Hej
För cirka 5-6 dagar sedan så började vårt vatten bli missfärgat. Ingen påverkan på smak tycker jag dock.
Det är något gult eller brunt, och kokar man vattnet ser man dessa avfällingar och det vatten som är överst är relativt rent. För cirka en månad sedan bytte vi ut vår jetpump mot en dränkbar pump.
Brunnen är grävd och sedan borrad. Inget regn senaste veckorna direkt.
Är det järn man ser på bilden? Är dessa farliga nivåer?
Mvh
För cirka 5-6 dagar sedan så började vårt vatten bli missfärgat. Ingen påverkan på smak tycker jag dock.
Det är något gult eller brunt, och kokar man vattnet ser man dessa avfällingar och det vatten som är överst är relativt rent. För cirka en månad sedan bytte vi ut vår jetpump mot en dränkbar pump.
Brunnen är grävd och sedan borrad. Inget regn senaste veckorna direkt.
Är det järn man ser på bilden? Är dessa farliga nivåer?

Mvh
Det är svårt att få upp det. Löses upp direkt om man försöker.
Jag har läst att järn faller till botten såhär medan humus håller sig bundet till vattnet. Men det kanske är annorlunda om man kokat.
Jag är lite orolig för jag fick ont i magen i helgen och dottern spydde igår.
Jag har läst att järn faller till botten såhär medan humus håller sig bundet till vattnet. Men det kanske är annorlunda om man kokat.
Jag är lite orolig för jag fick ont i magen i helgen och dottern spydde igår.
Det säkraste är väl att skicka vattnet på test. OM illamåendet har med vattnet att göra är det väl rätt viktigt att det görs en riktig analys, istället för en bildanalys på ett iofs väldigt duktigt forum.
Hmmm...
Gjordes det testet innan eller efter pumpbytet?
Nu har jag inte koll på hur en jetpump fungerar och på vilken nivå den hämtar vattnet, men det kan inte vara så att bytet av pump innebar att vattnet helt enkelt tas djupare ner, där det tidigare inte varit någon omsättning av vattnet, och att där är högre koncentrationer av vad det nu är du fått upp? Kanske långsökt...
Nu har jag inte koll på hur en jetpump fungerar och på vilken nivå den hämtar vattnet, men det kan inte vara så att bytet av pump innebar att vattnet helt enkelt tas djupare ner, där det tidigare inte varit någon omsättning av vattnet, och att där är högre koncentrationer av vad det nu är du fått upp? Kanske långsökt...
Jo precis så kan de va.T ToRy skrev:Hmmm...Gjordes det testet innan eller efter pumpbytet?
Det är väldigt stor skillnad på en sugande pump och tryckande. Mycket högre tryck, det troliga är att det släpper mycket från ledningsnätet. Det ser ut som flagor av järn.
Det kommer inte från brunnen utan från ditt ledningsnät. Spola på bara så ska du se att det blir bättre.
Men du bör absolut kolla vattnet, grävda brunnar lider ofta av lågt pH, surt vatten. Surt vatten äter på ledningsnätet.
Det kommer inte från brunnen utan från ditt ledningsnät. Spola på bara så ska du se att det blir bättre.
Men du bör absolut kolla vattnet, grävda brunnar lider ofta av lågt pH, surt vatten. Surt vatten äter på ledningsnätet.
Hej jag har spolat endel och det har mer eller mindre försvunnit. Dock upplever jag att det är en viss missfärgning om man kollar på vattnet i vitt porslin, man ser det om man jämför med annat köpt rent vatten.
Alla ledningar fram till hydroforen är bytta i.o.m pumpen, så det kanske är i hydroforen det dras upp smuts?
Alla ledningar fram till hydroforen är bytta i.o.m pumpen, så det kanske är i hydroforen det dras upp smuts?
Som info för alla nyfikna så var problemet att vvs-killarna hade kopplat förbi filtret. Jag har en kran som jag trodde var för att stänga av inkommande vatten med, men det den gör är att koppla förbi eller via filtret. Det var svårt att se att det var draget så.
Det där filtret gör enorm nytta, tyvärr vet jag inte vad det är för filter eller om det ska underhållas.
Det där filtret gör enorm nytta, tyvärr vet jag inte vad det är för filter eller om det ska underhållas.