Byggahus.se
Har fått hjälp att ta bort en plåtdörr på fasaden som sedan murats igen med Leca block. Resten av väggen är putsad.
Behövs det armeras innan man lägger på puts på Leca blocken?
Hantverkaren vill använda glasfibernät som fästs i klister/armeringsbruk.
Kan inte hitta glasfibernät eller klister/armeringsbruk på tex Bauhaus/Byggmax. Hittade glasfibernät på Beijer (https://www.beijerbygg.se/privat/sv...dputs/glasfibernät-therm-397-ef-nät-900040417) men måste köpa en rulle på 50m (jag behöver bara drygt 1 m) så vore ju skönt att slippa den utgiften
Vad kan man använda istället för klister/armeringsbruk för att fästa glasfibernätet?

Putsnät med rutor 10X10, finns på varuhusen som fästes på lecan, då blir det starkt

J jonaserik skrev:
Putsnät med rutor 10X10, finns på varuhusen som fästes på lecan, då blir det starkt
Men de är väl i galvat stål och inte glasfiber?

Funktionen är densamma.

Vad ska jag använda för puts? Hur tjockt lager behövs för att "baka" in putsnätet?

Ett putsnät används många gånger som fäste för puts, någon cm tjock puts så det inte blir för tunt, då håller det ihop bättre, kan vara finputs. Fäst nätet och gör en tunn puts och släng på, låt det torka då blir det en skrovlig yta som putsen fastnar mycket bra på

P perka99 skrev:
Har fått hjälp att ta bort en plåtdörr på fasaden som sedan murats igen med Leca block. Resten av väggen är putsad.
Behövs det armeras innan man lägger på puts på Leca blocken?
Hantverkaren vill använda glasfibernät som fästs i klister/armeringsbruk.
Kan inte hitta glasfibernät eller klister/armeringsbruk på tex Bauhaus/Byggmax. Hittade glasfibernät på Beijer ([länk]) men måste köpa en rulle på 50m (jag behöver bara drygt 1 m) så vore ju skönt att slippa den utgiften
Vad kan man använda istället för klister/armeringsbruk för att fästa glasfibernätet?
Ofta säljer Beijer delade rullar. Frågade du om det? Jag har ofta köpt nät per meter på Beijer.

J jonaserik skrev:
Ett putsnät används många gånger som fäste för puts, någon cm tjock puts så det inte blir för tunt, då håller det ihop bättre, kan vara finputs. Fäst nätet och gör en tunn puts och släng på, låt det torka då blir det en skrovlig yta som putsen fastnar mycket bra på
Använder man olika puts att fästa nätet i och som finish?

Efter att du slammat med nätet på plats.( tunn puts vattnig kallas för sluring ) så är det bara att putsa fullt ut till färdig yta

Är det stor skillnad i kvalite på Putsbruk C från Byggmax/Bauhaus jämfört med Finja/Weber? Skiljer ju en del i pris på framförallt Weber

Putsbruk C duger bra

J jonaserik skrev:
Putsbruk C duger bra
Fick väggen putsad i fredags med glasfibernät och putsbruk C. Tyvärr var det soligt hela helgen men försökte vattna flera ggr om dagen. Tyvärr har det uppstått en spricka över hela väggen (5 M bred). Kan det vara att hantverkarna inte överlappat väven där? Hur fixar man detta? Knacka ned och börja om?
20190617_214453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en skarv på duken under så kan det separera eller att den inte sitter sträck bra. Sorgligt det går inte att lappa, det kommer att bli en synligt skarv och ingen färg gömmer den.

Nu kan jag ha fel, men använder man verkligen glasfiber vid tjockputsning? Jag trodde det var nät i metall som gällde.

Jag har aldrig gjort det utan haft putsnät galvat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.