Byggahus.se
Hej!

Jag har köpt 2x av dessa:
https://www.bauhaus.se/torkstallning-vagg-combi-100

Hängde upp med medföljande plugg och skruv, men en av de fyra skruvarna har redan gett vika.

Hade tänk använda molly men bakom pärlsponten är det en luftspalt och därefter gips, så det bygger mer än 26mm vilket är vad de molly jag har är avsedda för.

Vilken typ av plugg skall man gå på? Finns det andra alternativ till infästning?

Stort tack på förhand!

Har du pärlspont av trä ska du inte använda plugg, bara träskruv.
Sedan kan man undra hur stadigt pärlsponten sitter? Syns inte på bilderna.

Protte

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
det finns trippelmolly som klarar 40 mm

prototypen prototypen skrev:
Har du pärlspont av trä ska du inte använda plugg, bara träskruv.
Sedan kan man undra hur stadigt pärlsponten sitter? Syns inte på bilderna.

Protte
Så här ser vägen ut, men det säger ju inget om hur det ser ut bakom.När jag borrade hål så kom jag först igenom pärlsponten (av trä), sedan var det ett hålrum och sedan gips. Antar att pärlsponten är uppsatt på tvärgående regel eller så? Den borde isf sitta stabilt? Några speciella träskruv att rekommendera?

Tack!

• 2019-06-26 13-07-41.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
välj träskruv ca 5 mm tjock och en längd så att den är minst 5 mm längre än pärlsponten och det du ska fästa in tillsammans. Gör inte om det är ytterligare längre.

Om huvudet på skruven syns väljer du ett som du tycker passar utseendemässigt. Beror helt på hur det du ska fästa in ser ut tycker jag. Är det försänkta hål tar du en träskruv med försänkt skalle. Annars platt skalle eller montageskruv.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
T Tosse skrev:
välj träskruv ca 5 mm tjock och en längd så att den är minst 5 mm längre än pärlsponten och det du ska fästa in tillsammans. Gör inte om det är ytterligare längre.

Om huvudet på skruven syns väljer du ett som du tycker passar utseendemässigt. Beror helt på hur det du ska fästa in ser ut tycker jag. Är det försänkta hål tar du en träskruv med försänkt skalle. Annars platt skalle eller montageskruv.
Jag har redan tagit upp 8mm hål för pluggen som satt/sitter där nu. Är det en bra idé att köpa 10mm och skruva i 8mm-hålen?

10 mm-skruv? Låter extremt. Och så tjocka skruvar brukar vara ganska långa.

Kan du inte flytta hyllan ett par cm åt sidan och på så sätt dölja hålen?

T Tosse skrev:
10 mm-skruv? Låter extremt. Och så tjocka skruvar brukar vara ganska långa.

Kan du inte flytta hyllan ett par cm åt sidan och på så sätt dölja hålen?
Jo det kan jag ju göra, var mest bekväm :D

Finns det risk för att sponten spricker så man bör förborra?

Absolut, gör det! Borren ska vara något mindre än innerdiametern (alltså innanför gängorna) på skruven. För en 5 mm-skruv är det alltså inte mer än 2,5-3 mm som gäller.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Magnus E K
Kan det vara så att mellanrummet mellan panelen och gipsen har använts för att dra el i? Försök ta reda på hur elen är dragen så att du inte råkar borra rakt i ett elrör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.