Byggahus.se
Halloj,
Har en ganska redig tomt där det bl.a. växer hallonbuske och vinbär som tycks trivas bra.

Kikat förbi Plantagen och Blomsterlandet ett par gånger när man varit på utflykter och sett att de säljer diverse olika bärplantor och bärbuskar, typ blåbär, jordgubbar, björnbär, osv.

Min fundering är om det är värt nyttan att plantera såna i trädgården? Har ju hört att vissa plantor är enkönade, dvs kräver en hon- och hanväxt för att ens ge bär, och då stiger ju inköpspriset m.m. därefter.

Jag har trädgård för att det är kul. Om det är "värt nyttan" är ju upp till dig.

BirgitS
De växter du nämner är inte enkönade, däremot ska det bli någon skörd att tala om när det gäller blåbär och jordgubbar kan man ju inte nöja sig med en enda planta. Kiwi är enkönad, och majs har jag för mig.

Jag tyckte det var mysigt att kunna ta ett par smultron på vägen när jag kom hem från jobbet så för mig var det värt besväret att ha såna plantor. Att kunna äta t.ex. bärpaj på vintern påminner mig om att sommaren är på väg, vilket betyder mycket för mig.

BirgitS BirgitS skrev:
De växter du nämner är inte enkönade, däremot ska det bli någon skörd att tala om när det gäller blåbär och jordgubbar kan man ju inte nöja sig med en enda planta. Kiwi är enkönad, och majs har jag för mig.

Jag tyckte det var mysigt att kunna ta ett par smultron på vägen när jag kom hem från jobbet så för mig var det värt besväret att ha såna plantor. Att kunna äta t.ex. bärpaj på vintern påminner mig om att sommaren är på väg, vilket betyder mycket för mig.
Har väl en yta som är 1 x 5 meter att nyttja. Det har vuxit vilt med ogräs där och diverse annat skumt som jag tänkte försöka planera om någon annanstans. Så länge det inte kommer några Thailändska bärplockare och tältar på min tomt så ;)

Borde väl få plats med några plantor i alla fall.

BirgitS
Kan ju ta ett par år att bli av med allt ogräs först i så fall.

På 5 kvm får man plats med mycket :)

BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju ta ett par år att bli av med allt ogräs först i så fall.

På 5 kvm får man plats med mycket :)
Får hyra nån grävmaskinist kanske ? :)

Menar du att det kommer tillbaka? Har ingen aning om när förra ägaren slutade rensa, ärligt talat. Det är lite vildvuxet på sina ställen.

BirgitS
Om det är rotogräs, t.ex. tistlar och kirskål, så måste man antingen få bort alla rötter, som kan finnas ner till 40 cm djup, eller göra slut på energin i roten genom att ta bort allt grönt ofta under 1-2 år eller förhindra solen att skina på bladen i 1-2 år genom täckning. De flesta brukar väl gräva bort så mycket som möjligt tidigt på säsongen och sen täcka eller hålla efter ytan varje vecka under sommaren och efter planteringen nästa vår får man fortsätta hålla efter ogräset ofta.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är rotogräs, t.ex. tistlar och kirskål, så måste man antingen få bort alla rötter, som kan finnas ner till 40 cm djup, eller göra slut på energin i roten genom att ta bort allt grönt ofta under 1-2 år eller förhindra solen att skina på bladen i 1-2 år genom täckning. De flesta brukar väl gräva bort så mycket som möjligt tidigt på säsongen och sen täcka eller hålla efter ytan varje vecka under sommaren och efter planteringen nästa vår får man fortsätta hålla efter ogräset ofta.
Då är det nog kirskål som spridit sig värst i trädgården. Har gått runt och fotat allt som växer.

Tar nog bort det värsta till att börja med. Det är mycket ogräs och övervuxna stenplattor här och var som ska rensas. Har hållt på med en arbetskniv och försökt gräva upp med rötter och ha mig mellan plattorna men måste ju finnas något enklare sätt.

BirgitS
Går det att lyfta upp plattorna?

BirgitS BirgitS skrev:
Går det att lyfta upp plattorna?
På ena sidan borde det nog gå. Har inte provat så långt. Tänker du om det växer underifrån dem?

BirgitS
Om du har kirskål mellan plattorna lär de har rotstammar som går under plattorna och rötter som söker sig ner lite överallt.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du har kirskål mellan plattorna lär de har rotstammar som går under plattorna och rötter som söker sig ner lite överallt.
Har ingen aning om vad det är för ogräs som sticker upp. Inga maskrosor än, det är lite blandat gräs och gräs, mest.

BirgitS
Gräs har rätt små rotsystem så de brukar ju inte vara så svåra att få upp. Det som är risken är att när deras rötter förmultnar blir det jord och då kan andra växter slå sig ner där.

BirgitS BirgitS skrev:
Gräs har rätt små rotsystem så de brukar ju inte vara så svåra att få upp. Det som är risken är att när deras rötter förmultnar blir det jord och då kan andra växter slå sig ner där.
Ska se om jag kan få mod till mig att lyfta på stenblocken där. Jag grävde ut runt omkring där det vuxit in gräsmatta och mossa och tycks ha väckt en hel koloni av tvestjärtar. Inget man vill ha innanför tröjan precis...

Jag får lov att ta lite pö om pö. En annan blir helt färdig av den här värmen. Nu vet jag inte hur fort ogräs växer, men det är ganska mycket och höga strån. Finns ju kvar en del nyttoväxter bland rabatterna. Jag lyckades spåra fram ett par klasar dill som växte upp bland allt annat, plus en del färgranna blommor.

Förhoppningen är väl att försöka flytta några av dem i alla fall och rensa bort oredan där (det kanske jag redan sagt förresten...?). Det är mest jag som är trädgårdig och relativt orädd för kryp så jag fick trädgårdsansvaret, tydligen. (Mindre roligt när mygg och knott äter upp mig dock...).

Man känner sig dock piggare när man får komma ut i trädgården och hålla på, jag antar du känner igen dig :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.