Byggahus.se
Hejsan,
Ställde en fråga till kommunens miljö o byggnämnd angående bygglov, då vi tänkt göra om en vägg på kortsidan bredvid garageport på befintligt garage (det blev avdelat till förråd/garage-byggnad). Finns en dörr på kortsidan.

De ville då ha fasadritning och planskiss på byggnaden.

Är detta nått man kan ordna själv? Finns väl typ AutoCAD och dylikt. Är inte oteknisk av mig och läser i dagsläget upp mina betyg för att börja läsa till bygging. i framtiden.

Har du inte ritat i AutoCad tidigare hade jag inte gett mig på det bara för att göra en bygglovsritning. Det tar ett par timmar att lära sig programmet. Ett alternativ är att göra det i Sketchup som är lite lättare.

Hade jag varit nybörjare hade jag gjort ritningen för hand på ett millimeterpapper (papper med millimetersträck) med en blyertspenna.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Kollade bland alla gamla papper som följde med huset men garaget är tillbyggt så fanns inget med att utgå ifrån. Kan man tänka att det eventuellt finns gamla bygglovshandlingar kvar hos kommunen? Osäker på när byggnaden uppfördes. Huvudbyggnaden är från 60-talet.

Känns lite överkurs att blanda in en arkitektfirma i allt.

Det jag känner är mest bökigt är att gå och måtta byggnaden för att göra en planskiss och ritning. Har en två meters tumstock och en massa måttband till bruk men frågan är om det räcker.

Kanske finns exempelritningar att tillgå annars. Vill ju ogärna dra in massa extra avgifter för att ritningar inte duger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.