70 520 läst · 163 svar
71k läst
163 svar
Trafikverket tänker till ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Varför inte bygga ett staket på din tomt med hänvisning att du inte vill att barn ska riskera att gå ut på bron och upp på spåret från din tomt. Hade själv inte velat ha 6-7åringar med en bro upp till ett spår.
Skogsägare
· 16 840 inlägg
Inte för att argumentera för att de hade där att göra, men du hade alltså ett obebott hus där tomtgrannen passerade din grusade parkering medan de byggde en utrymningsväg?
Nope, huset är bebott i normalfallet. Dock inte sista veckorna "mellan hyresgäster".
De passade när det var bebott. Och som framkommit tidigare verkar det inte vara en utrymningsväg utan en passage till en teknikbod, men alldeles oavsett så hade jag inte haft några som helst problem med detta om de FRÅGAT innan. Det är där skon klämmer.
Jag skulle ju få en massa ovett om jag traskade omkring på deras spårområde, så varför ska de inte få ovett om de traskar omkring på tomten?
De passade när det var bebott. Och som framkommit tidigare verkar det inte vara en utrymningsväg utan en passage till en teknikbod, men alldeles oavsett så hade jag inte haft några som helst problem med detta om de FRÅGAT innan. Det är där skon klämmer.
Jag skulle ju få en massa ovett om jag traskade omkring på deras spårområde, så varför ska de inte få ovett om de traskar omkring på tomten?
Skogsägare
· 16 840 inlägg
Jo, men intrånget du är upprörd över skedde trots allt när det var obebott.mexitegel skrev:
Nu skrev jag uttryckligen att jag inte försvarade gärningen, så det tänker jag inte göra nu heller.mexitegel skrev:
Jag skulle fokusera på deras rätt att passera tomten i framtiden, inte på ett intrång som inte verkar ha lämnat några fysiska spår på tomten och som skedde när ingen bodde där.
mexitegel skrev:
Men om du inte bor där och allmänheten inte har tillgång till det så kan det ju inte gärna vara ett jätteproblem. Det innebär inga risker då det finns en dörr som är stängd. Låter inte som ett jätteproblem. Plantera något i hörnet och glöm det!mexitegel skrev:
Sätt upp ett stängsel med en låst grind 
Risken är väl att de skaffar ett servitut som belastar tomten. Om de kan påvisa att den här passagen till teknikboden är säkrare än andra alternativ, dvs minimerar spårpassage, kan de väl ha en chans att få ett servitut.
Risken är väl att de skaffar ett servitut som belastar tomten. Om de kan påvisa att den här passagen till teknikboden är säkrare än andra alternativ, dvs minimerar spårpassage, kan de väl ha en chans att få ett servitut.
Jag frågade på första sidan om du kunde lägga upp en kartbild från topografiska kartan från https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ så man kan göra sig en bättre uppfattning om läget på bana, "dike" resp. hus.mexitegel skrev:
Nope, huset är bebott i normalfallet. Dock inte sista veckorna "mellan hyresgäster".
Tar du det utan "gränser" så syns ju inte fastighetsbeteckningen heller om du inte vill skylta med den.
Det här hade kanske varit ett fall för stängselnämnden?
Myndigheten hade ett ärende – på 30 år
https://www.aftonbladet.se/a/mRVrVv
Myndigheten hade ett ärende – på 30 år
https://www.aftonbladet.se/a/mRVrVv
Vi som jobbar på järnvägen har ett stort antal negativa synpunkter på detta projekt som kostat hundratals miljoner kronor. Vi ser milslånga stängsel mitt ute i ingenstans där yrkesfolk med lång erfarenhet aldrig hört talas om att det skulle skett några olyckor. Det stänglas ibland bara på ena sidan så att vilt fastnar på spåret då dessa inte vet hur de ska ta sig fram. Längs en sträcka norr om Uppsala ligger det ett boende för psykiskt sjuka på krypavstånd från järnvägen där det skett ungefär en olycka per år den senaste tiden. Denna sträcka fick inte stängsel.Nötegårdsgubben skrev:
Lokförare av godståg som råkar ut för läckage av farligt gods får nu bara ett håll att evakuera och är det i vindriktningen riskerar man allvarlig skada eller att dö.
Lokförare som tvingas hoppa ur loket inför en stundande olycka kommer hoppa rätt in i stängslet och antagligen slå ihjäl sig. https://lokforaren.wordpress.com/2018/03/22/matz-59-hoppade-for-sitt-liv/
Jag förstår välviljan i projektet men tyvärr tycker jag att utfallet blev mycket tveksamt. Hade jag fått bestämma hade jag hellre lagt den största delen av summan på psykvården och fokuserat på punktinsatser. Dessutom kan man fråga som om ett boende för psykiskt sjuka ska ligga på krypavstånd till en järnväg.
Ber om ursäkt för denna utsvävning från ämnet men jag har många kollegor som är tveksamma till hur detta projekt har skötts och som brukligt har ansvarig person redan gått vidare till "andra utmaningar" och kan inte ställas mot väggen.