1 466 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Tv-signal
Hej allesamman
För nån dag sedan så försvann tv-signalen helt plötsligt.
Det är ett vanligt digitalt antenn (ingen boxer/parabol etc) som tar marksignaler och då både SVT samt DK.
Men nu är båda döda. Provat med att koppla en liten tv i ett annat uttag men samma där, så jag förmodar att det är nåt mellan antenn och uttag.
Men vad kan det vara?
För nån dag sedan så försvann tv-signalen helt plötsligt.
Det är ett vanligt digitalt antenn (ingen boxer/parabol etc) som tar marksignaler och då både SVT samt DK.
Men nu är båda döda. Provat med att koppla en liten tv i ett annat uttag men samma där, så jag förmodar att det är nåt mellan antenn och uttag.
Men vad kan det vara?
Oxid i en koppling kan det också vara. Börja med att dra en ny kabel från antenn till TV och se så att antennen är hel. Sedan blir det till att följa tråden (om det nu inte är en antennförstärkare som gett upp).
Ok, det talar ju emot oxid i en koppling.B BM5 skrev:
Steg 1 är förstås att koppla direkt till tv, utan dvd:n emellan.
Funkar inte det, så prova (om det går) att förbikoppla förstärkaren uppe vid antennen. Om förstärkaren är trasig, borde du få bild (om än kass sådan) utan förstärkaren. Detta borde i så fall betyda att förstärkaren är icke fungerande.
Nja, oxid har tendens att försvaga trådarna och helt plötsligt så går de av, så det sker ofta plötsligt. Gissningsvis uppe vid antennen dessutom. Har råkat ut för det ett par gånger innan jag satte antennen på vinden där den slipper utsättas för salt.nimhed skrev:
Ok, det talar ju emot oxid i en koppling.
Steg 1 är förstås att koppla direkt till tv, utan dvd:n emellan.
Funkar inte det, så prova (om det går) att förbikoppla förstärkaren uppe vid antennen. Om förstärkaren är trasig, borde du få bild (om än kass sådan) utan förstärkaren. Detta borde i så fall betyda att förstärkaren är icke fungerande.