Ska bygga regelverk till altanen. Det finns väldigt många skruvar att välja på... De trådar jag läst fokuserar oftsast på själva trallskruven men inte på till skruvarna till regelverket. Trådarna har ofta ett par år på nacken. Så negativa erfarenheter av ett visst märke kanske inte gäller längre.
Jag kommer inte att köra balkskor utan skruva 45 mm tjocka reglar i ändträet på den andra biten osv. 120 mm skruv är tanken.
Biltema har i andra sammanhang, och i äldre trådar, fått dålig kritik. En kompis som använt dem för 2 år sedan och lade om själva trallen och byggde om regelverket vittnar om att de iaf efter 2 år håller fint. Inga som gått av och lätta att skruva upp. Fördel är att de är billiga i inköp. Se länk för skruv jag pratar om. Kvalitén verkar i det fallet lovande. Altan nära havet utanför Umeå. Bifogad bild visar en 2 år gammal skruv som skruvats upp.
Essve har sin essdrive. Essve brukar vara bra men ingen erfarenhet av just denna, kan inte hitta omdömen om dem heller för ändamålet regelverk altan- endast deras egen säljtext. Fördelar för yrkesverksamma är såklart tydliga som skonsammare för kroppen, vilket för mig som bara ska bygga en altan inte är det viktigaste. Nackdel: Priset jmf med ex Biltema- är betydligt högre. Kvalite okänt? Är det värt de extra pengarna. Ca 30-60 % dyrare vad jag kan se.
Sedan finns såklart många andra skruvar att välja på för ändamålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad är era erfarenheter och rekommendationer? (Gärna färska erfarenheter då en del märken (förhoppningsvis) kan ha ryckt upp sig, eller?
Jag har byggt 2st ganska stora altaner med de där Biltema-skruvarna och Biltemas finaste trallskruv (A4). Den ena är snart 5år och den andra 2år. Har inte märkt några som helst problem än. Dock inte försökt skruva loss något än.
Inte svar på frågan om hållbarheten...men...jag använder biltema skruv i husrenoveringen nu, och sak jag märkt är att dom är "slöa"...dvs jäkligt besvärliga att få att ta i trät. Sen vobblar dom en del när man drar in dom, det tillsammans med ett ganska grunt "bitshål" gör att bitsen slinter en del.
Det spelar kanske iof mindre roll om man skruvar där man kommer åt bra...
Kanske lite sent för TS men jag har använt ett antal av Biltemaskruven när jag byggde ut min altan för några år sedan. Fungerade perfekt, utan några problem. Har heller inte sett några "rost" problem eller liknande. Billigare än Essve skruvar, vilka jag tycker är överprisade, och fungerar minst lika bra är mitt omdöme.
Essve är i särklass bäst och pris efter kvalitet.
Dock verkar Heco träskruv vara bra alternativ.
Båda har ett fräst spår som gör att skruven "borrar" vid indragning.
Har nyligen byggt altan med både Essve Hex och Heco med försänkt skalle och både drar bra i trät. Om det skiljer något på korrosionssäkring vet jag inte men båda fabrikaten fungerar bra att bygga med.
Även byggt ett uterum och där fanns inget alternativ till konstruktionsskruven från Essve.
Även använt en del sådan till altanen där jag inte vill ha stora skruvskallar och det är stor skillnad på hur de drar i träet i förhållande till de med försänkt skalle.
Essve Hex använde jag för att skarva bärlinor och de funkar perfekt men är ok om man har dessa på mindre synliga ställen.
Typ denna filmen.
Var det inte essve vars trallskruv skulle ha tak över sig?
Skruvade upp tio brädor med essve skruv nu i veckan och det var inga problem med dom skruvarna.
Dom har suttit itryckt virke i altan utan tak i fem år.
Var det inte essve vars trallskruv skulle ha tak över sig?
Låter intressant. Har du någon artikel eller dylikt med detta?
Tror dock jag klarar mig då jag använt A4 skruv enligt tips här på forumet då trall bräderna rör på sig. Även att impregneringen är tuff mot ytbehandling på skruven. Därför blev det syrafast A4.
Finns en hel del om trallskruv här på forumet.
Låter intressant. Har du någon artikel eller dylikt med detta?
Tror dock jag klarar mig då jag använt A4 skruv enligt tips här på forumet då trall bräderna rör på sig. Även att impregneringen är tuff mot ytbehandling på skruven. Därför blev det syrafast A4.
Finns en hel del om trallskruv här på forumet.
Jag sökte lite snabbt här på forumet, men @Robert-san01 hittade några bra.