Byggahus.se
Vi köpte nyss hus o har en kompost på tomten verkar inte va något ös i den va gör ja för o ”sätta igång” den? Helst vill ja slippa tömma den

Kan du ta en bild av den? Svårt att veta vad som är fel annars. Om det bara är ett galler runt brukar det inte fungera, jag utgår från att du menar en kallkompost.

A Abies koreana skrev:
Kan du ta en bild av den? Svårt att veta vad som är fel annars. Om det bara är ett galler runt brukar det inte fungera, jag utgår från att du menar en kallkompost.
Det är en sån på bilden med grenar o gräs o bröte i

• 9C61774B-5A3F-4FA0-AF47-8C574BF0C329.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsklipp är bra. Håll den fuktig. Rör om då och då.
I slutändan blir det jord av det du stoppar in, det måste tas ut förr eller senare.

E etompau skrev:
Gräsklipp är bra. Håll den fuktig. Rör om då och då.
I slutändan blir det jord av det du stoppar in, det måste tas ut förr eller senare.
Ok får vattna den lite då verkar inte va nån jord direkt nu

mrkjellman mrkjellman skrev:
Det är en sån på bilden med grenar o gräs o bröte i
Ta bort locket och låt det regna in eller vattna sporadiskt. Gäller alltså om det är trädgårdsavfall i den. När det är färdig har du fin svart mylla i botten som behöver grävas ur. Det bästa är att ha två behållare så att man kan lägga den gamla ”toppen” i botten på det andra kärlet.

Om det är hushållskompost behöver du lufta den och kanske få in lite hungriga maskar. Kolla med någon granne om de kan skänka.
...och låta locket var på.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag förmodar att det inte är en isolerad varmkompost. Är den full bör du tömma den. Är den halvfull eller mindre fyller du på med gräsklipp och rakar runt lite så att det befintliga blandas med det nya. Vattna om det gamla materialet är torrt.

Jag använder sådan kallkompost som efterkompost till min varmkompost och tömmer efter ca 6 månader. Varma somrar krävs det vattning då och då.

yonna yonna skrev:
Jag förmodar att det inte är en isolerad varmkompost. Är den full bör du tömma den. Är den halvfull eller mindre fyller du på med gräsklipp och rakar runt lite så att det befintliga blandas med det nya. Vattna om det gamla materialet är torrt.

Jag använder sådan kallkompost som efterkompost till min varmkompost och tömmer efter ca 6 månader. Varma somrar krävs det vattning då och då.
Jag vattnar o ser va som händer

Grenar är inte optimalt att lägga i en kompost.

E etompau skrev:
Grenar är inte optimalt att lägga i en kompost.
Ok hur lång tid tar de innan de blir jord ?

Titta i skogen så ser du hur länge grenar kan ligga på marken. Det handlar om år, beroende på storlek/tjocklek.
Kan ej rekommendera att det slängs ner hela grenar i en kompost.

mrkjellman mrkjellman skrev:
Ok hur lång tid tar de innan de blir jord ?
Om du kör dem genom en kompostkvarn först är det inga problem. Om inte leder de till alla möjliga problem: armeringen gör det svårt att gräva, det kan bli håligheter när annat material sjunker ihop.

E etompau skrev:
Titta i skogen så ser du hur länge grenar kan ligga på marken. Det handlar om år, beroende på storlek/tjocklek.
Kan ej rekommendera att det slängs ner hela grenar i en kompost.
Nej de kanske är mer kvistar ;) inte kollat så noga

Små sönderbrutna kvistar i inte alltför stor mängd luftar komposten och det är bra!

inte för mycket gräs ,lite jord, löv och halvrutten frukt så får du många maskar som hjälper till

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.