Byggahus.se
C C_willy skrev:
Nu vill jag ödmjukt reservera mig mot konsumentregler, då jag själv enbart arbetar mot företag. Och i det fallet inte bara tänker jag rätt, jag har rätt oavsett vad du tycker.

Hur du får fram 1000% förstår jag inte riktigt, då ett vanligt påslag ligger mellan 10-15% på mtrl.

Allting handlar om ansvarsfördelning, om hantverkaren bevisligen har gjort ett fel så skall han givetvis stå för det.
Men om du har levererat mtrlet så kan det uppstå konflikter där hantverkaren skyller på mtrlfel. Det kan bli ganska besvärliga tvister och svårigheter med bevisning då du på ena sidan har en mtrl producent som skyller ifrån sig att det är felmonterat etc. och på andra sidan har du entreprenören som hävdar mtrlfel.
I mitten står du med alla kostnader och kan omöjligt bevisa vem som har rätt och fel.

Du tycker att jag tänker fel, föreställ dig själv i entreprenörens kläder, du får ett tilldelat ett köksbord i byggsats av kund.
Veckan efter spricker bordet, i dina ögon är det självklart att kunden köpt ett måndagsex, men tillverkaren hävdar montagefel.
Är det då rimligt att du skall bekosta montage av ett nytt bord?
Om du inte tycker det, tror du ditt försäkringsbolag tycker att dom skall ta det?

Jag skulle säga att 10-15% är ganska billigt för att ta på sig det ansvaret.
10-15% kanske är okej (av nån anledning som jag inte kan komma på just nu)? Men nu ser vi ett exempel där någon entreprenör betalar 200-300 kr för ett material som enligt Ahlsell kostar 3 000 kr. Köper fortfarande inte resonemanget. Om en pryl, säg avloppsrör, går sönder bara sådär, borde man snabbt kunna konstatera om det beror på handhavandefel eller materialfel. Jag har i mitt snart 40 åriga liv (med totalrenovering av 4 bostadsrätter, 1 fritidshus, 1 villa (+ utbyggnad på 80 kvadrat), mer eller mindre arbeten utförda i 20 hyresrätter som jag äger) varit med om att det vid fel blivit nån tvist om vad/vems felet är. Att då betala 1 000% i påslag på material, med motiveringen att det kan vara svårt att veta vems felet är, känns väldigt nära ocker! Jag kan inte hitta nån anledning med dessa påslag, om det inte från början är tydligt att det är såna påslag.

Skönt att vi har rätten på våra respektive sidor att tycka som vi vill ☺️

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
tommib
W wildeside skrev:
Fakturan betalar sig själv och bokförs utan kostnad?
Till att börja med så sköts det hyfsat automatiskt om hantverkaren har ett bättre affärssystem än penna och papper. Det är också så att det sannolikt sköts på arbetstid som betalas av mig. Om det faktiskt är så att hantverkaren sköter fakturahantering osv på kvällen utanför tid som debiteras mig så kan det vara motiverat med ett påslag. Ett litet, eftersom det smetas ut på all materiel.

W wildeside skrev:
Skriv för H***** ett kontrakt på jobbet så vet du vad du betalar för och hur mycke du kommer att få betala!!!!
Det du skriker om här är omöjligt eftersom jag (och typ alla andra som skriver här) aldrig får se någon form av prislista. Det enda man får är ett procentuellt påslag på något pris som man inte riktigt vet vad det är och som allt för ofta visar sig ligga betydligt högre än de priser man ser i butik (fysisk eller online) för samma (läs noga, samma) produkt. Detta får man inte veta i förväg.

W wildeside skrev:
Tur att det bara är vägguttag vi entreprenörer ger garanti på! och det byter ut sig själv utan att entreprenören behöver åka ut till kunden!
Sluta fåna dig. Principen gäller för all materiel. Den garanti du och alla andra hantverkare så ofta börjar gapa om är ungefär lika gynnsam för konsumenten som tilläggsförsäkringen elgiganten gärna vill sälja till dig med den där nya TVn.

