Byggahus.se
Tjejen har ju hus med Pellets panna, men inget konto här, så ställer frågan via mig. Jag har själv igen erfarenhet av pannor.

Som jag förstod det så har pannan inbyggd VV tank för miss mängd vatten, dock ingen extern. Och den enda externa givaren är en utegivare. När jag var där sist kollade jag manualen, men hittade inte direkt någon inställning för att styra på/av på interna tankens temp, däremot var det rätt tydligt att det gick om man slog på extern VV och hade extra givare.

Någon som har nått hum ?
-----------------
Från tjejen.
Installerade en Baxi TPK VV Pelletspanna 20kW, Baxi HS20 Pelletsbrännare 20kW samt en elpatron för 2,5 år sedan. Jag har provat diverse olika inställningar, instruktionsböckerna är minimala och jag har tyvärr inte lyckats klura ut följande:
1. Hur gör jag för att få varmvatten även om pannan är nedstängd?
2. När det blir larm på pannan så går shunten upp till max och det blir tokvarmt, hur löser jag det?
3. Hur får jag varmare vatten än ljummet då det är varmt (typ 25 grader) ute och pannan går ner i viloläge?
Stort tack på förhand!
-----------------

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
S
Håller fullständigt med om att manualerna är bristfälliga när det gäller funktion och inställningar.
Pannan har en rörslinga för varmvatten, så pannan måste vara varm för att det ska bli något varmvatten.
Det är i regel bättre ekonomi att värma med elpatron än pellets sommartid.
Vad jag kan se matas elpatronen separat och är inte kopplad via brännarens styrsystem.
När pannan är nedstängd borde det alltså gå att slå till en brytare för elpatronen och ställa in önskad temperatur, 55 - 60°, på elpatronens termostat.

Beträffande fråga två, borde det finnas någon inställning i styrningen som begränsar framledningstemperaturen.
Pröva att ställa den på t.ex. 50°C. Går ju lätt att ändra den senare om det inte skulle räcka till vintertid.
Beror ju på hur välisolerat huset är.

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att installera en elvarmvattenberedare i serie med varmvattenledningen från pannan och endast köra den på sommaren.

Att hålla pannan varm mitt i sommaren för att få varmvatten är hyffsat oekonomiskt.
En varmvattenberedare är ju oftast mycket bättre isolerad än en gammal panna.

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Tombrittberg
D Damocles skrev:
Tjejen har ju hus med Pellets panna, men inget konto här, så ställer frågan via mig. Jag har själv igen erfarenhet av pannor.

Som jag förstod det så har pannan inbyggd VV tank för miss mängd vatten, dock ingen extern. Och den enda externa givaren är en utegivare. När jag var där sist kollade jag manualen, men hittade inte direkt någon inställning för att styra på/av på interna tankens temp, däremot var det rätt tydligt att det gick om man slog på extern VV och hade extra givare.

Någon som har nått hum ?
-----------------
Från tjejen.
Installerade en Baxi TPK VV Pelletspanna 20kW, Baxi HS20 Pelletsbrännare 20kW samt en elpatron för 2,5 år sedan. Jag har provat diverse olika inställningar, instruktionsböckerna är minimala och jag har tyvärr inte lyckats klura ut följande:
1. Hur gör jag för att få varmvatten även om pannan är nedstängd?
2. När det blir larm på pannan så går shunten upp till max och det blir tokvarmt, hur löser jag det?
3. Hur får jag varmare vatten än ljummet då det är varmt (typ 25 grader) ute och pannan går ner i viloläge?
Stort tack på förhand!
-----------------
Hej. Har ingen erfarenhet av eran panna men försöker väl ändå att besvara era frågor, om inte annat så får vi väl igång kommentarer.
1. Antar att ni menar : vid stängd pellets eldning. Då måste väl elpatron köras i gång?
2. Antar att det är ett sätt av shuntautomatiken att skydda pannan från kokning.
3. Vid sommar värme, skulle jag absolut bara köra elpatron, av egen erfarenhet så tycker jag att det går ganska mycket pellets bara för att hålla pannan varm även om man inte tar ut något varmvatten. Tror inte att det är någon ekonomi att köra pellets under sommaren. Instämmer med EyEr att billigaste varmvatten får ni nog med en liten elberedare.

Hoppas att ni har någon nytta av det jag skriver. Och nu kanske det kommer fler kommentarer.

Redigerat:
  • Gilla
Damocles
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.