I GDS beskrivningen gör de hyfsat avancerade (åtminstone för mig) skjutdörrar med bl.a kantlister. Visst är det snyggt men jag hade trott/hoppats att man kan få en snygg lösning ändå...
Nån som byggt skjutdörrar med MDF som bara målat själv t.ex med vanlig roller? Eller bör man åtminstone lämna in på lackering för att få det jämnt?
Jag gjorde en egen 4 meters garderob med 4 dörrar i mdf i sommras. Vad det gäller målningen så grundade jag med snickerigrund, slipade och sedan målade 3 omgångar med bruten snickerifärg. Mellanslipade mellan varje omgång. Lade på färgen med skumgummiroller och viktigt är att inte snåla med färgen utan att få det att flyta ut bra och jämnt och var lätt på handen.
Jag är i farten att bygga skjutdörrar till vårt sovrum som har en knepig vägg m,ed snedtak. För att få utnyttjat utrymmet så har vi satt dit en lång klädstång som löper längs hela väggen (ca 4 m) men det hade varit fint att dölja denna bakom dörrar.
Hittade den här tråden och har fått en massa bra tips. Har tittat på beslag från Habo och alla möjliga ställen men undrar om det är någon som har lite nyare tips? Någon som har provat beslag från
Det finns bland annat ett system som heter "ARES 2 Sliding Door Gear System" som verkade smart (och billiga!) men skenorna nedtill verkar vara någon specialare.
Finns det någon chans att man kan bygga beslagsskenorna själv? Dörrarna måste jag bygga eftersom det är lite konstiga mått men jag vet inte riktigt vad man ska ha för hjul och skenor.
Clas Ohlson har ottomanhjul som skulle kunna fungera nedtill tillsammans med en vanlig U-formad aluminiumlist men jag vet inte hur man gör där uppe.
Ett annat alternativ skulle vara "barndoor"-beslag men dom kostade mer och ser ut att bygga rätt mycket på höjden, jag vet inte riktigt om det är bra.
Hela min 4-metersgarderob löper också längs ett snedtak. Jag löste det så att jag tog en 45x145 och fräste två uttag för alulisten som vagnarna löper i. Den sidan som ligger an mot väggen sågade jag med 52 graders gering då min taklutning är 38 grader längs hela brädan så den har en stadig yta och så att listerna hamnar i rätt nivå. Denna är sedan skruvad i bakkant och framkant upp i takstolarna för att hålla den stabil och för att klara tyngden av dörrarna. Både ett billigt och hållbart alternativ.
Smart! Om du har en bild eller två så skulle jag gärna sett på din lösning.
Jag insåg att jag kunde flytta om lite saker så att skjutdörrarna kan gå från tak till golv. Jag har letat som en tok men kommer förmodligen att använda mig av Ikeas PAX LYNGDAL skjutdörrar. Det kostar 2 200 kr för dörrar, skenor, beslag och rullar vilket känns väldigt prisvärt när man tittar på andra system. Jag behöver 4 meter så det blir två uppsättningar.
Om någon annan har erfarenhet av att sätta LYNGDAL mellan tak & golv istället för på en garderob tar jag tacksamt emot råd för hur man fäster skenorna när man inte sätter dem på en garderob. jag antar att man bygger en distans i trä?
Här en kille som har gjort samma sak, det ser ju bra ut!
har fått i uppgift att bygga skjutdörrar åt en polare... men jag vill fästa skenan i garderoben, då han har 2700mm i takhöjd och det blir såna fruktansvärt stora dörrar.
Tanken är att ha 2st luckor som kommer bli 2100X1200mm
men hur ska man lösa det med fästskena?
skulle väl kunna gå att sätta en regel på över kanten på garderoben. sedan skruva fast skenan i den.. det är bara så man kommer åt att dra skriven. å att det håller
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.