• Gilla
Bästerortarn och 18 till
  • Laddar…
W
tommib tommib skrev:
Till att börja med så sköts det hyfsat automatiskt om hantverkaren har ett bättre affärssystem än penna och papper. Det är också så att det sannolikt sköts på arbetstid som betalas av mig. Om det faktiskt är så att hantverkaren sköter fakturahantering osv på kvällen utanför tid som debiteras mig så kan det vara motiverat med ett påslag. Ett litet, eftersom det smetas ut på all materiel.

Det du skriker om här är omöjligt eftersom jag (och typ alla andra som skriver här) aldrig får se någon form av prislista. Det enda man får är ett procentuellt påslag på något pris som man inte riktigt vet vad det är och som allt för ofta visar sig ligga betydligt högre än de priser man ser i butik (fysisk eller online) för samma (läs noga, samma) produkt. Detta får man inte veta i förväg.

Sluta fåna dig. Principen gäller för all materiel. Den garanti du och alla andra hantverkare så ofta börjar gapa om är ungefär lika gynnsam för konsumenten som tilläggsförsäkringen elgiganten gärna vill sälja till dig med den där nya TVn.
Ja att jag öppnar kuvert kollar e-post sätter in kvitton/fakturor i en pärm konterar lägger in fakturorna för betalning och kollar mot bankutdrag lämnar till revisorn som lägger in det i bokföringsprogramet.
Dessutom lägger jag tid på att fakturera kunden och kontrollerar så att den blir betald , sen va det samma visa med kontering m.m. utöver betald arbetstid hos kunden känns inte helt automatiskt.
Tyvärr så får du inte ha företagets bokföring endast i digital form.

Klarar du inte av att fråga entreprenören att ge dej en prisuppgift på materialet?

Hur vet du om jag gapar eller inte?
Jag ger garanti på utförd entreprenad helt enligt konsumentköplagen.

Hur kan Ahlsell inte bemöda sig att svara på så pass enkla frågor som faktiskt ställdes?
Det tyder på total ignorans från deras sida. Deras rabattsystem är ju käpprätt åt helvete och jag hoppas verkligen någon utreder om det är ok att ha det så. Dom skriver ju ren blaja också i deras standardsvar som inte ägnats många minuter åt..

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
10-15% kanske är okej (av nån anledning som jag inte kan komma på just nu)? Men nu ser vi ett exempel där någon entreprenör betalar 200-300 kr för ett material som enligt Ahlsell kostar 3 000 kr. Köper fortfarande inte resonemanget. Om en pryl, säg avloppsrör, går sönder bara sådär, borde man snabbt kunna konstatera om det beror på handhavandefel eller materialfel. Jag har i mitt snart 40 åriga liv (med totalrenovering av 4 bostadsrätter, 1 fritidshus, 1 villa (+ utbyggnad på 80 kvadrat), mer eller mindre arbeten utförda i 20 hyresrätter som jag äger) varit med om att det vid fel blivit nån tvist om vad/vems felet är. Att då betala 1 000% i påslag på material, med motiveringen att det kan vara svårt att veta vems felet är, känns väldigt nära ocker! Jag kan inte hitta nån anledning med dessa påslag, om det inte från början är tydligt att det är såna påslag.

Skönt att vi har rätten på våra respektive sidor att tycka som vi vill ☺️
Ok, om vi släpper det där med 1000% då det bara är mygel då entreprenören ej har redovisat faktisk kostnad.
Så förutsätter vi att enseriös entreprenör har ett rimligt på slag på tex 12%.

Nu ska jag ge dig ett verkligt exempel på vad du får för dessa 12%

2017 köpte jag in och monterade en karusell på en lekplats. Karusellen kostade 15 000kr (mtrlkostnad) och tog en dag att montera för två man (8+8tim)
Påslaget är då (12%) 1800kr

2018 ringde kunden och berättade att bottendelen hade ruttnat och gått av och åberopar garanti.
Jag kontaktar tillverkaren och reklamerar karusellen, fick reklamationen godkänd och en ny karusell levererades till mitt kontor.
Därefter skickar jag två man att riva den gamla karusellen, montera den nya samt köra den gamla på tipp. Det tog 20tim totalt. +frakt och tippavgift.

