Byggahus.se
Köpte under tidig vår en byggsats på 30m2. Bad bygghemma plocka ihop isolering till huset och har fått tre olika. Golvet är redan isolerat och undrar nu om jag fått en variant för mycket.
Ska Parocen sitta i väggarna, Knauf i tak?
Och Paroc och Knauf är typ dubbelt så tjock som själva väggregeln som är typ 9,5cm - är tanken att man ska dela isoleringen på hälften, annars blir isoleringen för tjock och jag får inte dit gips..?!
4483229E-9617-42EB-ACC9-12DD3F7C027B.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E5BF177B-9830-472D-8577-2599CC903345.jpeg
Skapa konto
AFC6D916-5ED3-4C63-A8F9-B0A0E74BD264.jpeg
Skapa konto
E9901ED7-32D3-4F85-9F26-85D8D5D3CDFB.jpeg
Skapa konto

Nån?

Hej isolering brukar följa måtten på väggreglar takstolar etc.

Dela på isolering kan man göra om man t.ex redan har isolering och vill snåla in på materialkostnader. Annars köper man rätt storlek/tjocklek direkt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag förutsatte att de skulle skicka med rätt grejer så jag pröjsade och fick detta.
Skulle ni satt Paroc i vägg och Knauf i tak?

Spelar ingen roll vilken du använder så länge det är rätt typ av skiva

Vilken skiva?

Vilken ska jag ha var?

A
För reglar som är 95mm tjocka ska du ha 95mm isoleringsskivor. Det ser ut som att du ska de tjocka skivorna i taket. Alternativt om det ska vara något i golvet.

Titta på väggen och mät tjocklek/bredd kolla om du har nått som passar använd då den där. Du verkar ha CC 60 i taket mät och gör samma där.

Kolla ev. Luftning i taket innan bara, har du fått monteringsanvisning?

Mikael_L
Som danne213 och Erik Hansson skrev, man har rätt tjocklek för det man har tänkt isolera.
Det är ingen skillnad i kostnad på rätt isolering från början än att ha dubbelt så tjock och dela, utan det blir bara merjobb, sämre resultat och därmed faktiskt dyrare.

Så har du inte fått rätt tjocklek för väggarna levererad (kanske råkat lägga den i golvet?) så har de helt enkelt levererat fel i isoleringssatsen.

Och vad gäller att använda fel tjocklek, ...
Ifall man "fluffar upp" skivor som är för tunna för att fylla upp ett för stort utrymme så förlorar man isoleringsförmåga, det blir dyrare uppvärmning.
Men har min lite för tjocka skivor som man pressar ihop något så vinner man isoleringsförmåga, man vinner lite på framtida isoleringskostnader.

Jag detta gäller alltså måttlig ihoppressning, kanske typ en dimension. Dvs att använda 145mm isolering i 120mm fack, eller 120mm isolering i 95mm fack.
Dock har hoppressad isolering sina risker, främst att den pressar ut omgivande material på ett dåligt vis, t.ex. att vindväven pressas ut med resultat att luftspalten försvinner eller blir för smal.

Gah, får ringa tillverkaren o höra vad de tänkt

Nu är jag närmare lösning, Isover Saint Gobain har rätt tjocklek. Nu en fråga, denna har en tunn papperslik film på ena sidan, ska denna vara mot gipset eller tvärtom?
93487308-A2C2-482B-B614-F193E2B5785F.jpeg
Skapa konto

Nu är jag inte snickare/byggare, det närmaste jag kommer är fd elektriker, men isolering med papper brukar ligga som översta skikt i vindsbjälklag, med pappret uppåt.

Pappen mot den blåsiga sidan. Det är vindskydd

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Du har inte utrymme för den rullbara isoleringen. Iaf inte vad jag kan se utav bilderna.

Känns konstigt att din åf sänt dig 3 olika tillverkare av iso.

Du har paroc, isover sen tror jag att den tredje är byggmaxs egna fabrikat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.