Byggahus.se
Mikael_L
J Jarlsgård skrev:
Framförallt när man närmar sig maxvikt på släpet så tycker jag bromsat är bäst! Och är man lite halvnoga som jag är och lastar mer än vad jag får (har dock starkare bromsar+axel men inte uppreggad) så är det guld värt!
Ja det där är en viktig synpunkt.
Det kan verkligen vara en skrämmande upplevelse, åtminstone lärorik, att behöva bromsa lite hårdare med 750kg obromsad last kopplad bakom bilen. Men visst beror det ju också en del på vilket dragfordon man har ...

D datpsu skrev:
Om du kommer att använda släpet ofta och lasta mycket, så välj ett bromsat.
Om du vet att du kommer att använda det sällan, köp ett obromsat.
Så jag lägger till ...
Lastar du ofta tungt, och behöver dra det i landsvägsfart, köp ett bromsat.

edit: såg nu att du typ skrev det ... :oops: :sleep:

I min värld så är det lite typ som att cykla.

Du har en cykel med vanliga hjulbromsar och när/om du skulle behöva bromsa in hårt så är skillnaden stor.

Ett obromsat har bara bilens bromsar art förlita sig på så det blir som att bara kunna använda en broms på cykeln. Har du däremot ett bromsat så kan du använda båda 2!

Jag vet inte hur stor skillnad det är i praktiken men med tanke på hur stor skillnad bromssträckan kan påverkas av vilket däck fabrikat du har så kan jag bara tänka mig vad innebörden av ytterligare 750kg som pressar på utan att hjälpa till att bromsa självt har för inverkan! :thinking:

Kom på ett annat argument till bromsat släp! En funktion som jag uppskattar mkt iallafall och det är handbromsen.

Jag har lätt sluttning på min parkering och då är det sjukt smidigt att bara koppla av släpet och dra i handbromsen. Eller för den delen dra handbromsen först för att det inte ska rulla iväg om man har vikt på det. Visst kan man lägga stoppklossar osv bakom men ibland behöver man kunna rulla det lite bakåt och då är det som sagt en väldigt uppskattad funktion!

Så ja, står man i valet mellan obromsat och ett bromsat så tycker jag man ska köpa ett riktigt släp och inget hittipå! Skulle nog vilja påstå att bromsade är generellt mer påkostade och mer gediget byggda än obromsade också! :D

• Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
A
Ur en säkerhetsaspekt är ju bromsat bäst. Min erfarenhet är dock att det är skönare att köra med obromsat. Det blir mindre ryckigt och gungigt.

Sen är det också bra med fjädring och stötdämpare på hjulupphängnigen.

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ur en säkerhetsaspekt är ju bromsat bäst. Min erfarenhet är dock att det är skönare att köra med obromsat. Det blir mindre ryckigt och gungigt.

Sen är det också bra med fjädring och stötdämpare på hjulupphängnigen.
Har du rätt justerade bromsar, korrekt lastat släp och kör vettigt är det varken ryckigt eller gungigt med ett bromsat släp ;)

possum77 possum77 skrev:
Har du rätt justerade bromsar, korrekt lastat släp och kör vettigt är det varken ryckigt eller gungigt med ett bromsat släp ;)
Må så vara, men det är det ju inte med ett obromsat heller...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är en viktig synpunkt.
Det kan verkligen vara en skrämmande upplevelse, åtminstone lärorik, att behöva bromsa lite hårdare med 750kg obromsad last kopplad bakom bilen. Men visst beror det ju också en del på vilket dragfordon man har ...
Jag har då aldrig upplevt känslan av att bilens bromsar inte räcker till, trots överlast på mitt obromsade släp. Har du en bil som klarar att bromsa från 250 km/h så är 80 km/h med släp inga problem...

Om det rycker och blir gungigt så är det nog något fel/feljusterat med bromsarna.
Men visst påverkar det mycket vilken bil du har som dragbil och hur det fungerar, där tyngre bilar är betydligt okänsligare för ett lite tyngre släp. Ett ton efter bilen skiljer sig mellan olika dragbilar.

vcx vcx skrev:
Må så vara, men det är det ju inte med ett obromsat heller...

Jag har då aldrig upplevt känslan av att bilens bromsar inte räcker till, trots överlast på mitt obromsade släp. Har du en bil som klarar att bromsa från 250 km/h så är 80 km/h med släp inga problem...
Nej men man får ju knappt lasta något på ett obromsat släp, och det är ju just möjligheten att lasta släpet som är själva grejen med en släpkärra ;) Att köra med överlast kan bli dyrt i längden.

• Haha
vcx
  • Laddar…
Jag lagar både bilar och släp och en sak gemensamt bland alla de som har problem är att de aldrig gjort nåt utan det är släpets fel när de får påbackning och allt måste bytas till stor kostnad. Finns ingen som tar hänsyn till att det inte kostat nåt de senaste 10 åren eller liknande.
Allt kräver service och så även släpvagnar. Demontage av trummor och rengöring och uppsmörjning var femte år skulle nog spara otaliga tvåor hos sbp.
men det är liksom ingen som gör det.........Det ska vara nå slags evighetsmaskiner bara och när de står där med anmärkningar så är det som sagt släpets fel och bromsade släp är ju så jobbiga och det är alla möjliga problem på allt annat än brukaren.