Kostnad för mig: enorm i paritet till dom 1800kr jag har fått för att jag ansvarar för produkten. (tro nu inte att man kan klämma tillverkaren på montagekostnad, det är i princip omöjligt)

Kostnad för kund: initialt 1800kr, resten gratis.

Ganska billigt kan jag tycka, om man jämför med alternativet: kund levererar egen karusell, och köper bara montage. Karusell paj, ny på garanti, Dvs. Mtrlfel konstaterat= inte mitt fel, dvs jag skall självklart ha betalt för rivningar gammal och montage av ny.

Ser du nu varför ett påslag på mtrl är relevant?

• Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
tommib
W wildeside skrev:
Ja att jag öppnar kuvert kollar e-post sätter in kvitton/fakturor i en pärm konterar lägger in fakturorna för betalning och kollar mot bankutdrag lämnar till revisorn som lägger in det i bokföringsprogramet.
Dessutom lägger jag tid på att fakturera kunden och kontrollerar så att den blir betald , sen va det samma visa med kontering m.m. utöver betald arbetstid hos kunden känns inte helt automatiskt.
Detta ska alltså täckas av ett materialpåslag? Varför? Detta är normala overheadkostnader som normalt ingår i timdebiteringen. Kostnader som direkt kan hänföras till material/materielhantering är rimliga att ha ett påslag för, ett rimligt sådant. Dock bara om materielhanteringen inte sker på redan debiterad tid.

W wildeside skrev:
Klarar du inte av att fråga entreprenören att ge dej en prisuppgift på materialet?
Jo, det går jättebra. Jag har ett väldigt bra samarbete med den hantverkaren jag numera anlitar. Jag har hans inloggningsuppgifter på Lundagrossisten så jag vet exakt vad han betalar för VVS-prylar (och om det lönar sig för mig att köpa grejerna själv). Från andra ställen vidarebefordrar han offerten direkt till mig så jag vet vad han betalar. Jag gillar honom och han gillar mig. Han fakturerar den tid han tar på sig och jag har aldrig bestridit en timme, jag vet att han inte blåser mig.
Poängen här är inte vad jag klarar av och inte. Poängen är att de allra flesta hantverkarna helt enkelt inte ger någon annan prisuppgift än ett procentuellt påslag. Det är nu tredje gången jag skriver det. Är det svårt att förstå på något sätt? Lämnar du alltid en specificerad kostnad i kronor?
Ett favoritexempel på temat är när jag skulle handla kakel när vi senast gjorde om badrummet. Jag skulle beställa och det visade sig att allt var lagervaror så jag kunde få grejerna direkt. Jag uppger min hantverkares företagsnamn och de ringer upp honom för att få godkännande att handla i hans namn. Det är väldigt tydligt att försäljaren i butiken har svårt att förstå att min hantverkare godkänner att jag betalar hans pris kontant på plats. "Vi brukar inte göra så"....

W wildeside skrev:
Fem utropstecken och ordet Helvete antyder det.

• Gilla
Tomasoanna och 8 till
  • Laddar…
harry73
W wildeside skrev:

Jag ger garanti på utförd entreprenad helt enligt konsumentköplagen.
Om du nu anser att du är en hederlig hantverkare som inte lurar sina kunder, varför försvarar du då de rötägg som lura sina kunder och det rabattsystem som är gjord för att göra det möjligt?

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
tommib
C C_willy skrev:
Så vad du säger är att du säljer en försäkring men du kallar den för något annat? Du vet, vissa av oss vill inte ha försäkringen. på samma sätt som vi inte vill ha försäkringen på TVn från elgiganten. I de allra flesta fall är det nämligen en väldigt dålig affär.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
W
tommib tommib skrev:
Poängen här är inte vad jag klarar av och inte. Poängen är att de allra flesta hantverkarna helt enkelt inte ger någon annan prisuppgift än ett procentuellt påslag. Det är nu tredje gången jag skriver det. Är det svårt att förstå på något sätt? Lämnar du alltid en specificerad kostnad i kronor?
.
Men om man inte får den informationen som man frågar efter kan man fråga igen eller vända sig till en annan entreprenör.
Vi verkar ha svårt att förstå båda två i så fall.
Japp.
Därför heter det fast pris som jag oftast använder mej av och vill kunden ha specificerat pris på material och arbete så har jag redan gjort en kalkyl för att komma fram till det fasta priset och den är ingen hemligt dokument för kunden.
Alla entreprenader jag åtar mig har jag en kalkyl för hur jag kommit fram till priset.

