Byggahus.se
Vattenpumpen tappar tryck utan att vatten används.
Flöde: Inkommande vatten -> vattenpump -> vattenfilter -> kulventil -> hydrotank ->...
Stänger jag av ventilen direkt efter vattenfiltret så är det samma fenomen. Så det är ingen läcka i huset. Vad kan detta bero på?
Ska jag byta ut något?
Kan jag felsöka på något sätt?
20190606_214701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20190606_215140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du kollat bottenventilen i brunnen?

Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Har du kollat bottenventilen i brunnen?
Ja den var ok och fjädrade bra.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…

Bästa svaret

kulle
Har du ingen läcka eller kran som är öppen så måste det trots allt vara backventilen i brunnen som inte håller tätt

I ivan82 skrev:
Ja den var ok och fjädrade bra.
Fjädrar bra ?? klart den fjädrar men är inte tät behövs bara ett litet sandkorn som sitter fast så läcker det , sätt dit en ny backventil

Ser ju ut för att vara en ganska stor läcka, såvida inte din hydrofor har alldeles för lite luft i sig. Ingen luft ger stor variation i tryck för enn litet läckage.

Edit: läste lite bättre ;) du har ju kopplat bort hydroforen och då gäller ju samma, som om den vore vattenfylld d.v.s. litet läckage ger stort utslag i vattentryck.

Har köpt backventil. Ska se om jag hinner byta ikväll. I slutet av videon så öppnar frun kranen så trycket faller snabbt, men annars faller trycket väldigt långsamt som i början av filmen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
du har ju kopplat bort hydroforen
Är det som HasseTeknik säger att du har kopplat kärlet så studsar pumpen, inget bra det måste vara ett kärl, i ditt fall minst 100L

Bytte backventilen idag och nu är trycket stabilt. Vilket tryck bör jag ha i systemet?
Vattnet pumpas från källaren till övervåningen höjdskillnad 3m. 3 bar är väl lite högt?

Normalt 2 bar luft i kärlet tomt på vatten sedan tryckströmbrytare start på ca 2,5 bar och stopp på 4,5 bar då finns det bra tryck i kranarna

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tack
J jonaserik skrev:
Normalt 2 bar luft i kärlet tomt på vatten sedan tryckströmbrytare start på ca 2,5 bar och stopp på 4,5 bar då finns det bra tryck i kranarna
Tack (y), ska justera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.