Ändstycket i en arm bröts uti - kanske resultatet av många års utmattning. Som visas i
bilden är ändstycket en del i leden (gångjärnet) mitt på armen.
Påväxten på väven antyder åldern
Åk till en markisfirma, har du tur så finns det armar sparade från äldre markiser som dom skruvat ner och sparat. Vet att vi gjorde så när jag jobbade på på Moogio. Men du kan bli tvungen att byta samtliga så det blir rätt utfall på alla.
Är säkert 20-30 år gamla, liknar de vi hade som byttes förra året då de började få små sprickor i infästning av aluminium.
Även duken ser ut att vara dags att byta, vi är inne på tredje duken efter ca 30 år.
Använd spännband för att hålla ihop armen vid nedmonteringen för som skrivs ovan är det bra kraft i wiren.
Eller så vevar du ut markisen helt och släpper på armen. Då är det som minst spänn i wiren.
Börja med det främre fäste och sedan det i den bakre balken. Bra om ni är två, en skruvar och den andre håller i armen.
Du behöver nya armar och ny duk.
Skulle jag vara i din sits skulle jag först kolla vad en ny motsvarande markis kostar innan jag påbörjar någon annan åtgärd...
Är säkert 20-30 år gamla, liknar de vi hade som byttes förra året då de började få små sprickor i infästning av aluminium.
Även duken ser ut att vara dags att byta, vi är inne på tredje duken efter ca 30 år.
Jag har vänt på duken en gång då den var helt slut i ytterkant, och förlängde på så sätt livet ett tag till.
Min markis sattes upp -91 ungefär, har bytt duk en gång.
Stora problemet är att nitarna kryper ur så man får slå in dem ibland.
Glömmer man det pajjar det, och då gjorde jag så här.
Jag råkade precis ut för samma sak och hittade den här tråden med samma typ av markis. Du råkar inte veta vad det är för fabrikat på den, jag kan inte hitta något som gör så den går att identifiera :/