Hej!
Jag har 20 stycken strömförbrukare i rum som vardera är på 2300 watt. De ska vara på 7/24/365. Drar cirka 10 ampere med 240V.
Har Googlat mig tokig på att hitta grenuttag som klarar höga ampere belastningar. Som bäst har jag hittat grenuttag som klarar två strömförbrukare. Men då har grenuttaget haft typ 16 uttag och kostat fyrsiffrigt.
Vad ska man göra för att koppla samman alla strömförbrukare. Vill liksom inte sätta upp 35 väggutag med långa förlängningssladddar från varje förbrukare.
Tacksam för all feedback jag kan få!
Jag har 20 stycken strömförbrukare i rum som vardera är på 2300 watt. De ska vara på 7/24/365. Drar cirka 10 ampere med 240V.
Har Googlat mig tokig på att hitta grenuttag som klarar höga ampere belastningar. Som bäst har jag hittat grenuttag som klarar två strömförbrukare. Men då har grenuttaget haft typ 16 uttag och kostat fyrsiffrigt.
Vad ska man göra för att koppla samman alla strömförbrukare. Vill liksom inte sätta upp 35 väggutag med långa förlängningssladddar från varje förbrukare.
Det där är ingen installation man gör med grendosor och skarvsladdar.
Du behöver dela upp det på flera grupper, hur mycket ström har du tillgång till egentligen?
Är det en bostad?
Du behöver dela upp det på flera grupper, hur mycket ström har du tillgång till egentligen?
Är det en bostad?
Är det en inomhusodling av något slag? Eller vad är det för strömförbrukare?
Vill bara påminna om att en fast installation får du inte göra själv, det är olagligt och kan ge straff och stora konsekvenser.
Vill bara påminna om att en fast installation får du inte göra själv, det är olagligt och kan ge straff och stora konsekvenser.
Eftersom en vanlig stickpropp inte är gjord för mer än 16A max och man inte rekommenderar mer än 10A kontinuerligt för att undvika överhettning så finns det ingen enkel lösning med skarvsladdar och grenuttag...
Vad är det för anläggning? Hur ser inkommande elmatning ut?
Vad är det för anläggning? Hur ser inkommande elmatning ut?
Antingen är något fel med dina siffror eller så vill du göra något helt orimligt. Om dina siffror stämmer så kommer elkostnaden att bli runt en halv miljon om året.
Om du skall ha en last på 2300W som står på dygnet runt så bör den inte kopplas in med skarvsladd i vanligt vägguttag. Och skall du koppla in två laster på 2300W så skall de under inga omständigheter kopplas in på samma vägguttag. Så svaret på din fråga är att sådana grenuttag finns inte. Om inte en byggcentral räknas som grenuttag.
Om du skall ha en last på 2300W som står på dygnet runt så bör den inte kopplas in med skarvsladd i vanligt vägguttag. Och skall du koppla in två laster på 2300W så skall de under inga omständigheter kopplas in på samma vägguttag. Så svaret på din fråga är att sådana grenuttag finns inte. Om inte en byggcentral räknas som grenuttag.
Extrem mining?M Magnus85 skrev:Hej!
Är det ett vanligt hus dom ska stå i? Drar varje enhet 10A så behöver du alltså ha 20st eluttag som är kopplade till 20st separata 10A säkringar, har du ens det?
Och nästa problem är din huvudsäkring som oftast ligger på 16, 20 eller 25A gånger tre faser. Vilket betyder att det du kan få ut 11kw, 14kw eller 17kw......
Din anläggning skulle kräva 46kw!!!!
Men är det någon form av industribyggnad det ska stå i, så kanske det är möjligt.
Jag tror att jag får berätta storyn bakom 46 kW.
Det är en Bitcoin farm som jag håller på att sätta upp. Japp, de kommer dra 46kW.
Värme kommer också alstras så ventilation kommer installeras. vi pratar säker 60kW++
Som det ser ut nu kommer jag hyra en lokal. Har använvt en online kalkylator som säger att jag behöver tillgång till ca 200 ampere, bara för strömförbrukarna.
Då jag saknar El kompetens kommer en elektriker göra jobbet.
Jag sitter nu och räknar på budgeten för elektriciteten. Vad kommer behövas köpas in, antal, samt generellt förstå elektriciteten kommer se ut och dras.
Vet att det är något elektrikern gör men vill ändå vara något insatt innan jag tar kontakten.
Tack på förhand!
Det är en Bitcoin farm som jag håller på att sätta upp. Japp, de kommer dra 46kW.
Värme kommer också alstras så ventilation kommer installeras. vi pratar säker 60kW++
Som det ser ut nu kommer jag hyra en lokal. Har använvt en online kalkylator som säger att jag behöver tillgång till ca 200 ampere, bara för strömförbrukarna.
Då jag saknar El kompetens kommer en elektriker göra jobbet.
Jag sitter nu och räknar på budgeten för elektriciteten. Vad kommer behövas köpas in, antal, samt generellt förstå elektriciteten kommer se ut och dras.
Vet att det är något elektrikern gör men vill ändå vara något insatt innan jag tar kontakten.
Tack på förhand!
Har du inte frikyla för att du bor uppe i norr så får du räkna med den dubbla effekten av46Kw då det kostar nästan lika mycket att kyla av värmen.
Är det fortfarande lönsamt att gräva bitcoin? Idén är rolig men trist det ska krävas så mkt energi för att veva runt systemet. Fast servrarna på Nordeas master card avdelning kanske drar lika mycket per krona?
Det är svårt att veta vad som behöver köpas in utan att veta vad som redan finns. Men till att börja med så är det ingen god idé att använda vare sig skarvsladdar eller grenuttag. Det bör vara ett vägguttag per apparat och en egen grupp (säkring) till varje uttag. Alltså vet vi att du behöver 20 vägguttag. Hur mycket kabel som sedan behövs beror på hur långt det är från centralen till uttagen. Sedan är frågan om det finns lediga grupper i centralen. Annars behöver den kompletteras med fler grupper eller eventuellt en till central. Du kommer nog inte så långt i planeringen utan att elektrikern som skall fixa det varit på plats.M Magnus85 skrev: