Byggahus.se
Hej,

Jag har haft en tidigare hyresgäst i min lägenhet som har lagt ett nytt parkettgolv i ett rum, vilket såklart uppskattas då det var en tråkig plastmatta där tidigare.
Problemet är att golvet inte räckte till. Det har längs ena väggen i rummet blivit en glipa på ca 2,5 cm och 1-1,5 cm längs de andra väggarna (vilket går att lösa med en lite tjockare golvlist)

Förutsättningarna annars är att alla förutom en vägg i detta rum har (ursäkta min terminologi) en panel på sig halvvägs och ner med tillhörande golvlist som är ca 6 cm hög. Listen ser ut som Byggmax allmoge-lister.

Frågan är hur man kan göra här? Kan jag lägga något emellan golvet och väggen för att sedan sätta på en normal golvlist? Ska jag rent utav skita i det och ta bort golvet?

Ber om ursäkt på förhand över eventuella otydligheter, är ute på djupt vatten här...

Lekis19 Lekis19 skrev:
Hej,

Jag har haft en tidigare hyresgäst i min lägenhet som har lagt ett nytt parkettgolv i ett rum, vilket såklart uppskattas då det var en tråkig plastmatta där tidigare.
Problemet är att golvet inte räckte till. Det har längs ena väggen i rummet blivit en glipa på ca 2,5 cm och 1-1,5 cm längs de andra väggarna (vilket går att lösa med en lite tjockare golvlist)

Förutsättningarna annars är att alla förutom en vägg i detta rum har (ursäkta min terminologi) en panel på sig halvvägs och ner med tillhörande golvlist som är ca 6 cm hög. Listen ser ut som Byggmax allmoge-lister.

Frågan är hur man kan göra här? Kan jag lägga något emellan golvet och väggen för att sedan sätta på en normal golvlist? Ska jag rent utav skita i det och ta bort golvet?

Ber om ursäkt på förhand över eventuella otydligheter, är ute på djupt vatten här...
En bild eller två underlättar massor vid såna här saker.

5CFE3F96-E9B7-48D6-9F32-D87381E106EC.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
27DD1343-B17A-43B6-9A08-86E90DFDF747.jpeg
Skapa konto
A7078A72-B4AE-42FB-9EF9-CA42C1ABAC18.jpeg
Skapa konto

Stort mellanrum på bild 1 och 3, mindre mellanrum bild 2

En lite vitmålad kvartslist är väl standard när det ser ut så här, enkelt och billigt. Man kan givetvis lägga om golvet eller köpa breda och höga lister.

• Gilla
Lekis19
  • Laddar…
En 25 mm+ kvartslist blir ju inte vackert.

Kanske en liggande smyglist? Men det blir nog svårt att få det riktigt snyggt.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Lägg en smyglist i ek så ser golvet ut att fortsätta mot väggen istället, en vitmålad dito el kvartslist får väggen att fortsätta ut på golvet ...

• Gilla
Lekis19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.