Byggahus.se
Hej! Kan man ha en bänkspis på en sänkt del av köksbänken som på bilden? I mitt fall skulle det vara husvägg på ena sidan och köksskåp på andra sidan om spisen. spisen ä 55 cm på bredaste stället (vid fötterna, någon cm smalare högre upp)?
Hur högt upp måste det vara fritt ovanför om man inte har fläkt?
Det blir så himla högt för mig att ha spisen uppe på bänken så jag skulle verkligen vilja sänka den delen men tvekar pga ventilation runt spisen. Bakom spisen blir det dock luft, har inte tänkt täcka ytan mellan vägg och spis utan ställa spisen i framkant. Tacksam för råd.

• 94B47E7F-55AA-4143-B885-B4E55C3F3838.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tina A Västerås skrev:
Hej! Kan man ha en bänkspis på en sänkt del av köksbänken som på bilden? I mitt fall skulle det vara husvägg på ena sidan och köksskåp på andra sidan om spisen. spisen ä 55 cm på bredaste stället (vid fötterna, någon cm smalare högre upp)? Ytan den skulle stå på är 60 cm bred.
Hur högt upp måste det vara fritt ovanför om man inte har fläkt?
Det blir så himla högt för mig att ha spisen uppe på bänken så jag skulle verkligen vilja sänka den delen men tvekar pga ventilation runt spisen. Bakom spisen blir det dock luft, har inte tänkt täcka ytan mellan vägg och spis utan ställa spisen i framkant. Tacksam för råd.
Avstånd mellan spis o fläkt skall vara minst 50cm om det är en elspis (gas minst 65cm).
Lösningen med nedsänkt bänkspis har vi haft i vår sommarstuga i sammanlagt mer än 40 år.
Byggde om till vanlig spis för ett par år sedan.
Men vi hade även utrymmet bakom spisen "uppfyllt" med en smal bit bänkskiva och en "vägg" direkt bakom spisen.

D doubleH skrev:
Avstånd mellan spis o fläkt skall vara minst 50cm om det är en elspis (gas minst 65cm).
Lösningen med nedsänkt bänkspis har vi haft i vår sommarstuga i sammanlagt mer än 40 år.
Byggde om till vanlig spis för ett par år sedan.
Men vi hade även utrymmet bakom spisen "uppfyllt" med en smal bit bänkskiva och en "vägg" direkt bakom spisen.
Tack! :)

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det beror på vad tillverkaren av bänkspisen har skrivit i installationsanvisningen. Vad är det för tillverkare och spismodell?

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det beror på vad tillverkaren av bänkspisen har skrivit i installationsanvisningen. Vad är det för tillverkare och spismodell?
Tack! Vet faktiskt inte just nu, tänkte inte på att kolla märket :) Stugan är helt ny för oss, just fått tillträde och sitter hemma i lägenheten. Får återkomma! Dock fanns ingen manual men får googla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.