Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
...den starkt basiska miljön som cementen kommer bidra med.
Det är väl bara basiskt tills det har härdat? Sen är det inte mer basiskt än plattorna i sig, och dom verkar inte vara avskräckande.

Men som sagt var hårdfogen är ju i princip bara cement och sand, så det funkar säkert precis lika bra med vilken cementprodukt som helst. Ska man vara noga så ska man kanske använda ett mjukt murbruk med mycket kalk så det inte spricker så lätt. Hållfastheten behöver ju inte direkt uppfylla nån klassning...

• Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tror också på salt. Plocka upp plattorna en sista gång, lägg markduk, lägg tillbaka plattorna, borsta ner en blandning av salt och sån där vad-den-nu-heter-sand son är till frö just det här (fogsand?) i skarvarna...
Man lägger väl aldrig plattor direkt på markduk? minst ett par cm sättsand eller flis mellan om man vill att det ska ligga still.

/M

• Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
En granne borrade bergvärme så jag tog lite stenmjöl och la mellan plattorna. Hade innan problem med myror och de försvann.

Nyfniken Nyfniken skrev:
TS, har du haft fogsand mellan plattorna efter du lagt tillbaka dem?

Utan den kommer ogräset komma som ett brev på posten.
Nej det har jag inte. Saken är den att eftersom att jag har dragit upp en massa ogräs med rötterna så har underlaget blivet mycket ojämnt, och det ser fult ut. Plattorna är sneda jag tycker inte att det är värt att lägga en slant på sättsand eftersom att min uteplats är så ful i nuläget.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hårdfog är väl bara cement med mycket fogsand så det borde gå att blanda egen utan problem.
Det ska vara en flexibel "hårdfog", annars blir det ju direkt sprickor som det växer ogräs i. Den flexibla fogen fungerar rätt bra, som någon sa, förutom där det flödar mycket vatten, då spolas den bort.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det ska vara en flexibel "hårdfog", annars blir det ju direkt sprickor som det växer ogräs i. Den flexibla fogen fungerar rätt bra, som någon sa, förutom där det flödar mycket vatten, då spolas den bort.
Detta var inte lätt, därför att hos mig flödar det en massa vatten.

M mgranbom skrev:
Man lägger väl aldrig plattor direkt på markduk? minst ett par cm sättsand eller flis mellan om man vill att det ska ligga still.

/M
Kan säkert vara riktigt, har aldrig lagt plattor. ;)
Tänkte mer på att TS inte vill ha något under/mellan plattorna som ogräset kan få fäste i. Å andra sidan kan man ju i så fall blanda salt i sättsand/flisen också. (y)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Plocka upp plattorna en sista gång, lägg markduk, lägg tillbaka plattorna, borsta ner en blandning av salt och sån där vad-den-nu-heter-sand son är till frö just det här (fogsand?) i skarvarna och hoppas på det bästa.
Även om det inte är fackmannamässigt att bara lägga markduk under plattorna så tror jag att det skulle hjälpa mycket mot ogräset grannen har gjort så och det hjälpte. Men det känns onödigt att kosta på markduk eftersom att det ser ut som det gör. Alla plattor är nu lyfta för i år och det kommer att vara lite mindre ful i några dagar.

C7A39870-0CAD-4632-9FB5-E35EE9693F3C.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E9B6FFE6-37EC-4530-B3BC-E64EE4EE4F77.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det där är ju fullständig katastrof. Vattenrör, sättsand och fogsand.

Sättsand och fogsand är samma sak. 0-2, eller möjligtvis 0-8, som du köper ett släp för några hundringar på krossen.

Såhär skulle vara kul att göra! Kan det vara något för mig tro?

En sådan platta kanske man skulle kunna lägga klinkers på? Det vore något det

Sjösten är så mycket skönare att gå på.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är ju fullständig katastrof.
Ja det stämmer...och det är vad jag har försökt säga

Det var så när vi köpte huset

Nyfniken Nyfniken skrev:
Sjösten är så mycket skönare att gå på.
Ja...det är skönt när solen värmer stenarna och man sitter barfota på uteplatsen en sommar kväll som denna. Du har en poäng där.

Men hur skönt vore det inte med solvärmda klinkerplattor?

Eller klinkers med golvvärme i.

Jag tror att en gjuten betongplatta skulle kunna lagra ännu mer värme eftersom att den skulle ha en högre massa än sjöstensplattorna.

A
Gör så här:

1. Åk till Willys och köp en jävla massa Pet-flaskor med Ättika.

2. Köp en rejäl tryckspruta

Ha trycksprutan tillgänglig utanför dörren och spruta över snabbt en gång i veckan.
Alla andra tips med sand och rensa har jag gett upp, det kommer alltid tillbaka.

Om du nu lyfter alla plattorna för att rensa, varför rättar du inte till läggningen då.

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.