Vindskyddspappret är ju till för att det inte ska blåsa genom isoleringen (och dessutom vara en fuktspärr?) Alltså inte punkteras!
Nu har jag spikreglar 28x70mm utanpå vindskyddet och ska sätta spåntad 22mm panel på dem. Normalt ska ju en spik var tre gånger länge än brädan för att fästa bra. Spiken måste då vara max 22+28 dvs mindre än 50mm för att inte punktera vindskyddet!
Duger det med så korta spikar eller ska jag använda skruv istället? T.ex trallskruv.... Det tar tid att skruva i jämförelse med tryckluftsspikning.....men det är klart att det går...
Vindskyddspappret är ju till för att det inte ska blåsa genom isoleringen (och dessutom vara en fuktspärr?) Alltså inte punkteras!
Nu har jag spikreglar 28x70mm utanpå vindskyddet och ska sätta spåntad 22mm panel på dem. Normalt ska ju en spik var tre gånger länge än brädan för att fästa bra. Spiken måste då vara max 22+28 dvs mindre än 50mm för att inte punktera vindskyddet!
Duger det med så korta spikar eller ska jag använda skruv istället? T.ex trallskruv.... Det tar tid att skruva i jämförelse med tryckluftsspikning.....men det är klart att det går...
[bild]
Det blev skruv, Trallskruv 41mm. Gängan hamnar endast spikläkten, (förlåt skruvläkten! )
Jag använder kilkraft för att få spåntbädorna dikt ihop
Listigt!
Det ska jag försöka komma ihåg när jag ngn ggn framöver använder spontade brädor.
Ett annat sätt att få ihop spontade bräder, som jag lärt mig för golvläggning, framgår kanske av denna bild? Lyft brädan lite i kanten så hamnar spik eller skruvspetsen så den drar ihop brädorna.
Skulle jag kanske kunnat använda på väggarna likaväl?
Nu är nästan alla fasaderna klädda, när jag takbrädade under skärmtaket så kom det åskskurar, skönt att vara under tak! Men då såg jag att läckte det mellan nya och gamla husdelarna! Takplåt är beställd men leveransen dröjer...vad göra? Jag ta tillbaka de gamla plåtarna över skarven tillsvidare och gick över till delprojektet avloppsanslutning. 20m under mark ska grävas genom trädgården, krök runt en flaggstång på behörigt avstånd och det måste nog till markhöjning på tomtvägen så röret inte kläms ihop av elgolfbilens tyngd. Totala lutningen 1cm/m gör att röret kommer att vara endast 1dm under mark vid gårdshuset. Bilder visar starten, ett påstick är nu insatt vid tomtgränsen där lägsta punkten är. Lärdom: gräv mera innan för att få plats att arbeta med anslutningen!
Här någonstans 1m ner ska avloppet var och påstickat göras
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nära rensbrunnen som möjligt, det måste och in två skjutmuffar med rörstumpar
Logga in
Skapa konto
Så här blev det, markduken är där bara tillfälligt för att hindra att sand o jord rasar in i rören.
Nu är nästan alla fasaderna klädda, när jag takbrädade under skärmtaket så kom det åskskurar, skönt att vara under tak! Men då såg jag att läckte det mellan nya och gamla husdelarna! Takplåt är beställd men leveransen dröjer...vad göra? Jag la tillbaka de gamla plåtarna över skarven tillsvidare och gick över till delprojektet avloppsanslutning. 20m under mark ska grävas genom trädgården, krök runt en flaggstång på behörigt avstånd och det måste nog till markhöjning på tomtvägen så röret inte kläms ihop av elgolfbilens tyngd. Totala lutningen 1cm/m gör att röret kommer att vara endast 1dm under mark vid gårdshuset. Bilder visar starten, ett påstick är nu insatt vid tomtgränsen där lägsta punkten är. Lärdom: gräv mera innan för att få plats att arbeta med anslutningen!
Här någonstans 1m ner ska avloppet var och påstickat göras[bild]
Så nära rensbrunnen som möjligt, det måste och in två skjutmuffar med rörstumpar [bild]
Så här blev det, markduken är där bara tillfälligt för att hindra att sand o jord rasar in i rören. [bild]
Sagt och gjort. Knepigt och svettigt att göra i en trång 1 meter djup grop på begränsad tid, vattnet avstängt och WCar tömda.
Lärdom: gräv mera för att få plats att arbeta, då går det lättare och fortare.
Material: Påstick 110/110mm 30grader+två(!) skjutmuffar+liten rörbit.
Skulle gå med en skjutmuff, men då måste gamla röret friläggas mera (flera meter) så det går att böja upp 1,5dm. Det räcker med den återstående grävningen, 20meter till gårdshusets badrum....
