Nu är sommaren på intåg, och om det ens blir en vecka med samma typ av sommarväder som vi upplevde förra året, så vore det jäklligt gött om det gick att vädra lite i sovrummet på kvällarna. Kruxet är att det inte finns någon typ av anordning för att se till att våra inåtgående fönster inte blåser upp eller igen, samt eventuellt går sönder på köpet.
Det andra kruxet är förstås att jag vägrar köpa en sån där vit plasthistoria att sätta bredvid övriga fina förnicklade beslag.
Krux nummer 3: Det är dubbelfönster med typisk funkisventilation i mitten, som sitter lite ivägen för den typen av anordning, även om jag skulle köpa en finare variant i förnicklad mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krux nummer 4: Fönstret sitter cirka 6 cm ovanför fönsterbrädan, så jag är rädd att det inte heller gå att ha varianten som sitter som en mutter med gummifot som man skruvar ner mot fönsterbrädan för att den ska hålla fast. Avståndet känns för stort helt enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hade ni hittat på i det läget? Jag funderar lite på om man kan ha en hasp utanför fönstret, även om det känns som det normala är att ha haspar för inåtgående fönster.
Jag tycker att du kan ha en hasp. Sen kan du ju alltid fråga grannar hur de har löst problemet.
Är lite inne på det, är ju en ganska prisvärd lösning jämfört med andra byggnadsvårdsmässiga fönsterbeslag, men utan att förstöra intrycket som plast gör.
Fastkilade kuddar var en vanlig lösning många körde med i somras.
Då är ju en hasp en betydligt bättre lösning i alla fall
Nackdelen med en hasp är att man inte kan variera öppningen för ibland kanske man bara vill ha fönstret på glänt.
Vanlig enkel hasp inhandlad. Några idéer om hur jag bäst monterar hasp och märla på inåtgående fönster? Om möjligt vill jag ha så mycket som möjligt utomhus, då de inte riktigt passar in rent estetiskt om de sitter på insidan.