Byggahus.se
Min stenfirma monterade på stommarna inklusive plåtprofiler utan att klaga. Inget behövde ändras på stommarna alltså.

Sen la de mellanlägg där det behövdes för 100% planhet på skivan. Sen silikonade de inuti skåpen mot stommarna. Inget problem för 30 mm sten att bära över 800 mm tydligen.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
nzsc
Vad använde de sig av mellanlägg? Har de lagt mellanlägg längs hela sidan av stommen eller enbart på specifika ställen? Stenskivan vilar annars på metallprofilerna och inte själva sidorna av stommen. Blir således en glipa på 2 mm.

nzsc nzsc skrev:
Vad använde de sig av mellanlägg? Har de lagt mellanlägg längs hela sidan av stommen eller enbart på specifika ställen? Stenskivan vilar annars på metallprofilerna och inte själva sidorna av stommen. Blir således en glipa på 2 mm.
Du behöver inte oroa dig, kan vila på dom med, den kommer inte gå av, sten tål mer än vad folk tror, jobbar med juat att tillverka bänkskivor i natursten/komposit! Sen 30mm granit är stabilt! Vi lägger upp stenen på stommarna kollar att mötet mellan skivorna är bra om ej så kilar vi upp den som behöver komma upp till nivå! Sen om du har varit kalas berusad när du byggde könet och har en doft på 1-2cm så ska man nog göra om nykter!

Jag frågade montören om det. Han sa att majoriteten av köken de monterar på är ikea metod och att det inte är några problem alls med skenorna.

Känns som att Ikea hade tänkt på det annars. Vad jag hört är de världens största kökstillverkare, så de lär väl ana att det ska monteras en och annan stenskiva på köken.

Inte helt lätt att fota... men här fick jag i alla fall en bild i ett skåp med lucka. Man ser hur skivan ligger på metallprofilen och silikonet den är limmad med mot stommen.

DFF71C6A-F417-4F5F-BE88-C08357CB092C.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är från andra hållet. Som man ser från mitt vaskskåp där de tagit bort metallprofilen då den var i vägen för vasken.

31737344-B703-4553-A3B5-C27089390E7B.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma här, skivorna monterades utan klagomål från montörerna. Jag informerade stenhuggaren innan att det handlade om Metod-skåp, det var ingen fara. Jag tror att påståendet att skenorna inte duger till något annat än ikeas egna skivor kommer från andra i branschen, eller mindre erfarna montörer...

Problemet är att det är betydligt svårare för stenleverantören att lägga skivorna på plats då de är ganska tunga.
De vill helst kunna sätta skivorna på högkant och sedan vika ner dem för att kunna skjuta in dem i liggande position.

Man kan ju enkelt skära till 3mm masoniteremsor att limma på stommarnas sidor mellan plåtarna så man får en bra yta att vila och skjuta in bänkskivorna på och som bär upp skivan på ett betydligt bättre sätt.
Dock måste där vara någon inom Ikea som hade en jäkla otur när han tänkte då tvärribborna av trä ersattes av dessa vansinniga plåtar som gör att man inte ens kan hålla i dem när man ska förflytta skåpen.

Sen är det ju sinnessjukt och se folk som limmar dit stenskivor, men det är ju sällan de som ska demontera det en dag.:mad:

• Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Jag har en ca 200 kg skiva på min köksö. Den ställdes på högkant på golvet nedanför och fälldes ned över stommarna. Sen sköt de den på plats, den gled fint på plåtskenorna. Hade den inte limmats så hade den behövts fästas på något annat sätt. Är ju bara några decimeter silikonfog, så inte svårt att skära loss.

T Tosse skrev:
Jag har en ca 200 kg skiva på min köksö. Den ställdes på högkant på golvet nedanför och fälldes ned över stommarna. Sen sköt de den på plats, den gled fint på plåtskenorna. Hade den inte limmats så hade den behövts fästas på något annat sätt. Är ju bara några decimeter silikonfog, så inte svårt att skära loss.
På en köks-ö måste man ju ibland lägga lite silikon så klart men jag tänker mer på övrig köksinredning där det sedan ändå läggs silikon mot bakväggen. ;)

Även skillnad på att montera sten på en ö som är fri runt om och kanske de då la upp den från sidan så den gled längs med plåtarna.
På en normal bänkskåpsuppställning blir det ju annorlunda då skivan tar i de inre plåtarna när man skjuter in den och där är den ganska tung att lyfta upp över plåten.

