Vi köpte vårt nuvarande hus för ~2.5 år sedan. Huset är från "1909", men det har byggts och rivits delar vid minst 4 olika tillfällen, så det är en härlig blandning.
Vi har precis gett oss på att renovera köket, dels för att det är blandade stommar och luckor (blandat okänt märke från gissningsvis 90-talet, och lite IKEA från ~09) och dels för att golvet är ordentligt svajigt. Laminatet som ligger där är slut, det har börjat dela sig i skarvarna, och man kan se hur det lutar med blotta ögat på sina ställen.
Köksinredning och stommar revs ut i veckan som gick, och i helgen började vi riva upp golvet. Vi hade ingen aning om vad som låg där, förutom att det var laminat, 22mm golvspån och isolering (gick att se in vid en av trösklarna).
Laminatet var enkelt att få ut, golvspånet lite jobbigare eftersom det var limmat i skarvarna. Under golvspånet låg sen vanliga 12mm spånskivor helt utan någon sorts infästning. När de var borta kunde man se att det inte fanns en enda regel i hela utrymmet (~3.5m x 5.6m) utan golvet låg flytande på isoleringen. Även vattenrören låg löst i ett spår i isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen visade sig bestå av 180mm tjocka markskivor som låg på åldersbeständig fukt & ångspärrande plast. Under det hela är det sand.
Logga in
Skapa konto
Vad är detta för sorts golvkonstruktion? Är det en normal lösning eller är det helt och hållet en egenpulad ide som inte fungerade jättebra? (Det fanns dalar i golvet på upp mot 3cm där man gick mycket.)
Vad ska man göra istället? Spontant bör man väl montera en ram runt väggarna och fästa golvbjälkar mellan långsidorna och lägga golvspån på det? Planen är att lägga linoleum-click överst.
Vilken dimensioner bör det vara på bjälkarna? Utan att gräva ur eller flytta på sanden finns det plats för reglar som är 170mm höga, men det går ju att gräva ur och ha högre reglar. 220mm är väl rekommenderat för spännvidd på 3.5m med cc600. Jag har inte gett mig på att gräva i sanden för att kolla hur djupt det är så det kan jag inte svara på tyvärr.
Hur fästa ramen i ytterväggarna? Ytterväggen/grundmuren är allt annat än jämn och rak. Ska man ha nått mellan vägen och ramen så det inte ligger trä direkt mot muren?
Logga in
Skapa konto
Isolering? Nu har jag ju slängt ut en massa markskivor, men vad bör dessa ersättas med? Nya markskivor? Cellplast? Fyll hela med 20cm sand?
Fukt? Det var torrt och fint i hela utrymmet (utom där vi slabbat precis vid vasken, hade en läckande blandare där för en månad sen), både ovanför och under plasten. Något speciellt man bör tänka på?
Vad finns under sanden? Är det bottenvåning? Vad är det för grundläggning?
Ja, det är på bottenvåningen, men tyvärr vet jag inte vad det är under sanden eller hur djupt det är sand. Ska ge mig på att gräva i en hörna i kväll så kan jag förhoppningsvis ge lite bättre svar. Tyvärr kan jag inte säga så mycket om grundläggningen heller. Hur kan man identifiera de olika alternativen?
Som sand har varit vanligt som avkänning. I övrigt så har du en flytande golvkonstruktion. Inget konstigt.
Då låter det som om problemet egentligen varit att isoleringen som legat inte varit hållbar nog för att användas på det viset, eller att den helt enkelt är så gammal att det är dags att byta den. Det är uppenbart att det är den som var orsaken till att golvet var så mjukt som det var.
Ett alternativ till att regla upp golvet skulle då, om jag förstått det rätt, vara att fylla utrymmet med cellplast av lämplig styrka och tjocklek och sen lägga golvspån och ytskikt på det?
Har grävt djupare (bokstavligt talat) och under sanden var det lera med inslag av flinta och krita. Värdelös att gräva i, men det behövdes för att få ner järnrör som hjälp vid avjämningen vi nyss gjort. Har även tagit bort nån cm sand för att få plats med cellplasten och golvspånet som är på väg in.
Oldboy skrev:
Var spånplattorna friska undertill?
Var det bara ett laminatgolv, eller fanns det en plastmatta under?
Intresserad då vi också har en gammal skånelänga med flytande golv från 80-talet.
Spånskivorna var helt friska och det låg bara laminat på, ingen plastmatta. Jag tror dock att spån och laminat är inlagda senare än isoleringen och den åldersbeständiga plasten som var från 1980 enligt märkningen.
Det stora problemet med golvet var att msrkskivornaantingen inte var avsedda för att lägga flytande golv på, eller så var de helt enkelt i slutet av sin beräknade livslängd. De behövde bytas oavsett.