tommib tommib skrev:
Så vad du säger är att du säljer en försäkring men du kallar den för något annat? Du vet, vissa av oss vill inte ha försäkringen. på samma sätt som vi inte vill ha försäkringen på TVn från elgiganten. I de allra flesta fall är det nämligen en väldigt dålig affär.
Absolut inte, jag säger att produkter som jag köper in tar jag ansvar för, för detta ansvar så betalar du ett påslag.
Det är fritt fram att inte vilja ha den typen av garanti, du kan absolut leverera produkten själv och slippa påslag, men du kan inte förvänta dig att jag tar ansvar för något som du har levererat.

W
harry73 harry73 skrev:
Om du nu anser att du är en hederlig hantverkare som inte lurar sina kunder, varför försvarar du då de rötägg som lura sina kunder och det rabattsystem som är gjord för att göra det möjligt?
Jag försvarar inte rötägg som lurar sina kunder eller utnyttjar utländsk arbetskraft utan varken vettig lön, levnadsförhållanden eller yrkeskunskap när dom är här och jobba eller invandrare/långtids arbetslösa på bidrag.
Det jag har diskuterat hur jag arbetar.
Oavsett om det gäller arbetskraft eller kund.
Tyvärr är i stort sett hela entreprenad branschen ganska rutten och dom oftast dom små entreprenörerna som fortfarande lever upp till sin yrkesstolthet trängs undan av stora företag och den mer eller mindre legala arbetskraft invandringen vi har i Sverige med att dom kan dumpa priserna på arbetet och ta igen det på ändrings och tilläggas arbeten som till horribla kostnader.

harry73
C C_willy skrev:
Ok, om vi släpper det där med 1000% då det bara är mygel då entreprenören ej har redovisat faktisk kostnad.
Så förutsätter vi att enseriös entreprenör har ett rimligt på slag på tex 12%.

Nu ska jag ge dig ett verkligt exempel på vad du får för dessa 12%

2017 köpte jag in och monterade en karusell på en lekplats. Karusellen kostade 15 000kr (mtrlkostnad) och tog en dag att montera för två man (8+8tim)
Påslaget är då (12%) 1800kr

2018 ringde kunden och berättade att bottendelen hade ruttnat och gått av och åberopar garanti.
Jag kontaktar tillverkaren och reklamerar karusellen, fick reklamationen godkänd och en ny karusell levererades till mitt kontor.
Därefter skickar jag två man att riva den gamla karusellen, montera den nya samt köra den gamla på tipp. Det tog 20tim totalt. +frakt och tippavgift.

Kostnad för mig: enorm i paritet till dom 1800kr jag har fått för att jag ansvarar för produkten. (tro nu inte att man kan klämma tillverkaren på montagekostnad, det är i princip omöjligt)

Kostnad för kund: initialt 1800kr, resten gratis.

Ganska billigt kan jag tycka, om man jämför med alternativet: kund levererar egen karusell, och köper bara montage. Karusell paj, ny på garanti, Dvs. Mtrlfel konstaterat= inte mitt fel, dvs jag skall självklart ha betalt för rivningar gammal och montage av ny.

Ett riktigt materialpåslag är egentligen inte en överslagskostnad för monteringen. Materialpåslag är just ett påslag på inköpt material. Monteringen kommer utöver det.
Anledningen att man har påslaget är vinstmarginalen. För börsnoterade företag är vinstmarginalen viktig för att få rätt värdering på börsen. Har man då en bra kärnverksamhet med goda vinstmarginaler men mycket inköp eller underentreprenörer, skulle den extra omsättningen dra ner vinstmarginalen. Därför vill man ha ett påslag som är i paritet med företagets vinstmarginal.
Vad du gjorde med karusellen är att bjuda kunden på monteringen. Trevligt men oftast ingen bra affär.

