När vi rensade ut och klippte ner en rabatt upptäckte vi ett hål i marken. Hålet ligger i hörnet vid ett burspråk som byggdes av den tidigare ägaren. Jag har kollat lite i hålet mha ett endoskop och det är inte speciellt djupt, kanske 0,5-1 m djupt och typ 0,5 m in under plattan. Det är inte heller speciellt stort.
Nu till min primära fråga; vad gör man åt detta? Om det bara är att skyffla ner lite singel i hålet kan jag nog göra det själv, men jag misstänker att det inte är fullt så enkelt att åtgärda (och min rygg står inte pall för nåt grävande), så vad är det för typ av hjälp jag behöver få tag i (jag har inte någon susning om vad jag ska leta efter för företag/hantverkare)?
Sen klurar jag lite på vad problemet beror på. Jag gissar att vatten sköljt bort jord, men det borde väl inte vara jord där. Å andra sidan är ju plattan under burspråket tillbyggd och grunden kanske inte är rätt gjord.
En annan sak jag funderar på, är detta månne något som kan klassas som ett dolt fel? När vi köpte huset var det mycket växtlighet och buskar här och inte möjligt att se något fel (det kanske inte heller hade hunnit visa sig något hål). Nu tror jag (och hoppas innerligt) att detta inte ska vara så dyrt att åtgärda att det ens skulle vara lönt att åberopa dolt fel ens om det skulle vara ett solklart fall.
Öppna spolbrunnen och häll sen vatten i hålet, om flödet i spolbrunnen ökar har du hål på dagvattenledningen och behöver gräva upp för att åtgärda. Om flödet inte förändras är det bara att fylla igen det med lämpligt material.