4 786 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
Vattnet samlas i mitten på hängrännan, hur får jag till rätt lutning? Rännskarven ej tät.
Det är fel lutning på hängrännan - det samlas vatten i mitten. Hur gör jag för att på ett effektivt sätt mäta lutningen så att den blir rätt? Mäter jag avståndet från träterassen (känns inte som om det kommer bli exakt mått då) - eller finns något smartare sätt? Totalt handlar det om ca 5-6 meter hängränna.
Precis i mitten på hängrännan, där vattnet samlas, är det en skarv. Det sitter en rännskarv där - men den läcker så det droppar ner vatten. Är det något fel på rännskarven tror ni, eller kan det lösa sig bara jag får till lutningen? Jag har försökt att täta med silicon för något år sedan, men när jag försökt att få till rätt lutning så släpper siliconen. Jag skulle vilja ha en permanent lösning. Förstår att det kan vara svårt att säga på rak arm vad som är fel på just min rännskarv, men vad brukar vara en vanlig lösning på detta problem?
Tack för hjälpen!
Precis i mitten på hängrännan, där vattnet samlas, är det en skarv. Det sitter en rännskarv där - men den läcker så det droppar ner vatten. Är det något fel på rännskarven tror ni, eller kan det lösa sig bara jag får till lutningen? Jag har försökt att täta med silicon för något år sedan, men när jag försökt att få till rätt lutning så släpper siliconen. Jag skulle vilja ha en permanent lösning. Förstår att det kan vara svårt att säga på rak arm vad som är fel på just min rännskarv, men vad brukar vara en vanlig lösning på detta problem?
Tack för hjälpen!
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
K kia2 skrev:Det är fel lutning på hängrännan - det samlas vatten i mitten. Hur gör jag för att på ett effektivt sätt mäta lutningen så att den blir rätt? Mäter jag avståndet från träterassen (känns inte som om det kommer bli exakt mått då) - eller finns något smartare sätt? Totalt handlar det om ca 5-6 meter hängränna.
Tack för hjälpen!
Läs på byggmax sida finns en pdf där.K kia2 skrev:Det är fel lutning på hängrännan - det samlas vatten i mitten. Hur gör jag för att på ett effektivt sätt mäta lutningen så att den blir rätt? Mäter jag avståndet från träterassen (känns inte som om det kommer bli exakt mått då) - eller finns något smartare sätt? Totalt handlar det om ca 5-6 meter hängränna.
Tack för hjälpen!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 773 inlägg
Om lägsta punkten i rännan är där skarven sitter sitter konstant vatten där och trycker .
Det enklaste du kan göra är att tömma rännan och lägga i ett vattenpass . Då ser du hur lutningen ligger och kan justera där efter .
Koll
Det enklaste du kan göra är att tömma rännan och lägga i ett vattenpass . Då ser du hur lutningen ligger och kan justera där efter .
Koll
Verktygstokig
· Estocolmo
· 773 inlägg
Tack för svar. Jag har tittat på byggmax filmer nu. Jag har därefter tagit bort rännan och spänt upp ett snöre från ena till andra sidan. Problemet är att jag har en annan typ av krok jämfört med vad byggmax har. Detta innebär att jag inte kan sätta kroken tillräckligt högt, då går nämligen emot plasttaket. Så antingen behöver jag kapa kroken (se foto) eller så måste jag köpa en annan typ av krok - men då kanske den inte passar med rännan? Jag har provat att såga med en stålfil, men det är ganska tjock konstruktion, så jag kommer ingen vart... Kanske har för dålig stålfil? Så vad skulle ni gjort, köpt en annan bättre stålfil, kapat på annat sätt eller köpt annan typ av krokar?
Obs. Jag kan inte flytta ner de yttersta krokarna, för den ena sidan ligger ovanpå ett det övre blecket på fönstret (hoppas ni förstår vad jag menar). Edit: har lagt upp foto på det också, så blir det tydligare.
Obs. Jag kan inte flytta ner de yttersta krokarna, för den ena sidan ligger ovanpå ett det övre blecket på fönstret (hoppas ni förstår vad jag menar). Edit: har lagt upp foto på det också, så blir det tydligare.
Redigerat:
Hejsan!
Den kroken som ligger an mot blecket är en andra högpunkt. Så den kan du ha mot blecket. Men kroken som du får till vänster om röret kan du sänka ner och sätta snöret i den istället. På så vis får du ett liknande ”V” i rännan där botten på v-et är anslutningen till stupröret. Att det sedan blir kraftig lutning på rännans högra del får du stå ut med. Huvudsaken att vattnet kommer dit det ska.
Den kroken som ligger an mot blecket är en andra högpunkt. Så den kan du ha mot blecket. Men kroken som du får till vänster om röret kan du sänka ner och sätta snöret i den istället. På så vis får du ett liknande ”V” i rännan där botten på v-et är anslutningen till stupröret. Att det sedan blir kraftig lutning på rännans högra del får du stå ut med. Huvudsaken att vattnet kommer dit det ska.
Man kan sätta en krok i var ände och titta längs med för att se vad som är en rak linje mellan dem.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Tack för tipset! Det låter enkelt när du beskriver det, men hur gör jag själva "V":et i hängrännan? Botten på "V":et hamnar i närheten av väggen (som man ser på fotot ovan). Behöver jag kapa hängrännan där då, eller menar du att det "bara" är att böja till den?Noramasen skrev:
Hejsan!
Bifogar foto på hängrännan, den består som synes av två delar.
Jag ser att det är ett ganska litet hål, så det skulle nog vara lämpligt att ta bort o-kupan (den som sitter ihop med rännan) och såga/klippa i rännan mitt i hålet så att den enbart hänger ihop ett par cm i fram och bakkant. Då ger den med automatiskt där kroken sitter. Men du får nog lov att ta ner röret först så underlättas monteringen av rännan då du förhoppningsvis fått ner placeringen av rännan.K kia2 skrev:Tack för tipset! Det låter enkelt när du beskriver det, men hur gör jag själva "V":et i hängrännan? Botten på "V":et hamnar i närheten av väggen (som man ser på fotot ovan). Behöver jag kapa hängrännan där då, eller menar du att det "bara" är att böja till den?
Bifogar foto på hängrännan, den består som synes av två delar.
Jag tror jag är med på hur jag skall klippa i rännan för att förstora hålet mot kanterna - se lila streckad linje på fotot nedan. Tänker jag rätt? Och jag är också med på att rännan då borde gå att böja - se streckad röd linje på fotot nedan. Tänker jag rätt?
Men kupan under hålet - hur gör jag med den? Den är ju byggt för att passa en rak ränna. Går den att justera, eller behöver jag en annan typ av kupa?
Men kupan under hålet - hur gör jag med den? Den är ju byggt för att passa en rak ränna. Går den att justera, eller behöver jag en annan typ av kupa?