• Gilla
AmirGBG och 10 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag lagar både bilar och släp och en sak gemensamt bland alla de som har problem är att de aldrig gjort nåt utan det är släpets fel när de får påbackning och allt måste bytas till stor kostnad. Finns ingen som tar hänsyn till att det inte kostat nåt de senaste 10 åren eller liknande.
Allt kräver service och så även släpvagnar. Demontage av trummor och rengöring och uppsmörjning var femte år skulle nog spara otaliga tvåor hos sbp.
men det är liksom ingen som gör det.........Det ska vara nå slags evighetsmaskiner bara och när de står där med anmärkningar så är det som sagt släpets fel och bromsade släp är ju så jobbiga och det är alla möjliga problem på allt annat än brukaren.
Håller med.

I min värld finns det 2 skäl till varför tex bromsar sätter sig. 1. Släpet används aldrig utan bara står (och då finns det ingen anledning att äga ett egentligen) 2. Som du säger, det behöver smörjas ibland precis som bromsarna på en bil.

Men med tanke på hur lätta trumbromsar är att pilla med så förstår jag egentligen inte varför folk drar sig. De får de att låta som om det är världens jobb när det egentligen är hur simpelt och logiskt som helst! :D

Mitt släps bromsar har aldrig strulat i sig. Använder det minst en gång i månaden, ofta med en hel del last på. Vill någon låna släpet så ser jag snarare positivt på det än negativt. Sen jag köpte det för 4 år sedan så är det lätt rullat 2-300 mil och kommer garanterat rulla många därtill. Nu i höstas rev jag ner bromsarna då jag tyckte det började bromsa dåligt, visade sig att backarna var slitna och det var nog första gången sedan släpet var nytt som bromsarna faktiskt öppnades och då är det 17 år gammalt :D

Så åter igen som du sa, sköter man det som man gör med andra saker så håller det i en oändlighet!

• Gilla
sunkann
  • Laddar…
Mitt ÅTM är från 89 då fadern köpte det nytt, 2006 fick jag det och innan dess vet jag att absolut inget var gjort i underhåll. Själv har jag skruvat isär bromsarna och smörjt och justerat 2 gånger under mina 13 år som ägare och det är fortfarande samma grejer som fabriken skruvade i förutom handsken. Fadern körde nog minst 500 mil per år, jag använder det kanske 50 gånger per år och ca 200 mil. Däremot har jag fått svetsa balkarna under lastutrymmet pga sprickor. Även originaldäcken made in Checkoslovakia sitter på, dom har jag funderat på byta i minst 5 år.

Snailman
V Ville_Vessla skrev:
Mitt ÅTM är från 89 då fadern köpte det nytt, 2006 fick jag det och innan dess vet jag att absolut inget var gjort i underhåll. Själv har jag skruvat isär bromsarna och smörjt och justerat 2 gånger under mina 13 år som ägare och det är fortfarande samma grejer som fabriken skruvade i förutom handsken. Fadern körde nog minst 500 mil per år, jag använder det kanske 50 gånger per år och ca 200 mil. Däremot har jag fått svetsa balkarna under lastutrymmet pga sprickor. Även originaldäcken made in Checkoslovakia sitter på, dom har jag funderat på byta i minst 5 år.
Mitt är ju från 90 och fick byta orginaldäcken i år, då bilprovningen tyckte de hade småsprickor, mönstret var knappt slitet.

På vintern har jag kört med dubbade, så de har suttit på vintertid.

På 2 av mina släp har jag haft manuell backspärr dvs har man inte kopplat ur den är man bromslös även vid körning framåt.
Man märker tydlig skillnad på bromsat/obromsat om man glömt spärren.
Kör man vintertid eller med mer än ett par hundra kilo last tycker jag man väljer bromsat.

Fairlane
possum77 possum77 skrev:
Nej men man får ju knappt lasta något på ett obromsat släp, och det är ju just möjligheten att lasta släpet som är själva grejen med en släpkärra ;) Att köra med överlast kan bli dyrt i längden.
Det kan skilja mycket, men behöver inte göra det. En obromsad 750 kg vagn får lasta aningen mer än motsvarande bromsade. Jag tittade på obromsad vs ett begagnat hyrsläp (som brukar rekommenderas). Hyrsläpen låg ofta på 750 kg för standard gallersläp.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan skilja mycket, men behöver inte göra det. En obromsad 750 kg vagn får lasta aningen mer än motsvarande bromsade. Jag tittade på obromsad vs ett begagnat hyrsläp (som brukar rekommenderas). Hyrsläpen låg ofta på 750 kg för standard gallersläp.
750 kg tar man ju på pakethållaren på cykeln ;) Nä men visst finns det användningsområden för obromsade släp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.