Byggahus.se
Fotografen Fotografen skrev:
Är det TC-klammer, dvs det står Thorsmans på kartongen, så spricker de inte.
Jo då, har sådana i garaget som är installerade av elektriker för många år sedan och de har också spruckit/gått sönder. Så det är ingen garanti.....

Skulle säga att den stora skillnaden mellan no name-prylar och märkesnamn är godstjockleken i plasten. Ex. Julas anslut-klammer är väldigt tunn i plasten och vek.
Sedan lär solen/ljus knäcka även de bästa plastclipsen, sett över tid.

Mikael_L
Jag har också gått på den niten, köpte de billigaste plastklamren som fanns i elbutik.se's sortiment (jag kan kolla upp vad de heter), för att spika upp 16mm flexslang.

Precis alla spricker upp, antingen efter någon vecka, eller som senast inom ett par år.
Det är lite tråkigt att veta att det sitter lös slang i alla väggar nu. :cry:

Plastklammer fungerar (men inte vita i solljus, där UV tar plasten), men bara ifrån bra märken.
Jag använder uteslutande thorsmans, som numera ligger i Schneiders produktportfölj, och vågar ibland använda tillex, men känner mig tveksam dock. Dumt att byta ut något som funkar.

Thorsman/Schneider plastklammer fungerar helt OK, men i svårare miljöer tycker jag man ska överväga något klammer i metall, TKK, Letti, JR, uterum är ingen direkt svår miljö, ge bara akt på ställen som solen kan komma åt med direktljus.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Tillex hade väl lite problem med härdningen i spikarna, det var nått fel i härdningen så spikarna kunde gå av efter en tid. Även det var ytterst irritersamt.

Jag trodde riktiga män alltid tog en kalldragen 4-tums-spik och vek upp lite ledigt runt kabel eller flexslang... Behöver man inte fundera på plastklammern :seenoevil::seenoevil:

Nä, skämt åsido. Tycker synd om dig snowjim, vilken värdelös produkt som spricker sådär :(

Min elektriker använde letti på de installationer han gjorde. Det blev helt ok tjusigt! Men känns som det är en dyr ingångströskel på letti... :confused:

Mina Thorsman/Schneider plastklammer ser precis ut som TS klammer efter ca två år. Jag tog vad jag hade hemma. Mina sitter inte i direkt UV-ljus utan under takfoten. Däremot funderar jag på hur mycket värme/kyla de tål, under längre tid?

MultiMan
Jag köpte en drös klamrar på Clas Ohlson när jag drog om lite el runt 2005. Märket minns jag tyvärr inte men jag vill minnas att de hade huvudkontor i sydvästra Skåne, kan ha varit Vellinge eller Staffanstorp. Blå och bruna förpackningar beroende på storlek. Absolut ren skit. Samtliga gick av inom något år. Tyvärr verkar CO fortsätta sälja usla klamrar: https://www.clasohlson.com/se/Kabelklammer-7-10/32-5361-100 De liknar dessutom de jag köpte.

Efter det har jag enbart köpt Tillex som fungerat ua för mig.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Haha, detta tycker jag är lite komiskt.. Skrev inlägg här i tråden igår. Om 4-tums spik... Sen på kvällen så råkade jag toucha en egen kabel i mitt 25 år gamla uterum (inte jag som byggt det) som sitter uppe med misstänkt lika kabelklammers... Och två av klamrarna sprack sönder av att jag bara snuddade kabeln... Hahaha. Some kind of KARMA!
upload_2019-6-18_10-15-15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:rofl:

Har nog redan skrivits men plastklammer av bra kvalitet tål kyla. Plastklammer av skitkvalitet spricker sönder även i rumstemperatur. Plastklammer av skitkvalitet finns det tyvärr gott om. :mad:

richardtenggren
Jag brukar köra med Tillex, men såg att dessa är ju billigare på elbutik.se än "motsvarande" på Feltema :p

Såhär såg de ut som jag använde :

FEL9S72.jpg

Nu kommer jag köra med Schneider TKK 7-10 istället.

Skönt att höra att det inte bara var jag som råkat ut för detta!

• Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Och kanske välja 8-12 i stället.

Jag använder inte sådana spikklammers alls längre.
90% blir som TS.
Det är bara rena turen om man får tag i nåt med kvalité.
Förresten gäller det mycket plastdetaljer i kylskåp, handtag, mm mm

Men inte kan det handla om tur när man själv väljer vilket fabrikat man vill köpa?

Jag har drabbats av exakt samma sak med 10 mm kabel på vinden. I stort sett alla klamrarna sprack inom något år. Lösningen var att sätta dit storlek 10-14 i stället för 7-10, som jag använde först.
Jag tror jag hade exakt samma fabrikat som TS (syns i inlägg #26).
Nästa gång det blir aktuellt köper jag ett annat fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.