Jag förstår att detta är en märklig fråga.
Jag kommer beställa ett skjutdörrsparti där varje treglasfönster är ca 270x190 cm (BxH) och väger ungefär 250-270 kg.
Klarar 4 stycken normalstora vuxna killar att bära ett sådant parti 20-30m? Förutsatt att vi har någon form av lyftsele eller liknande.
Jag kommer beställa ett skjutdörrsparti där varje treglasfönster är ca 270x190 cm (BxH) och väger ungefär 250-270 kg.
Klarar 4 stycken normalstora vuxna killar att bära ett sådant parti 20-30m? Förutsatt att vi har någon form av lyftsele eller liknande.
Hej,
Är det helt uteslutet att komma närmare med kranbil? Vi lyckades kranlyfta vårt skjutparti på 2,1x3,6 m så det hamnade 50cm framför där det skulle stå, sen lyfte vi in det med en sida i taget (lämnade alltså aldrig marken helt). Det funkade rätt bra!
Jag antar att du avser att hänga av dörrarna och lyfta dem för sig?
Mvh Andreas
Är det helt uteslutet att komma närmare med kranbil? Vi lyckades kranlyfta vårt skjutparti på 2,1x3,6 m så det hamnade 50cm framför där det skulle stå, sen lyfte vi in det med en sida i taget (lämnade alltså aldrig marken helt). Det funkade rätt bra!
Jag antar att du avser att hänga av dörrarna och lyfta dem för sig?
Mvh Andreas
Dörrarna, dvs glasrutorna kommer var för sig. Totalt väger systemet 600 kg.
Det är tveksamt om jag kommer närmare med en kranbil. Väldigt svårt att säga eftersom det är en brant backe upp på tomten.
Dessutom kommer systemet de första milen från fabrik att packas för trucklyft, dvs inte kranlyft.
Såhär:
De transporteras från Skåne på pall till terminal i Sthlm. (Sidolastat med truck) Därefter ska de ut till ett fritidshus.
Det är tveksamt om jag kommer närmare med en kranbil. Väldigt svårt att säga eftersom det är en brant backe upp på tomten.
Dessutom kommer systemet de första milen från fabrik att packas för trucklyft, dvs inte kranlyft.
Såhär:
De transporteras från Skåne på pall till terminal i Sthlm. (Sidolastat med truck) Därefter ska de ut till ett fritidshus.
Fast även om det är lastat med truck går det ju lyfta med kran. Det kommer ju troligen stående med rätt sida uppåt. ~300 kg kan man lyfta rätt långt med en vanlig kranbil, så några meter slipper ni ju bära oavsett. Vore konstigt om leveransen ej kommer på kranbil ändå!D Derbyboy skrev:Dörrarna, dvs glasrutorna kommer var för sig. Totalt väger systemet 600 kg.
Såhär:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Hyr in en traktor med panka. Kan det kosta 3-4000?
Vad kostar det om ni tappar en av rutorna?
Vad kostar det om ni tappar en av rutorna?
Såhär kom vårt skjutparti (på kranbil)andr.ljung skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
andr.ljung skrev:
Njae har förstått att fönster kommer utan kranbil, det förvänta tydligen finnas på arbetsplatsen.
Du kan ju hyra in en kranbil som väntar på platsen när glasen kommer. Så gjorde vi med våra takstolar och betalade per timme, och det gick fort! En snabb sökning hittar kranbilar med lyftkapacitet på 31m och 700kg! Kanske något overkill men ofta går det förlänga lyftkapaciteten med en bom. Hör med en kranbilsfirma, det är nog värt det!D Derbyboy skrev:
Ja problemet är bara backen upp och elledningen som går utmed gatan.
Alltså jag har än så länge haft två transporter till fastigheten.
Den första var en lång lastbil från lillebil, den kom inte upp för backen.
Den andra var en lastbil med grus. Den kom upp.
Alltså jag har än så länge haft två transporter till fastigheten.
Den första var en lång lastbil från lillebil, den kom inte upp för backen.
Den andra var en lastbil med grus. Den kom upp.