18 362 läst · 42 svar
18k läst
42 svar
Kinesiska skruvar

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från den lokala Classe. Får se hur det funkar i helgen. Tack för husmorstipset!
Dom är bra dom satserna. Det enda jag saknar och inte hittar är de skruvar som OBH Nordica använder i sina apparater. En trekantig insex. In-tre?? Har en brödrost med på tok för kort nätsladd, når precis upp till eluttagen över köksbänken, men helt omöjlig att ha nån annanstans. Skulle vilja öppna och installera en normallång sladd.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Varför inte ta en sexkantig och slipa ner? En liten dutt på vinkelslipen och du är hemma...G GoranSam skrev:Dom är bra dom satserna. Det enda jag saknar och inte hittar är de skruvar som OBH Nordica använder i sina apparater. En trekantig insex. In-tre?? Har en brödrost med på tok för kort nätsladd, når precis upp till eluttagen över köksbänken, men helt omöjlig att ha nån annanstans. Skulle vilja öppna och installera en normallång sladd.
Min OBH Nordica brödrost gick sönder mekaniskt och hade lätt kunnat fixas. Dessa idiotskruvar satte stopp för det. Lärdomen är att jag inte kommer köpa produkter från dem framöver och ej heller andra fabrikat med dessa fiffiga "finesser".G GoranSam skrev:Dom är bra dom satserna. Det enda jag saknar och inte hittar är de skruvar som OBH Nordica använder i sina apparater. En trekantig insex. In-tre?? Har en brödrost med på tok för kort nätsladd, når precis upp till eluttagen över köksbänken, men helt omöjlig att ha nån annanstans. Skulle vilja öppna och installera en normallång sladd.
Alternativt borra ur skiten och sätt dit en normalt avlad skruv, av en modell man föredrar.
Att värma på skaftet till en tandborste och trycka dit i stil med värsta Hollywood-filmen funkar förvånansvärt bra på de flesta konstiga skruvar så länge det inte är alldeles för mycket Loctite inblandat.
Skaffa en grispitt https://www.google.se/search?source....0.0.0.......0......gws-wiz.....6.yRwGeIJ4VZsFotografen skrev:
Ang. brödrosten, är det tri-lobe möjligtvis? Fast får nästan känslan av att det skulle vara helt raka sidor/kanter/vinklar när ni pratar?
Tänkte lägga in ett bildexempel på tri-lobe och googlade, gissa vilken skruv som kommer upp som exempelt...
Den kallas tydligen också tri-lobe av vissa, men det känns kanske inte riktigt rätt... tydligen kallas den kanske tri-point också, känns väl mer logiskt i mina öron.
Den jag tänkte på med tri-lobe var den här, och jag tror det är den "korrekta" tri-lobe iaf
Fast det verkar vara mkt tycke och smak kring vad som heter vad och hur många olika det finns. Finns det egentligen någon form av "standardiseringsorgan" för alla dessa olika skruvtyper?
Tänkte lägga in ett bildexempel på tri-lobe och googlade, gissa vilken skruv som kommer upp som exempelt...

Den kallas tydligen också tri-lobe av vissa, men det känns kanske inte riktigt rätt... tydligen kallas den kanske tri-point också, känns väl mer logiskt i mina öron.
Den jag tänkte på med tri-lobe var den här, och jag tror det är den "korrekta" tri-lobe iaf

Fast det verkar vara mkt tycke och smak kring vad som heter vad och hur många olika det finns. Finns det egentligen någon form av "standardiseringsorgan" för alla dessa olika skruvtyper?
Tack för att du frågar. Du anar inte hur mycket det finns. För det är ju så att det som är så bra med standarder, är att det finns så mycket att välja på.mrVoodoo skrev:
Ang. brödrosten, är det tri-lobe möjligtvis? Fast får nästan känslan av att det skulle vara helt raka sidor/kanter/vinklar när ni pratar?
[bild]
[bild]
Du kan alltid börja med https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAKegQIBBAB&usg=AOvVaw2LxdJQ7AO5D2lQVr32CoAW, och fortsätta med de 15-20 andra. Till att börja med.
Jag anar en viss ironiB Byggfuskarn skrev:
Det var främst skallarna när det kommer till alla dessa säkerhetsskruv jag tänkte på. Även om jag jobbar med det dagligen kan jag springa på pumpen/bli irriterad över nån ny skalle som dyker upp. Gängor etc är ju alltid standard, men skallarna. Någonstans fallerar ju också tänket med en säkerhetsskruv om det är en standard, blir utbredd och alla har tillgång till den, inte mycket till säkerhetsskruv längre. Lite som de förtretliga låsbultarna till hjulen på bilar (med hylsan som aldrig verkar finnas i bilen när kunden lämnar i den..va? vilken hylsa?
Tydligen anade du mer än jag kunde ana.mrVoodoo skrev:
Jag anar en viss ironiMen jag kanske skulle varit lite mer precis, vanliga ISO-standarder kring gänger, toleranser och vanliga skallar etc har jag, ska inte säga full koll, för det har man nog aldrig, men bra koll på iaf. Jag jobbar med reparation av fordon (idag främst moderna VAG-vagnar, men en del äldre och diverse, ibland veteran/antikt slinker med ibland), men också mekanisk verkstad, svarvning, fräsning, reparation av diverse maskiner/industriutrustning etc. Så jag har skurit och bearbetat min beskärda del gängor och skruvar, både vanliga och obskyra
Det var främst skallarna när det kommer till alla dessa säkerhetsskruv jag tänkte på. Även om jag jobbar med det dagligen kan jag springa på pumpen/bli irriterad över nån ny skalle som dyker upp. Gängor etc är ju alltid standard, men skallarna. Någonstans fallerar ju också tänket med en säkerhetsskruv om det är en standard, blir utbredd och alla har tillgång till den, inte mycket till säkerhetsskruv längre. Lite som de förtretliga låsbultarna till hjulen på bilar (med hylsan som aldrig verkar finnas i bilen när kunden lämnar i den..va? vilken hylsa?)
Påminner mig om när en kille skulle skruva på min båtmotor, och vecklar ut en enormt överdimensionerad hylsnyckelsats. Tum var svaret förstås.
Nu skiter jag i ifall det där är några säkerhetsskruvar. Jag vill in i den och titta efter ifall jag kan fixa, och kommer inte stoppa in några fingrar eller hundsvansar med el i apparaten.