3 283 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Byta ut gammal vedpanna
Hej,
Jag har ett hus med en gammal vedpanna från 50 talet(tror jag) och gubben som bodde här innan har eldat hårt och även ful eldat, vad det nu innebär.
Jag har kopplat på en janfire flex a och det fungerar, har även köpt nya termostater och ventiler till alla element.
Morsan tycker jag ska köpa en ny panna och det låter som en klok idé, har några frågor gällande detta.
Tror ni jag kommer märka någon skillnad i ekonomin efter pann byte? Det är den viktigaste frågan för mig.
Finns det någon anledning till att byta bortsett från ekonomiska aspekten?
Vilken panna passar bra till janfire flex a pelletsbrännare? Vill helst inte lägga mer än 15 tusen, har ingen aning gällande prisklasser på pannor.
Bör jag skaffa någon tank? Är inte så insatt vet ej om man ska ha ack tank eller varmvattenberedare
Farsan kan hjälpa mig med inkoppling av pannan men liter mer på detta forum gällande kunskap om vad som passar bäst.
Jag har ett hus med en gammal vedpanna från 50 talet(tror jag) och gubben som bodde här innan har eldat hårt och även ful eldat, vad det nu innebär.
Jag har kopplat på en janfire flex a och det fungerar, har även köpt nya termostater och ventiler till alla element.
Morsan tycker jag ska köpa en ny panna och det låter som en klok idé, har några frågor gällande detta.
Tror ni jag kommer märka någon skillnad i ekonomin efter pann byte? Det är den viktigaste frågan för mig.
Finns det någon anledning till att byta bortsett från ekonomiska aspekten?
Vilken panna passar bra till janfire flex a pelletsbrännare? Vill helst inte lägga mer än 15 tusen, har ingen aning gällande prisklasser på pannor.
Bör jag skaffa någon tank? Är inte så insatt vet ej om man ska ha ack tank eller varmvattenberedare
Farsan kan hjälpa mig med inkoppling av pannan men liter mer på detta forum gällande kunskap om vad som passar bäst.
Det går att få bra verkningsgrad på en dålig panna om man inte har för hög effekt på brännaren. Om man mäter rökgastemperaturen så kan man få en vettig uppfattning om verkningsgraden. Det brukar gå att hitta ganska nya begagnade pelletpannor på blocket. I allmänhet vinner man en del på smidigare underhåll.
Du behöver ingen ackumulatortank till pellets.
Någon typ av varmvattenberedare behövs, pelletspannor har det i allmänhet integrerat.
Om pannan är från 50talet gissar jag att det är en gjutjärns kokspanna, stämmer det?
Någon typ av varmvattenberedare behövs, pelletspannor har det i allmänhet integrerat.
Om pannan är från 50talet gissar jag att det är en gjutjärns kokspanna, stämmer det?
Hej,D Daniel 109 skrev:Det går att få bra verkningsgrad på en dålig panna om man inte har för hög effekt på brännaren. Om man mäter rökgastemperaturen så kan man få en vettig uppfattning om verkningsgraden. Det brukar gå att hitta ganska nya begagnade pelletpannor på blocket. I allmänhet vinner man en del på smidigare underhåll.
Fick precis reda på att det är en parks 3000 panna jag har.
Liknande trådar
-
Behöver byta ojordad sladd med ojordat uttag till sladd med jordat uttag och detta gammal armatur. Hur gör jag ?
Belysning -
Byta ut gammal sladd och lamphållare
El -
Byta ut takstolar till ryggåstak på gammal timmerstuga
Lösvirke & Timmerhus -
Byta ut gammal plastkarm - fiber i vägen
Fönster & Dörrar -
Byta ut träspånsisolering på gammal vind
Isolering