Sedan handlar tråden inte om 10 - 15% påslag. Den handlar om de som har betydligt högre påslag, debiterar kunden för tiden det tar att handla, passar på att äta gratis frukost när de är där, och kan inte planera sitt arbete, så att de varje dag behöver handla och äta frukost i kundens tid.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ett riktigt materialpåslag är egentligen inte en överslagskostnad för monteringen. Materialpåslag är just ett påslag på inköpt material. Monteringen kommer utöver det.
Anledningen att man har påslaget är vinstmarginalen. För börsnoterade företag är vinstmarginalen viktig för att få rätt värdering på börsen. Har man då en bra kärnverksamhet med goda vinstmarginaler men mycket inköp eller underentreprenörer, skulle den extra omsättningen dra ner vinstmarginalen. Därför vill man ha ett påslag som är i paritet med företagets vinstmarginal.
Vad du gjorde med karusellen är att bjuda kunden på monteringen. Trevligt men oftast ingen bra affär.

Sedan handlar tråden inte om 10 - 15% påslag. Den handlar om de som har betydligt högre påslag, debiterar kunden för tiden det tar att handla, passar på att äta gratis frukost när de är där, och kan inte planera sitt arbete, så att de varje dag behöver handla och äta frukost i kundens tid.
harry73 harry73 skrev:

Du har helt rätt gällande vinstmarginalen, anledning till varför jag är inne på ett sidospår och skriver om 10-15% var för att svara swe.jocke varför han skall behöva betala påslag överhuvudtaget, då han ej kunde se någon rimlig anledning.

Därmed försökte jag tydliggöra vad han får ut av att låta entreprenören köpa in mtrlet i form av garantier.

Nu haltar ju tyvärr lite min historia om karusellen då den bygger på entreprenadregler mellan företag, är inte helt säker på hur det skulle sett ut mot konsument.

Men syftet med historian var att försöka visa vilka bekymmer/tvister man kan slippa genom att låta entreprenören köpa in mtrlet.

Men nu när jag läser ditt inlägg så inser jag att jag har spårat iväg och är ganska OT, så drar mig nog tillbaka och går o lägger mig istället

harry73
W wildeside skrev:
Jag försvarar inte rötägg som lurar sina kunder
Men det gör du faktiskt genom att skylla på konsumenter som inte begär tydliga priser och avtal och genom att föra diskussionen bort från de extrema påslag med hjälp av Ahlsells listpriser och försvara dessa påslag med hjälp av dina rimliga påslag.
Det handlar trots allt om relationen mellan yrkesmän och vanliga konsumenter och där brukar lagen ta extra mycket hänsyn till konsumenternas okunskap och kräver då också mycket ansvar från yrkesmän.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
T
H Hammarfall skrev:
Ahlsell slingrar sig. Klassiskt. De vet precis vad de gör. Hon undviker kärnfrågorna och ger ett rutinsvar. Det känns som att hon försöker försvara något hon inte kan stå för eller så har hon ingen koll. Uselt oavsett.

Min första fråga nästa gång jag anlitar hantverkare blir om de handlar på Ahlsell. Sen struntar jag vilken rabatt de, eller jag" får". Nu tror jag inte att andra grossister är då mycket bättre men det blir en principsak.

Jag handlade i princip bara på Ahlsell fram till för ca 1,5 år sedan. Min säljare där skrattade själv åt ”den idiotiska prissättningen”. När han slutade fick jag en sån där idiotsäljare som tyckte att deras system var jättebra. Problemet är att man har 25% rabatt på en grej och 95% rabatt på nåt annat. Varje liten pinal man ska handla leder till 20min googling för att veta vad det borde kosta o sen 40min telefon kö för att justera priset med nån ointresserad säljare. Plötsligt måste jag slå på 700 spänn på en rörskarv som kostar 300kr. Det funkar inte. Ahlsell kommer att självdö på sikt. Synd, för de är trevliga o har allt.

• Gilla
Frecor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.