Byggahus.se
Har tänkt bygga ett litet skydd med en vägg och tak mot mitt förråd.
Där är det tänkt att ha lite trädgårdssaker.

Där det är nu är jord och sand och tanken är att antingen lägga plattor eller betong.
Det vi pratar om är ca 2 kvadratmeter så det är inget stort.

Fördelen med plattor är att det är klart, bara fixa till grunden lite och sedan placera ut dom.
Dock hade jag vilja ha en jämn yta och varit sugen på att kanske köra med betong.
Fördelen med betong är ju att man får en jämn yta utan skarvar och eftersom man pratar om 2 kvadratmeter så är det ju inte stort och borde då inte behövas köra med några stora maskiner.

Så man är sugen på att köra betong (Nyfiken om man klarar av det) men kanske inte är det rätta

Kör man med plattor så blir det 18 plattor (6x3 för storlek 35x35) och det är en kostnad på ca 300 kr
Har ingen aning om vad det kan kosta om man kör med betong.

Båda alternativen har jag dock inte räknat med det som behövs utöver som grus och sand.

Man vill inte lägga för mycket tid eller pengar på detta då det kommer "bara" att var ett litet skydd men man vill heller inte göra något dåligt arbete.

L
Det viktigaste är att det som ska ligga under betongen/plattorna är av rätt kvalitet. Om underarbetet görs bra kommer plattor duga utmärkt, eftersom plattor knappast kommer sätta sig nämnvärt. Betongplatta bör armeras så den inte spricker, blir mer jobb med totalt sett.

Jag tycker det blev bra när jag grävde ur ca 30cm och fyllde med 8-16, samt stenmjöl för plattsättningen. Beroende på markkvalitet, kan fiberduk behövas i botten.

Lägga plattor är mindre jobb, med betong måste du armera, bygga en ram, blanda, hälla i och släta till. Gjuta blir dyrare också.
Plattor för enkelheten, det blir slätt om man paddar och har jämnt underlag.
Gjut om du vill, det är lite kul också

hmm låter som plattor är det bästa och enklaste.
Markduk och sedan 0,6 m3 grus + stenmjöl och sedan 16 st plattor 35x35
Grannen kommer låna hem en padda som man kan få låna och de gör de lättare för en.

Skippa stenmjöl och kör flis istället

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skippa stenmjöl och kör flis istället
4-8 kross är bäst, så slipper man myror.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.