8 345 läst · 43 svar
8k läst
43 svar
Swish höjd beloppsgräns kräver skäl?
https://www.svtplay.se/video/18734026/vi-var-treAlfredo skrev:
Vi var tre : Svensk kortfilm från 2018.
De tre bästa vännerna Siri, Anna och Olga är på väg hem från sin första utlandsresa utan föräldrar. En lyckad resa och efter en lång natts festande är det bara flyget tillbaka till Sverige som återstår. Men ett naivt skämt på fel plats får oanade konsekvenser. Det som nyss var ungdomlig lekfullhet har i ett dramatiskt ögonblick förvandlats till en mardröm, långt ifrån den oskuldsfulla friheten. Regi: Caroline Ingvarsson.
Kan inte riktigt släppa detta med penningtvätten.
När jag löste in en utbetalningsavi ("swedbank-avi" från ett försäkringsbolag) ville banken veta var pengarna kom ifrån.
När jag ökar beloppsgränsen över 10k i swish vill man veta varför, trots att jag inte ens köper något.
Häromdagen var jag på Hornbach. Framför mig står tre hantverkare som har bilarna fulla med prylar i drive-in. Var och en tar upp plånböcker som är 20cm breda pga alla kontanter. Jag såg inte beloppen men det ser likadant ut varje gång jag är där med ett uppsving under sommaren då många säsongsarbetare är här. Det är således mångmiljonbelopp som tvättas utan problem via bygghandlarna, bevisligen helt utan kontroller. Varför tillåts detta fortgå?
När jag löste in en utbetalningsavi ("swedbank-avi" från ett försäkringsbolag) ville banken veta var pengarna kom ifrån.
När jag ökar beloppsgränsen över 10k i swish vill man veta varför, trots att jag inte ens köper något.
Häromdagen var jag på Hornbach. Framför mig står tre hantverkare som har bilarna fulla med prylar i drive-in. Var och en tar upp plånböcker som är 20cm breda pga alla kontanter. Jag såg inte beloppen men det ser likadant ut varje gång jag är där med ett uppsving under sommaren då många säsongsarbetare är här. Det är således mångmiljonbelopp som tvättas utan problem via bygghandlarna, bevisligen helt utan kontroller. Varför tillåts detta fortgå?
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
För det är ”omöjligt” att hålla koll på, om den som köper tjänsten tar ut pengar i bankomat, och det går alltid att handla med kontanter i mindre summor, som matvarubutiker mm..
Jag höjde beloppsgränsen på Swish nyligen (SEB) och fick redogöra både för vad jag skulle köpa och varifrån pengarna kom. Ja det beror väl på vilka av mina pengar jag använder, sa jag, det är ju inte så att varje krona på kontot är märkt så att man kan se vilken som kommer från vad.
Jag har SEB och har funderat över detta, man måste alltså göra affären under kontorstid då eller svarar dom dygnet runt? Jag har länge använt Swish vid bilaffärer just pga att pengarna går in på kontot direkt. Tidigare innan Swish kom fick jag veta av min dåvarande bank att en överföring gjord via internetbanken mellan två olika banker kan stoppas... Därför vågade jag aldrig göra bilaffärer med internetbank. Hur ser det ut idag?
De svarar dygnet runt.RoTe skrev:
Jag har SEB och har funderat över detta, man måste alltså göra affären under kontorstid då eller svarar dom dygnet runt? Jag har länge använt Swish vid bilaffärer just pga att pengarna går in på kontot direkt. Tidigare innan Swish kom fick jag veta av min dåvarande bank att en överföring gjord via internetbanken mellan två olika banker kan stoppas... Därför vågade jag aldrig göra bilaffärer med internetbank. Hur ser det ut idag?
Dom vill att du gör beloppsändringen samma dag, men jag fick dom att göra den i förväg så jag antar att det är lite flexibelt (även när man inte köper knark).RoTe skrev:
Telefonbanken är öppen 24x7.
Jag åkte på en utredning efter att ha överfört lite större belopp flera gånger inom kort tid. Sista överföringen spärrades.
Fick ringa banken som krävde att jag svarade på en hel lunta med papper.
När de fick svar så var de nöjda och släppte på spärren.
Men det blev en fördröjning på 3-4 dagar innan pengarna fördes över. Lite surt om man har bråttom.
Fick ringa banken som krävde att jag svarade på en hel lunta med papper.
När de fick svar så var de nöjda och släppte på spärren.
Men det blev en fördröjning på 3-4 dagar innan pengarna fördes över. Lite surt om man har bråttom.
Ja utvecklingen är minst sagt oroande. Jag flyttade lite kapital tidigare som min nuvarande bank "aldrig sett". Detta gick bra som tur var, men jag funderade vad som skulle hänt om dom började bråka. Det är ganska svårt att bevisa var jag fick dessa pengar från för 10-15 år sedan, så noga har jag inte sparat papper...Mikael_L skrev:
Det är lättare att göra det krånglig för vanligt folk än ta tag i problemen med dom stora skumma transaktionerna.
Kan bankerna tjäna pengar så ser de mellan fingrarna. Det är värt risken.
Se på Swedbank...
Är det en slump att Bitcoinkursen steg efter peningtvättskandalerna?
Kan bankerna tjäna pengar så ser de mellan fingrarna. Det är värt risken.
Se på Swedbank...
Är det en slump att Bitcoinkursen steg efter peningtvättskandalerna?