Byggahus.se
Jag har nyligen köpt mitt första hus, och har börjat upptäcka lite lustiga installationer i huset.

Bland annat har förra ägaren bytt ut ett flertal ojordade infällda vägguttag mot utanpåliggande och jordade uttag. Han har dessvärre inte dragit någon jord till dessa uttag..

Han har använt samma utanpåliggande vägguttag inne i badrum och kök, alltså typ IP21 kapslingar.
Här har han iaf varit förståndig att dra jordkabel, tack och lov.

Jag förstår att jag såklart måste åtgärda detta, men bör/kan jag felanmäla detta. Typ dolda fel, eller liknande, Eller är det bara att gilla läget och stå för kostnaden själv?
(Huset är byggt på 60-talet)

lite svårt att få det till dolda fel ,man kan ju besiktiga elen innan köp

T tergo skrev:
lite svårt att få det till dolda fel ,man kan ju besiktiga elen innan köp
Jag misstog att det var så, men jag ville höra av mer er mer kunniga i ämnet.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vad tänkte du att du skulle få av att stämma tidigare ägaren för dolda fel?
Det är viktigt att man vet vad begreppet betyder.

Vill du att han ska stå för att en elektriker kommer och byter dina uttag mot ojordade?
Kostar nog ner än det smakar att driva den processen :)

Förmodligen har säljaren bara varit okunnig/slarvig och köpt en och samma uttag när han skulle byta nått.

I badrum kök osv är det alltid jordat

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det finns en del tidigare trådar om just vägguttag som inte är jordade fast det ser ut att de är det i nyköpta hus. Jag skulle tro att de ligger i underforumet för Juridik. Har du sett dem?

• Gilla
Cluel3ss och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det finns en del tidigare trådar om just vägguttag som inte är jordade fast det ser ut att de är det i nyköpta hus. Jag skulle tro att de ligger i underforumet för Juridik. Har du sett dem?
Tackar! Jag har inte läst den tråden ännu, tack för tipset.

C Cluel3ss skrev:
Jag har nyligen köpt mitt första hus, och har börjat upptäcka lite lustiga installationer i huset.

Bland annat har förra ägaren bytt ut ett flertal ojordade infällda vägguttag mot utanpåliggande och jordade uttag. Han har dessvärre inte dragit någon jord till dessa uttag..

Han har använt samma utanpåliggande vägguttag inne i badrum och kök, alltså typ IP21 kapslingar.
Här har han iaf varit förståndig att dra jordkabel, tack och lov.

Jag förstår att jag såklart måste åtgärda detta, men bör/kan jag felanmäla detta. Typ dolda fel, eller liknande, Eller är det bara att gilla läget och stå för kostnaden själv?
(Huset är byggt på 60-talet)

Tyvärr är det så som tidigare svarat: detta är inte ett dolt fel.
Vanligtvis går besiktningsmannen genom huset och kollar men denna kollar inte el, ventilation, rör. Så man måste ta in separata fackmän som kollar detta. Just elen har bara en elektriker behörighet att kolla (om man vill att det ska kollas dvs)

Bästa svaret

BirgitS
En besiktning enligt Jordabalken kräver inte att man skruvar bort vägguttag eller liknande, om inte det finns något annat som talar för att det kan vara problem med elinstallationen, snett, dåligt klamrat etc. Det kan alltså vara ett dolt fel att jorden saknas i vägguttagen. Däremot är den ersättning man kan få baserad på vad huset skulle ha kostat om felet varit känt och troligen är prisskillnaden liten mellan ett hus med ojordade resp. jordade kontakter.

• Gilla
Cluel3ss
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
En besiktning enligt Jordabalken kräver inte att man skruvar bort vägguttag eller liknande, om inte det finns något annat som talar för att det kan vara problem med elinstallationen, snett, dåligt klamrat etc.
Du förenklade nog lite väl mycket här.

Ur jordabalken:
19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.

Det går alltså inte att förenkla sådär. Att säga att det måste finnas något synligt tecken på ev fel.

T.ex. "den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet" säger ju att ifall det är vanligt med sådana här fel i hus från 40-talet (t.ex.) så kan man ju säga att då var det påkallat med en undersökning av detta förhållande.
Även "omständigheterna vid köpet". ger ju uppslag till en mängd olika anledningar till att elen kanske skulle undersökts.

Att det finns något synligt som indikerar felaktigheter är ju bara en möjlig anledning till att fördjupad undersökning är påkallad.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
@Mikael_L
Ja, det var förenklat och det var därför jag tidigare hänvisade de andra trådar som har skrivit under senaste året, men det jag skrev tror jag ligger rätt nära det som man kom fram till i de trådarna. Inlägg 8 skrev jag för att det inte heller är självklart att det inte är ett dolt inlägg vilket är min tolkning av flera av de tidigare inläggen.

Vad gäller de jordade uttag som inte har jordtråd, så är det ett rätt grovt fel. Men du kan inte räkna med att få ersättning för det, av många orsaker. Bland annat att det är väldigt billigt att åtgärda. Du får själv byta uttagen mot ojordade, under förutsättning att du har kunskap.

Uttagen i badrum är troligen inget fel, det behöver inte vara bättrte än IP21 i badrum. Det väsentliga är att uttagen inte finns i "förbjuden zon", lite förenklat sagt, så måste uttag sitta mer än 120cm från duschen (duschmunstycket), och mer än 60 cm från en badkarssida.

Utanför den zonen finns inga speciella krav på uttagen mer än att de måste vara jordade och skyddade av en jordfelsbrytare. Innanför den zonen får inga uttag finnas, oavsett kapsling. Kravet på jordfelsbrytare är absolut. Innan jordfelsbrytare fanns, så var uttag i princip totalförbjudna i badrum.

Mikael_L
Vi har ju vissa egenskaper i vissa hustyper eller årgångar, som i praktiken innebär att man alltid är rökt vid en ev "dolt fel"-process. Dvs det krävs inga synliga indikationer för felet för att det som regel anses vara "av normal beskaffenhet" för fastighetstypen/byggåret ifråga.

70-talshus med betongplatta, det anses vara det normala att det sitter syll fast direkt i/på betong och därmed dålig lukt och/eller röta.
Krypgrunder och vindar anses normalt sett som en riskkonstruktion som skall undersökas, även om man inte ser några synliga fel.
Dåligt isolerade hus i alla hus från 50-talet och bakåt.
osv
Jag tror att enstegsputsad fasad från 90-talet och framåt kommer hamna i samma sits, det kommer bli svårt att åberopa att fasaden såg bra ut för att sen med framgång driva "dolt fel".

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ändå man ska anmäla felet till säljaren. Det är ju ett tydligt tecken på hempuleri och med lite tur får vederbörande dåligt samvete och kanske bidrar till lösningen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
detta tyder ju på att förra ägaren kanske inte var så noga med elen. De ojordade jordade uttagen är ju ett beklagligt fel. Men kolla även om det finns jordfelsbrytare och om jordningen är korrekt utförd i elcentralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.