Byggahus.se
Jag sprang på vad jag antar är en gammal säkerhetsbrytare till pannan som fortfarande sitter på väggen. Finns en kopplingsdosa brevid och i taket samt en ny säkerhetsbrytare. Brytaren stod sluten när vi flyttade in men händer inget när man bryter. Finns en kabel som går från kopplingsdosan till pannan parallellt med kabeln till nya säkerhetsbrytaren. Är osäker på om de här används öht.

Är inte visuellt fult eller så, men försöker få bort gammalt elgrejs ur huset.

Nån nostalgisk elektriker här i krokarna som har nån susning? :)

• DSC_0162.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0165.JPG
    Skapa konto
  • DSC_0169.JPG
    Skapa konto
  • DSC_0170.JPG
    Skapa konto
Att mäta är att veta.
Gammalt djungELordspråk.:cool:

(Har jag hört.);)

Den gröna brytaren har ingen anslutning som går vidare så den används inte. Troligtvis har den matat oljebrännare eller cirkulationspump tidigare. Låt den vara du kan om du behöver sätta ett trefasuttag där i framtiden.

Det ser mer oroväckande ut i den nya dosan, vad går det till där? Jorden verkar oansluten och även den blå i nya kabeln.

tommib
Jag tror att den blå sitter ihop med röd från inkommande. Det är lite oroväckande. I bästa fall är det någon form av styrkabel (den går parallellt med den från säkerhetsbrytaren) med klenspänning, i värsta fall har någon fulnollat. Det bör tittas lite närmare på.

Ja tittar man närmre verkar den vara ihop med röda. Ser man till helheten verkar det varit en brytare/motorskydd även där dosan sitter, in mot den verkar vara samma typ plicarör som till den gröna. Och i den vänstra tre faser nolla och jord i den mot dosan troligen tre faser och jord. Så kanske gamla brännaren mot vänstra pga nolla och cirkpump mot högra, som lite elarkeologi.

• Gilla
EMR.
  • Laddar…
TS skriver el/oljepanna så jag gissar på att kablarna i dosan bredvid brytaren kommer från strömtrafos till elpatronens belastningsvakt.

Ni säger flera att det ser oroväckande ut. Nu ser jag ingen kontakt som går ut ur apparaterna mer än de som går till själva pannan. Går ju en till dosan och så en till nya säkerhetsbrytaren.

Ska jag sätta in en 3-fas där igen så skulle jag nog vilja veta om det där ens är inkopplat på elnätet. Nu är det ju inget som går att pilla på dock, men begriper inte varför man lämnat en sådan anslutning med brytaren sluten sådär...

Brytaren är en bra avslutning när det som matades togs bort inget problem med den oavsett om du har den till eller från. Och den här tillräckligt med ledare för att använda trefas komplett med nolla och jord i framtiden om du behöver. Det finns säkert tre säkringar i centralen som nu inte används, kolla på ev gruppförteckning.

Och som DjAlbert skriver här man nog utnyttjat den andra mätningens trådar till belastningsvakten. Det bör du också se om det finns förteckning över grupperna. Två trfasgrupper bör vara tomma och ser du brännare, panna, cirkulationspump för dessa är det säkert så.

Inget du behöver bekymra dig så mycket över särskilt om det i dosan går till belastningsvakt, då behöver ingen jord vara ansluten. Du får kolla lite mer och lägg in någon bild om du undrar över något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.