Jag har ett 50 mm uppvik i sten också på bänken så själva bänken är inte fogad mot väggen. Uppviket är limmat och fogat mot bänken. Bänken sitter med några silikonsträngar mot bänkskåpens sidor.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är att det är betydligt svårare för stenleverantören att lägga skivorna på plats då de är ganska tunga.
De vill helst kunna sätta skivorna på högkant och sedan vika ner dem för att kunna skjuta in dem i liggande position.

Man kan ju enkelt skära till 3mm masoniteremsor att limma på stommarnas sidor mellan plåtarna så man får en bra yta att vila och skjuta in bänkskivorna på och som bär upp skivan på ett betydligt bättre sätt.
Dock måste där vara någon inom Ikea som hade en jäkla otur när han tänkte då tvärribborna av trä ersattes av dessa vansinniga plåtar som gör att man inte ens kan hålla i dem när man ska förflytta skåpen.

Sen är det ju sinnessjukt och se folk som limmar dit stenskivor, men det är ju sällan de som ska demontera det en dag.:mad:
Håller med, sen går det utan masoniten med, underlättar dock om det är jämnt, sen att limma fast st3nen i stommar om det inte är en köksö med +25cm överhäng är helt ologiskt, oftast har man kakel/stänkskydd som man fogar emellan då sitter den ju fast!

• Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Håller med, sen går det utan masoniten med, underlättar dock om det är jämnt, sen att limma fast st3nen i stommar om det inte är en köksö med +25cm överhäng är helt ologiskt, oftast har man kakel/stänkskydd som man fogar emellan då sitter den ju fast!
Exakt... sen väger den ju en hel del så vart ska den komma... ;)

Jag har rivit ut kök som folk limmat bänkskivor ovanpå stommarna med flera tuber lim och man håller på att bli galen och skulle vilja leta upp de som gjort det för vidare samtal... ;)

• Haha
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt... sen väger den ju en hel del så vart ska den komma... ;)

Jag har rivit ut kök som folk limmat bänkskivor ovanpå stommarna med flera tuber lim och man håller på att bli galen och skulle vilja leta upp de som gjort det för vidare samtal... ;)
Verkligen, va och skulle ta bort bef. Skivor, trä, dom va limmade överallt och minst 6 skruvar i varje skåp... bl3v till att såga bort skiten

L Lopex skrev:
Verkligen, va och skulle ta bort bef. Skivor, trä, dom va limmade överallt och minst 6 skruvar i varje skåp... bl3v till att såga bort skiten
Hahaha... ja man undrar hur folk tänker ibland... :sleep:
Vissa borde inse sina begränsningar och hålla sig till det De kan och är bra på. :)

• Gilla
Lopex
  • Laddar…
Men ska vi se det lite krasst, låt säga att ett kök håller i 30-40 år att då vid byte få skruva bort 20-30 skruvar om det dragits lite för många kan väl inte vara något problem med en skruvdragare? Jag plockade ur inredningen senast i bänkskåpen och lossade skruvarna, totalt tog det 10 min att plocka bort skruvarna. Och limmade skivor med ett kofot tar inte många minuter.
Och som ni redan är inne på kan man ju köra med en tigersåg.
Man bygger ju inte för att det ska vara lätt att riva.:D
Det kan knappast vara ett problem för ett proffs, när det för mig som amatör inte är det;)

Handlar väl inte om det... det handlar om vanvett och idioti som inte fyller någon funktion !!
Massiva skivor ska dessutom ALDRIG limmas fast och bara skruvas på speciella ställen genom större hål så de kan röra sig fritt.

För oss som arbetar med det så handlar det om att utrivningen tar betydligt längre tid än om det monterats som man bör montera.
Detta resulterar ju i onödiga och fördyrande omkostnader för slutkunden. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.