Byggahus.se
H
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bevakningsmail skickas som standard direkt när någon postar ett svar första gången. Under två års tid (sedan vi bytte forumprogramvara från vbulletin till xenforo) så har det bara skickats ett mail. Om man missat läsa och klicka i detta mail eller råkat läsa innehållet som gäst så har man sedan inte längre fått något nytt från den tråden.

Detta har resulterat i att många har tyckt att de ”tappat bort” trådar som de varit intresserade av. De har varken fått några nya mail om dem (vilket de tidigare fick på vbulletin-tiden) eller några notiser (som tillkommit på senare tid).

Det är därför vi skapat uppföljningsmail och notiser. Från och med ikväll kl 17:30 (därefter kl 20) kommer dessa samlingsmail börja skickas ut. Om man vill kan man ändra frekvensen på hur ofta dessa skickas ut, till exempel till veckovis som någon tidigare föreslog passade dem bättre.

Det kluriga är att hitta standardinställningar som passar de allra flesta oavsett om man är newbie eller gammal i gemet, eller oavsett om man är hooked on appar och gillar push-notiser eller om man föredrar desktop.
Problemet är att ändra inställningarna för befintliga användare. Varför kan inte dessa nya funktioner vara avstängda som default och vill man aktivera dessa så får man göra detta själv om man saknar funktionen.

Alltid irriterande när admin vet bäst och aktiverar nya funktioner.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är ditt önskemål att notisen i listan över Notiser försvinner när man klickat på en push-notis, på samma sätt som push-notiserna gör i mobilen?
Och att siffran som står i den röda ringen uppdateras.

Och att notisen (men inte push-notisen) försvinner när du går in och läser från t ex senaste inläggen? Bara så att jag förstår.
Det stämmer, mestadels. Ta gärna bort pushnotisen också, kopplat till att notiserna tas bort.

Jag vet inte hur lätt detta är att åstadkomma men jag ska prata med @cnils och undersöka om det går att göra så att notiserna uppdateras såsom du menar.

Notiserna lever ju idag sitt eget liv, precis som jag tror att de även gör på andra sajter som till exempel Youtube och Facebook.
Men det tog mig ett tag innan jag förstod ungefär hur de fungerar.

Push-notiserna lever också sitt eget liv men de försvinner som standard automatiskt när du klickar på dem, vilket jag tycker är bra. Det hade såklart varit ännu bättre om de också försvunnit om jag hade varit inne och läst via senaste inläggen, men det gör de inte.

Om du har en iPhone så kan du klicka lite hårdare (jag tror de kallar det för deep click) på en notis från Byggahus och då kan du göra en del inställningar för hur du vill att push-notiser (inte notiser på sajten) från Byggahus-appen ska dyka upp (och försvinna).

Jag är rätt så säker på att du kan göra något liknande i en Android.

Så här ser det ut:

6F6F69E6-81B8-4D63-BE63-837B76E4AEBE.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A9A84FBF-9C34-4D15-A0EA-EA2435E3287E.jpeg
Skapa konto
59887E22-C596-4E7D-985F-1DF95C62366B.jpeg
Skapa konto

Kolla så att du har inställningen för banderollstil till temporär (och inte permanent).

BirgitS
Lite konstigt när det här samlingsmejlet listar inlägg som jag har skrivit själv, de känns ju inte riktigt som nya och något jag borde läsa igen ;)
Det vore bättre om de visade inlägget efter mitt (och om det inte finns något så borde den tråden inte vara med alls i listan).

C civilingenjören skrev:
...det kan vara bra med periodiska påminnelser. Dygnsvis är dock alldeles för ofta för mig. Det skulle behöva vara inställbart (veckovis, månadsvis, årsvis).
@civilingenjören På sidan Notisinställningar kan du nu välja veckovis.

B552E443-C8EC-4E21-ADB3-3730015CAF27.jpeg
Skapa konto

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur kommer den notisen se ut?
Ett samlat mail förstår jag men en notis för flera trådar känns som att den lätt blir otydlig..
Så här ser notisen för flera trådar ut nu:
F6E81DBC-F742-4E58-A070-33D9C48CEBDD.jpeg
Om man klickar på den första länken så kommer man till den bevakade tråd som senast hade uppdaterats när notisen skapades. Klickar man på den sista länken så kommer man till listan över bevakade ämnen.

Och så här ser push-notisen för flera trådar ut nu:
D1982FFC-2E91-4206-ABB8-1BB8DD152560.jpeg
Push-notiser kan bara ha en länk så den leder till bevakningar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Jag blev drabbad av spammningen från ränterobottråden och efter det stängde jag av alla mejlnotifikationer men sen i fredags är det två trådar som har börjat mejla mig igen.

S sinuslinus skrev:
Jag blev drabbad av spammningen från ränterobottråden och efter det stängde jag av alla mejlnotifikationer men sen i fredags är det två trådar som har börjat mejla mig igen.
Jag fick precis mail "från" denna tråd:

Screenshot from 2019-06-10 10-13-49.png
Skapa konto

Trots att jag trodde jag stängt av alla sådana mail:

Screenshot from 2019-06-10 10-14-16.png
Skapa konto

Forumbugg eller användarbugg?

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Fick mejl om att Alfredo svarat så nu är det tre olika trådar jag får mejl om. Kanske är de som jag skrivit i sen förra veckan?

@Alfredo och @sinuslinus Klicka på Bevakningar > ...-knappen uppe i högra hörnet > Hantera alla bevakade ämnen > välj "men skicka inget mail" > Ändra alla

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har kommit lite emellan den senaste tiden (några månader), nu då jag kommer till åka upplever jag att det är oerhört mycket mer reklam insprängt i forumet, är det så? Android, webbläsare Chrome, inlggad

Mängden reklam minskar ju oftare man besöker sidan, så det verkar rimligt.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Tror att följande fortfarande gäller: om man inte har varit aktiv och skrivit inlägg på en vecka så får man mer reklam

hsd
Jag har stängt mail, men igår kom det mailnotiser ändå

S
@Alfredo och @sinuslinus Klicka på Bevakningar > ...-knappen uppe i högra hörnet > Hantera alla bevakade ämnen > välj "men skicka inget mail" > Ändra alla
hsd hsd skrev:
Jag har stängt mail, men igår kom det mailnotiser ändå
Jag hade gjort precis som Per skrev och det började komma mejlnotiser ändå. Det löste sig när jag gjorde om proceduren.
Så jag verkar inte ensam om att det ändrats automagiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.