Vi är just nu i färd med att börja med badrummet i vår inredda övervåning/vind. Men vi är lite vilsna angående planlösningen. Snedtaket och ingången gör att vi inte helt får klarhet i om detta vill fungera. Samtidigt slår jag vad om att någon annan ser en helt annan lösning på det hela än vad vi gör.
Här har ni några bilder från SketchUp som jag laborerat med.. (extra info) dörren öppnas utåt och är vänsterhängd. Bjälklaget är cc600 och därmed så kan vi ej ha badkar. Det finns ett litet tak fönster också som är placerat i mitten. Snedtakets lutning är 45 grader.
Så jag ber om hjälp.. alla ideer å tankar är välkomna.
Bild 4 är med mått
Här har ni några bilder från SketchUp som jag laborerat med.. (extra info) dörren öppnas utåt och är vänsterhängd. Bjälklaget är cc600 och därmed så kan vi ej ha badkar. Det finns ett litet tak fönster också som är placerat i mitten. Snedtakets lutning är 45 grader.
Så jag ber om hjälp.. alla ideer å tankar är välkomna.
Bild 4 är med mått
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
För att inte få det så trångt kring kommoden och utnyttja väggarna mer kan ni ha en långsmal dusch (badkarsform) längs väggen som är 2,10 m. I den del av duschen där takhöjden blir låg kan man ha en hylla eller en sittbänk. Längs ytterväggen kan man ha förvaring (jag antar att ni har kollat höjden så att det inte går att ha en kommod där).
Jag är ingen expert på BKR:s regler men jag har för mig att det inte är tillåtet med det om man ska ha klinker på golvet heller.K kimmo_thn skrev:
Som svar här så är det godkänt sålänge konstruktionen i sig är tillräckligt stark! I många fall förstärker man upp till cc300 då man vill ha extra stadga i det helaBirgitS skrev:
Med tanke på dina mått och layout så tänker jag faktiskt föreslår att du kikar på hur vi gjorde i vårat badrum. Enda direkta skillnaden är att vår dörr inte är snedställd men måtten är mer eller mindre de samma (vårat mäter 2.1x2.5)
https://www.byggahus.se/forum/threads/badrummet-far-sig-en-makeover.309250/
Ångrar inte en sekund att vi gjorde en sådan dusch! Den är guld värd, rejält rymlig och man kan duscha med barnen utan att det känns klaustrofobiskt
Tack för ditt inlägg.. började direkt kolla efter 120x80 dusch nischar.J Jarlsgård skrev:Som svar här så är det godkänt sålänge konstruktionen i sig är tillräckligt stark! I många fall förstärker man upp till cc300 då man vill ha extra stadga i det hela
Med tanke på dina mått och layout så tänker jag faktiskt föreslår att du kikar på hur vi gjorde i vårat badrum. Enda direkta skillnaden är att vår dörr inte är snedställd men måtten är mer eller mindre de samma (vårat mäter 2.1x2.5)
[länk]
Ångrar inte en sekund att vi gjorde en sådan dusch! Den är guld värd, rejält rymlig och man kan duscha med barnen utan att det känns klaustrofobiskt![]()
Förlåt. Bilderna är missvisande.. det ska ej vara kakel.. utan flytspackel och matta.. men det är styvt nog och godkänt för klinkers. Problemet blir först med badkar och vikten att bjälklaget kan böja sig.BirgitS skrev: