Auch! Låter som en amrikansk bil alltså! Detta är billigaste modellen, men ändå dyr! Och än dyrare om det är skräp! Var detta en salubil? Inget för produktion?
Supertack för input! Hade nästan tänkt beställa en 3’a, men kanske får kolla på en modell S istället..
Hamnade bredvid en biltransport i en kö, och kunde studera en Modell X på nära håll där den stod på flaket. Man skulle kunna tro att bilen kom från verkstad efter en dåligt utförd karossreparation, men den var flång ny. På älde Lexus fick man använda bladmått för att mäta springorna mellan tex dörr och skärmar, och det var exakt lika överallt. På denna X fick man in ett tumstocksblad mellan bakdörr och skärm...….på tvären !!!
Igentligen skulle man endast köpa Toyota, men största missen i bilhistorien, släpper nya Avensisen, med Bmw diesel, men men men..endast manuel flinta växellåda!!
Generellt verkar bilar med kamkedja nuförtiden vara haveribenägna. Gamla 8ventilers sugmotorer höll kamkedja i 50.000 mil, med turbo, longlife olja, lågfriktionsmotorer (läs blowby och liten oljevolym) så är kamkedje och turbohaveri något man bör ta med i beräkningarna eller iallafall kolla om den modellen man tänker köpa är extra drabbad. Moderna automatlådor är åxå nåt att se upp med.
En bil med kamrem och manuell låda är nog ett tryggare val om man ska ha en +5år billig slitvarg.
Kör man ny bil kan man ju skita i detta, de första 5k milen håller oftast turbo och kamkedja.
Mercedes och Nissan, Mazda har stora problem med kamkedjor som går vid 10-15000mil.
Ska vara kamrem, Volvos kamremmar byts på 20’ mil, samt billigt att byta.
Dumheter. En kedja håller bilens livslängd. Mercedes hade dock en (1) problemmotor på 2000-talet, M272 om jag minns rätt, som var felkonstruerad.
Man gick över till enkel kedja från dubbel på 80 talet, 4 cylindrig motor. Från att ha hållt i en evighet höll den 10" mil. Jobbade på bilverkstad då och bytte massvis, en del bilar med havererad motor dök oxå upp (förare som saknade motoröra)
MB rev hela motor för att byta till ett astronomiskt pris, vi kapade kedjan, skarvade på en cykelkedja och drog runt för 1/20 del av MBs pris. Det höll lika bra som orginalkedjan. Några år senare gick dom tillbaka till dubbelkedja.
Min Opel Kadett har ju en kort enkel kedja som driver kamaxeln. Fastän det är stötstänger från kamaxeln och uppåt.
Då jag bytte kedja vid 200000 km var det helt klart dags. Både kedja och kedjehjul och kedjespännare var så pass slitna att jag bytte altihop. Skulle jag inte ha gjort det skulle motorn garanterat ha havererat redan. Jag vågar inte riktigt tro att motorn hänger med till 400000 km men om den gör det blir det nästa kamkedsbyte.
Vad jag har förstått är det ungefär samma 200000 km bytesintervall på kedjan i nya bilar där tillverkaren hävdar att den inte behöver bytas.
Skillnaden är att din kedja sitter bakom ett plåtlock, det som sitter ivägen tar man bort på 10 minuter.
På BMW forumet Auto Power har en kille bytt kedja med motorn kvar i bilen genom att ta bort växellådan och jobba under bilen. Delarna gick på 8000:- och det tog 28 timmar !!
Bytte kamkedja på sommarbilen för ett par år sen. Speciellt svårt var det inte, men inget jag skulle vilja göra regelbundet... Den gamla hade lite spel, men såg helt okej ut trots 20 år.
Skillnaden är att din kedja sitter bakom ett plåtlock, det som sitter ivägen tar man bort på 10 minuter.
På BMW forumet Auto Power har en kille bytt kedja med motorn kvar i bilen genom att ta bort växellådan och jobba under bilen. Delarna gick på 8000:- och det tog 28 timmar !!
Den där BMWn låter som en felkonsturerad motor som aldrig borde ha kommit i serietillverkning. I synnerhet BMW borde ha intresse av att inte släppa ut misstag på marknaden.
Dumheter. En kedja håller bilens livslängd. Mercedes hade dock en (1) problemmotor på 2000-talet, M272 om jag minns rätt, som var felkonstruerad.
Ehh, nä! Nissan/Mazda och Mercedes har stora problem med sina tunna cykelkedjor, och går en kamkedja så är det stort ras! Inte bara toppen som åker..många byter kamkedja innan 10-15000mil,