Byggahus.se
Hej,

Det finns mycket att läsa om asbest på nätet, men jag hittar inget om hur hälsovådlig en skadad fasad kan tänkas vara.

Bor i ett hur från -42 där trapp och "mindre altan" är påbyggd mot fasaden som har mindre skador på sina ställen. Jag har ingen aning om hur länge dessa skador funnits men i alla fall längre än fyra år tillbaka. Vi rör ju såklart inte dessa men det isär i magen när dottern "smäller i ytterdörren så att hela huset skallrar". Vi har inte några utemöbler där eller så, men vi går ju ändå där varje dag.

Huset ska panelas om nästa vår/sommar, men har ångest över att jag låter mina barn bo i detta. Drömde en natt att jag upptäkte att min fyraåring gick runt med en bit eternit i jackfickan och vaknade alldeles svettig... :rolleyes:

Jag vet att det finns många trådar om eternit, men hittar inget om denna typ av exponering. Frågan är alltså: Tror ni att det frigörs asbestfibrer från trasig eternit som sitter uppe? Eller är oron obefogad?

Kan tilläggas att mannen och svärföräldrarna tycker att jag är löjlig...

Oron är helt obefogad.

• Gilla
funderarn och 12 till
  • Laddar…
Som sagt, inget att oroa sig över. Troligen frigörs inga fiber alls bara för att man skakar på plattan. Men skulle någon enstaka fiber frigöras, så blir det ändå en försumbar exponering jämfört med den naturliga förekomsten av asbest i luften.

De som drabbas av skador från asbest, har i de flesta fall stått och arbetat i en eternitfabrik (eller liknande), i en tjock dimma av asbestfiber, helt utan skyddsutrustning. Och så har de gjort 8h om dagen i tiotals år. I den grupp som arebetade så har ganska många blivit sjuka, men även med den exponeringen har de flesta inte blivit sjuka.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ja det frigörs asbestfibrer pga att eterniten åldras (sol, frost, grenar som sliter på fasaden, mossa som växer på fasaden mm)
Det handlar dock om små mängder och på en eternitplatta i bra skick handlar det om obefintliga mängder. Eternitplattor på fasader är ofta i bra skick (även om de har små skador) medan eternit på taket är betydligt mer sliten.
Oavsett handlar det om väldig små mängder som hela tiden spolas bort med regnvattnet och blåsas bort med vinden.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Jag har bytt bromsbelägg innehållande asbest, bytt takpannor av asbest på huset samt till en bil där jag hittade en gammal packningsats av asbest som jag monterade.
Har fortfarande hälsan och är mer orolig för terrorattacker och tobaksrök

• Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket för svar! Det verkar som om att jag kan återgå till att oroa mig över lite mer rationella föräldrar- saker i väntan på ny fasad. Skönt! :)

• Gilla
Cider och 4 till
  • Laddar…
harry73
Kloge Kloge skrev:
Jag har bytt bromsbelägg innehållande asbest, bytt takpannor av asbest på huset samt till en bil där jag hittade en gammal packningsats av asbest som jag monterade.
Har fortfarande hälsan och är mer orolig för terrorattacker och tobaksrök
Och det säger absolut ingenting om hur farligt asbest är, förutom att det bevisar att inte alla faller död på platsen när de får i sig asbest. Att du är mer oroligt för tobaksrök är bra, för framförallt i kombination med asbest är den extrem farligt.

Jag undrar hur det fungerar, att just kombinationen av asbest och rökning är så farligt.
Kan det vara så att asbestfibrer penetrerar lungvävnaden (oftast) utan att orsaka cancer, men att det gör det enklare för tobaksröken att tränga in djupare i vävnaden som därmed orsaker cellförändringar???

Någon som vet bättre får gärna berätta.