Fråga: Om jag sätter påsticket direkt på rensbrunnsinloppet istället, så vinner jag 2cm i fallhöjd. Jag skulle t.ex kunna använda den höjdskillnaden till att vrida påsticket så det mynnar lite över det gamla rörets botten, är det värt mödan eller är det onödigt?? Jag lärde mig en gång att klenare rör som övergår till grövre ska anlita i överkant (hm, eller var det tvärtom?)
Halvvägs nu, efter en veckas uppehåll..Hade lite problem så här långt,
- stora stenar i marken, löste sig med 20mm stenborr och kilar.
- VVS firma levererade 3 st 6m rör som tyvärr inte var raka, svårt att lägga med lutning 1cm/m skulle klaras. Löste det med att kapa rören i kortare bitar och skarvmuffar.
Planering av grävningen underlättades av en laser, som och inte är så ljusstark, så mätning av grävdjup fick göras på kvällen..
Nu är det 8m kvar till gårdshusets planerade avlopp (WC)..
Halvvägs nu, efter en veckas uppehåll..Hade lite problem så här långt,
- stora stenar i marken, löste sig med 20mm stenborr och kilar.
- VVS firma levererade 3 st 6m rör som tyvärr inte var raka, svårt att lägga med lutning 1cm/m skulle klaras. Löste det med att kapa rören i kortare bitar och skarvmuffar.
Planering av grävningen underlättades av en laser, som och inte är så ljusstark, så mätning av grävdjup fick göras på kvällen..
Nu är det 8m kvar till gårdshusets planerade avlopp (WC)..
[bild]
Och nu är det bara en meter kvar. Med rötter från 4st 100+åriga träd...det blir hantverk att pilla bort jord o sten runt rötterna (2dm diameter) så att sågen inte träffar på någon sten. Skam åt den som ger sig!
Hittade även vattenslangar (en gammal och en "ny") samt elkabeln precis 1cm under avloppsrörets läge..tur som en tok har man ibland.
Avlopps- och vatten- och elanslutning pausar jag nu till förmån för takbeläggningen.
Ett problem med det har uppdagats. Nybyggda husdelen är ombyggd och noggrant gjord med vinkelräta hörn anpassade till kvarvarande husdelens gavel. När jag sätter ett riktsnöre längs takfoten så visar det sig att det inte är en rät linje, "skarven" mellan takdelarna sticker ut så det blir en vinkel mellan takfötterna. (det betyder att gamla huskoppen inte har rätvinkligt hörn, varje fall i det hör som syns på bilden nedan, tänkte inte på att det kunde vara så när jag byggde upp den nya delen....)
Problemet är nu att takplåtens nedre kanter helst ska vara en rätlinje! Gör jag så så blir den utskjutande plåtkanten alltså olika lång längs takfoten.
Vad kan jag göra för att minimera problemet?
Logga in
Skapa konto
Plåten jag ska lägga är profilerad TP20, så det går inte att vinkla den utan höjdskillnad, eller hur?
Hur mycket skiljer det? Det gör väl inte så mycket om det skiljer några cm? Annars får du kanske kan sätta fotplåt längs med takfoten och avsluta takplåten några cm upp på den.
Lite spel har du väl i överlappet på plåtarna också. Trycker du ihop dem mot nock och drar isär dem vid takfoten får du väl någon grads vridning per plåt. Men om det blir snyggare än att låta plåten sticka ut lite mer på det gamla vete fan.
Hur mycket skiljer det? Det gör väl inte så mycket om det skiljer några cm? Annars får du kanske kan sätta fotplåt längs med takfoten och avsluta takplåten några cm upp på den.
Tack för tips. Några cm gör inte så mycket och fotplåt kan ju dölja vinkelfelet.
Nötegårdsgubben skrev:
Lite spel har du väl i överlappet på plåtarna också. Trycker du ihop dem mot nock och drar isär dem vid takfoten får du väl någon grads vridning per plåt. Men om det blir snyggare än att låta plåten sticka ut lite mer på det gamla vete fan.
Är det verkligen ett spel i överlappet? Plåt längden är 2500mm så kanske är det möjligt på den korta längden...jag skulle behöva göra den vridningen /vinkeländringen på en plåtskarv just över skarven mellan huskropparna..får väl räkna lite på vinkelfelet..
Spel och spel... Det går att justera plåtarna ett par mm vilket kan ge en hyfsad vinkel över en lite större sträcka, men risken är såklart att det syns. Det syns nog betydligt mindre att plåten inte följer takfoten helt exakt. Särskilt om du sätter dit en hängränna.