8 337 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Hjälp mig välja robotgräsklippare!
Hus bygger man för hundralappar av enkelt tryckt virke.G golfgreen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Återigen individuellt. Nu blir det mycket OT, sorry, men jag behöver ha "smartness". Kort och gott för att min gräsmatta inte håller för klippning vid regn, så jag vill ha möjligheten att stanna den om det regnar ihållande. Gärna även på semestern.Johannes Carlsson skrev:
Jämförelsen haltar om man alltid kollat på samma kanal, för då behövs ingen fjärrkontroll. Men jämför man det med vanligt tittande där man faktiskt byter kanal ibland så är det en bra jämförelse. Man kan ofta byta kanal direkt på tvn men väldigt många uppskattar nog att ha en fjärrkontroll ändå.Johannes Carlsson skrev:
Om man sen tycker att det är värt att betala extra för smart på en gräsklippare är en annan sak och väldigt individuellt, men få skulle nog tacka nej till det om det ingick gratis.
Den största fördelen tycker jag är att klipparen själv rapporterar när något är fel. Trots att jag har en liten trädgård så kan jag inte se hela ytan från ett fönster utan skulle behöva gå runt och leta efter klipparen för att veta om den funkar som den ska. Och när det regnar så är det skönt att slippa gå ut för att skicka hem den.
En gång gjorde jag till och med tvärtom. Klipparen var full med pollen och hade parkerat för dagen i laddstationen. Efter ett tag började det regna rejält, så då skickade jag ut klipparen en kort sväng för att bli avsköldj. Nödvändigt? Nej. Men när jag ändå hade möjligheten så skadade det inte heller
(efter ett par dagar var den lika gul igen, men den fick vara ren ett tag i alla fall).
Hur har du koll på att det regnar om du inte är hemma?davidgp skrev:
Läser lite mer om Mcculloch s600 nu.
Om jag räknar med 600 kvm som vår tomt är, räcker den då? Eller kommer den behöva jobba oavbrutet?
Om jag räknar med 600 kvm som vår tomt är, räcker den då? Eller kommer den behöva jobba oavbrutet?
Jobba oavbrutet kan dom inte göra. Den har en klipptid på ca 1h, därefter en laddning på också 1h. Sedan är klipptiden/dygn mjukvarumässigt begränsad.V Vetgirig19 skrev:
Jag var otydlig... jobba oavbrutet som ladda, klippa, ladda, klippa... att den behöver en stor del av dagen för att klara jobbet. Om jag säger så.E etompau skrev:
Råd och röns test säger såhär. Bortse från Sileno Life 1000. Den är inte med i matchen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur en klippare klarar av en specifik tom/area är svårt att svara på. Gräsets kvalité och tillväxttakt påverkar, även hur komplex tomten är. Finns det många småytor som klipparen kan harva runt på eller är det stora öppna ytor?
E etompau skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora ytor om man bortser från det i nedre högra hörnet som vi troligen inte kommer inkludera.
Det är långt ifrån alltid det fungerar så. I fallet med Gardenas life-modeller så klipper dom lika många kvadrat per timme (750-modellen faktiskt 1 kvadrat mer per timme än 1000-modellen som i sin tur klipper 1 kvadrat per per timme än 12500-modellen!), skillnaden ligger i hur många timmar per dygn varje modell får vara ute och klippa.davidgp skrev:
Så X antal kvadrat kommer att ta lika lång tid med alla tre.