Byggahus.se
Kör fortfarande en Skoda Octavia 2004 och en Mercedes CL180 2006.
Innan dess en Toyota Camry 1997.

Aldrig haft några problem med någon bil men jag brukar alltid kolla upp extremt mycket och försöka undvika bilar med vanliga fel.

Jag tycker det är skönt att slippa billån, men ibland kliar det i fingrarna.........

Nästa bil borde bli en elbil men jag skulle tyvärr inte tjäna något på det. :cool::cool:
Sen är det svårt att byta bort komforten i Mercan, min gamla häck är betydligt skönare att åka i än många nya bilar (exklusive tyskt stål såklart)

Va och provkörde en E-Niro igår och den skulle absolut duga, om den bara hade dragkrok

Nu när man är husägare känns det som lägenhetssedanen där baksätet inte går att fälla och avsaknad på dragkrok inte duger längre.. Frun tänker grön Cactus och jag V70. Får se vart det slutar, en av varje?

E-niro finns med dragkrok eller på gång när som. Men man får beställa dem för o få en i tid

Lösningen är att ha en separat byggbil man heller inte behöver vara så rädd om.....Detta är min nya kompis ”Klas”:

B35FE8B8-F288-4461-AD3F-1D626B796C33.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Immobil och 6 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
E-niro finns med dragkrok eller på gång när som. Men man får beställa dem för o få en i tid
Misstänker att den dragkroken blir lämplig för cykelhållaren typ men hoppas på hög dragvikt kan man alltid

F
MathiasS MathiasS skrev:
Lösningen är att ha en separat byggbil man heller inte behöver vara så rädd om.....Detta är min nya kompis ”Klas”:

[bild]
Är det en liten Fransos av nåt slag? Vad ligger en sån på i pengar och lastbredd (vid golv) samt lastlängd?

F fsn skrev:
Är det en liten Fransos av nåt slag? Vad ligger en sån på i pengar och lastbredd (vid golv) samt lastlängd?
Japp, det är en Peugeot Partner Boxline. 189cm långt, 169cm på bredden, cirka 120cm högt. 120cm brett på golvet mellan hjulhusen. Storleksmässigt är den således lite liten i skåpet för byggtransport eftersom en vanlig byggskiva inte kan fraktas torrt, men mig passar det rätt bra eftersom en gokart precis går in. Dragvikten är också tveksam, endast 900kg.

Prismässigt finns dom i alla prisklasser från 10k upp till nya för 230k.

MathiasS MathiasS skrev:

[bild]
Snyggaste boxlinen jag sett!

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Är sugen på en Tesla, tittar på en model 3, men känns lite för digital! Hastighetsmätaren i mitten och precis allt styrs av skärmen.

Nån som har provat nån? Elle äger en? Verkar tyvärr ej finns fysisk butik nånstans, för att prova måste man beställa och får lämna tillbaka den efter 7dgr, får dra 910kg på kroken.

Vi behöver bara en bil, annars skulle jag köpt en liten elbil som andra bil, men finns inga pengar att spara/tjäna, kan tanka många liter fossilt för mellanskillnaden elbil/bensinbil..

F
H Husqvarna220Ac skrev:
Är sugen på en Tesla, tittar på en model 3, men känns lite för digital! Hastighetsmätaren i mitten och precis allt styrs av skärmen.

Nån som har provat nån? Elle äger en? Verkar tyvärr ej finns fysisk butik nånstans, för att prova måste man beställa och får lämna tillbaka den efter 7dgr, får dra 910kg på kroken.

Vi behöver bara en bil, annars skulle jag köpt en liten elbil som andra bil, men finns inga pengar att spara/tjäna, kan tanka många liter fossilt för mellanskillnaden elbil/bensinbil..

Jag hade för ett par veckor sen möjligheten att kika närmare på en. Detta ex är en bil som är importerad från US. Jag hade själv blivit förbannad om jag hade betalat dom pengarna för nåt som är ihopbyggt så dåligt och med så kass ytfinish. Superkass lackering, synliga svetsar invändigt på framkant dörrar som ser ut som om mina barn gjort dom, kass passning till interiörpaneler, gnirk och gnissel invändigt, ojämna karosskarvar runt hela bilen. Superskit. Har även fått en del rapporter om att det är fler driftshaverier än nån trodde var möjligt på en elbil.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Ev finns det sent tillverkade 2014 med rätt motor också, minns inte idag.
Generellt verkar bilar med kamkedja nuförtiden vara haveribenägna. Gamla 8ventilers sugmotorer höll kamkedja i 50.000 mil, med turbo, longlife olja, lågfriktionsmotorer (läs blowby och liten oljevolym) så är kamkedje och turbohaveri något man bör ta med i beräkningarna eller iallafall kolla om den modellen man tänker köpa är extra drabbad. Moderna automatlådor är åxå nåt att se upp med.

En bil med kamrem och manuell låda är nog ett tryggare val om man ska ha en +5år billig slitvarg.

Kör man ny bil kan man ju skita i detta, de första 5k milen håller oftast turbo och kamkedja. :)

J JohanLun skrev:
Kör man ny bil kan man ju skita i detta, de första 5k milen håller oftast turbo och kamkedja. :)
Eller så åker man "ny" bil med V8a och kamkedja av gedigen storlek och inte symanskins kedja ;)

Har aldrig gillat turbomotorer, sugmotorer har så mycket trevligare känsla :heart:

• Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Motorer utan turbo suger...

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Motorer utan turbo suger...
får bra hjälp av "atmosfärstrycket" också ;)

J JohanLun skrev:
Generellt verkar bilar med kamkedja nuförtiden vara haveribenägna. Gamla 8ventilers sugmotorer höll kamkedja i 50.000 mil, med turbo, longlife olja, lågfriktionsmotorer (läs blowby och liten oljevolym) så är kamkedje och turbohaveri något man bör ta med i beräkningarna eller iallafall kolla om den modellen man tänker köpa är extra drabbad. Moderna automatlådor är åxå nåt att se upp med.

En bil med kamrem och manuell låda är nog ett tryggare val om man ska ha en +5år billig slitvarg.

Jag vet inte om det är kedjan i sig som är ett generellt problem, det verkar variera lite mellan fabrikat. I vissa fall sträcker sig kedjan, i andra fall är det kedjesträckaren som går sönder eller inte får tillräckligt med olja (ibland pga oljor som inte byts) osv osv. Att remmar är mindre problematiska vet jag inte, har inte riktigt den magkänslan men vet ej. Jag tror man ska googla bilmodellen man tänk köpa noga och se vilka årsmodeller man ska undvika, oavsett kedja eller rem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.