Byggahus.se
Jag köper inte Makita för 2500-3000kr, brukar köpa billigare som gör samma jobb, för en bråkdel av priset, är ändå batterierna som pajar först.

• Gilla
Beson
  • Laddar…
Rickard.
H Husqvarna220Ac skrev:
är ändå batterierna som pajar först.
Spännande åsikt, jag har kvar batterier från första laddningen med makitamaskiner i jobbet medans 2 skruvdragare har dött. Jag har även kört sönder 2 dewalt skruvdragare (begagnade) medans batterierna i stort sätt alltid är i bra skick.

Men då är det såklart så att vi använder dom väldigt mycket mer än en privatägda grejer men vi laddar också oftare. Jag har makita batterier som är 6år gamla och dom är funktionsmässigt som nya. Vad baserar du egentligen ditt uttalande på?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det som imponerat mest på mig sedan jag skaffade Makita är batteriernas hållbarhet, både vid längre lagring och vanlig användning. Helt överlägset billigare alternativ som jag haft.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Spännande åsikt, jag har kvar batterier från första laddningen med makitamaskiner i jobbet medans 2 skruvdragare har dött. Jag har även kört sönder 2 dewalt skruvdragare (begagnade) medans batterierna i stort sätt alltid är i bra skick.

Men då är det såklart så att vi använder dom väldigt mycket mer än en privatägda grejer men vi laddar också oftare. Jag har makita batterier som är 6år gamla och dom är funktionsmässigt som nya. Vad baserar du egentligen ditt uttalande på?
Jag använder skruvdragare ungefär 1gång/år..och när väl batterierna är paj, så är maskinen värd inget..

lopec
Hur lyckas du då pajja batterierna på användning en gång per år?

Rickard.
lopec lopec skrev:
Hur lyckas du då pajja batterierna på användning en gång per år?
Batterierna laddar ur sig av sig självt under gränsvärdet och då vägrar dom ladda pga batteriet "tror" att de är trasigt är min gissning.

Ett batteri som används pajar inte, likadant med de som åker Tesla och lämnar den tom, så är det färdigåkt..

Nöjd med Meec? Skulle haft en ny dragare, ska dra några skruvar i sommar..

Har köpt två av Julas Meec-skruvdragare (pris ca 500-600 kr) En äldre typ och en nyare med batteristatusindikering på batteripaketet.
Funkar bra, inga problem.

000700.jpg

K kungcoopa skrev:
Frammatningen blev jag inte riktigt klok på först. Stod ingenting i manualen kring den. Blev trassel men sen lyckades jag reda ut det och nu tror jag att jag har koll på hur den fungerar. Är dock fortfarande lite osäker på hur tanken är kring att man ska mata fram nytt snöre. Så om du fattar hur man gör det får du gärna återkomma med förklaring :)
På min grästrimmer (av ett annat fabrikat) matas tråden fram om man stöter trimmerhuvudet mot marken under gång. Det bör vara något slätt, och lagom hårt, en planka är idealiskt. En fjädrande knapp längst ner på undersidan släpper bromsen, och tråd matas fram av centrifugalkraften. En liten kniv i skyddet klipper av tråden till lagom längd. Mycket smidigt.

Kanske fungerar era meecar på samma vis. Jag tycker trimmerhuvudet ser liknande ut som mitt.

MultiMan
Min Partner Colibri som jag haft och nyttjat med glädje under ca 20 år hittills utan reparationer har samma typ av huvud och det fungerar utmärkt efter alla år. Bara att slå huvudet snabbt i marken så matas linan fram en viss längd (runt 5cm per gång tror jag). På Tanakan har jag automatisk utmatning (BRAIN-huvud) men båda gör sitt jobb, på olika sätt.

E etompau skrev:
Har köpt två av Julas Meec-skruvdragare (pris ca 500-600 kr) En äldre typ och en nyare med batteristatusindikering på batteripaketet.
Funkar bra, inga problem.

[bild]
Då ska jag prova en sådan.!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.