Även kombinationen radon och rökning är farligt, också intressant att veta varför.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänk alla som går längs en väl trafikerad gata i en större stad och inte bryr sig om de avgaser och gummi/asfaltpartiklar de andas in. Hur vågar folk bo i storstäder?

harry73
Kloge Kloge skrev:
Hur vågar folk bo i storstäder?
Det är en av anledningarna att jag inte bor i en storstad, men lite utanför.
När man kommer från Rommeleåsen/Skrylle vid Dalby ser man Malmö/Köpenhamn i fjärran, ofta med ett tjockt täcke med avgaser ovanpå.
Ibland ser man ett fartyg i Öresund som bolmar ut tjock svart rök, som också blir ett tjockt täcke med avgaser.
I Köpenhamn finns det många dieseltåg rund Hovedbanegård, och där luktar det inte trevligt. För tankar till gamla DDR med brunkol som uppvärmning och två-taktmotorer i alla Trabant.

harry73 harry73 skrev:
Det är en av anledningarna att jag inte bor i en storstad, men lite utanför.
När man kommer från Rommeleåsen/Skrylle vid Dalby ser man Malmö/Köpenhamn i fjärran, ofta med ett tjockt täcke med avgaser ovanpå.
Ibland ser man ett fartyg i Öresund som bolmar ut tjock svart rök, som också blir ett tjockt täcke med avgaser.
I Köpenhamn finns det många dieseltåg rund Hovedbanegård, och där luktar det inte trevligt. För tankar till gamla DDR med brunkol som uppvärmning och två-taktmotorer i alla Trabant.
Precis! På tv kan man se städer i Asien där människor bär munskydd. Helt galet att bo där

BirgitS
Kloge Kloge skrev:
Precis! På tv kan man se städer i Asien där människor bär munskydd. Helt galet att bo där
Nu vet jag inte vilka städer du tänker på men i t.ex. Japan har folk oftast munskydd för att de är förkylda och inte vill smitta andra.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
harry73
Shanghai t ex?
Så skyddar sig familjen Rantil mot luftföroreningarna   SVT Nyheter.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
L Linneaannsofi skrev:
Drömde en natt att jag upptäkte att min fyraåring gick runt med en bit eternit i jackfickan och vaknade alldeles svettig...
Jag hävdar att även om hon gjorde det vore risken i det närmaste försumbar. Det är eternit vi snackar om, inte kryptonit. Och ni är säkert ändå inte släkt med stålmannen. :D

Nej sluta oroa dig! Det finns (tyvärr) många värre risker i livet.

Välkommen till forumet för övrigt!

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Shanghai t ex?
[bild]
Det traditionella är i alla fall att ha munskydd för att inte smitta ner andra och på senare tid även för att inte bli smittad av andra vid epidemier (som SARS). Men det är ju bland annat för den dåliga luften i t.ex. Shanghai som Kina har börjat vilja göra något åt sina luftföroreningar.

harry73 harry73 skrev:
Och det säger absolut ingenting om hur farligt asbest är, förutom att det bevisar att inte alla faller död på platsen när de får i sig asbest. Att du är mer oroligt för tobaksrök är bra, för framförallt i kombination med asbest är den extrem farligt.

Jag undrar hur det fungerar, att just kombinationen av asbest och rökning är så farligt.
Kan det vara så att asbestfibrer penetrerar lungvävnaden (oftast) utan att orsaka cancer, men att det gör det enklare för tobaksröken att tränga in djupare i vävnaden som därmed orsaker cellförändringar???

Någon som vet bättre får gärna berätta.

Även kombinationen radon och rökning är farligt, också intressant att veta varför.
Är det inte pga att flimmhåren försvinner/blir sämre vid rökning och att man då löper större risk vid exponering? Man har sämre ”naturligt” skydd så att säga. Kort och osäker förklaring men vill minnas att en lärare i byggteknik framförde detta.

EDIT när jag googlade fan jag inte detta samband utan bara att det beror på samverkaneffekter. Högre total exponering då.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.