Att kundkraft inte är billigast är jag fullt medveten om (som jag skrev ovan). Kundkraft och Compricer ägs ju av samma koncern (och kundkraft har compricers logga i sin logga) så de borde ju vara någorlunda likvärdiga.
Solceller har jag tänkt installera någon gång i framtiden, men det kommer dröja ett antal år innan det blir aktuellt (måste byta taket först). Det här handlar mer om vad jag kan göra just nu för att sänka elkostnaden. Elförbrukningen kommer (tyvärr) inte kunna sänkas så mycket de närmsta åren.
Jag rekommenderar inte ett rörligt elavtal till dig med tanke på att stt du skrev att det var dyrt nu, hur ska det då vara i vinter då du har 2-3ggr mer i förbrukning samt då elpriset mest troligtvis blivit markant högre?
Teckna fast. Jag har 37,75öre/kWh på 3 år. Nu är prisläget inte lika bra men du ska i alla fall inte ha rörligt om du tycker det är dyrt med ett rörligt elavtal på sommaren.
Hm, som jag har förstått det så är rörligt alltid billigast i längden (om man inte har tur, vilket jag aldrig har).
Det beror helt på hur du värmer huset. Förbrukar du mest el på vintern har jag ytterst svårt att tro rörligt lönar sig, men ska erkänna att jag inte är helt aktuell i ämnet. Jag förbrukar 3000kWh värsta vintermånaderna och 500 på sommarhalvåret.
Det är inte så att du blandar ihop det med räntor, där är det konstaterat billigast med rörligt.
När jag skulle teckna nu fick jag betala ca 10 öre mer än tidigare hos den billigaste jag vågade välja och hamnade på 49 öre + en av marknadens högsta månadsavgifter tyvärr. Hamnade i vilket fall näst billigast totalt hos Compricer på 3-årsavtal. Tror det blev 52 öre allt som allt.
Hm, som jag har förstått det så är rörligt alltid billigast i längden (om man inte har tur, vilket jag aldrig har).
Jag har dock ett fastpris som är mkt lägre än nuvarande rörliga elpris så det går bevisligen att komma lägre med fast. Det stämmer inte alls att det alltid är billigast med rörligt.
Åter igen - du tycker det är dyrt nu. Sannolikheten att priset ska bli lägre i vinter, äm vad det är nu är otroligt liten. Du kommer dessutom att göra av med 2-3 ggr mer förbrukning då än nu.
Tänk som du gör när du teckar lån. Har du råd med en eventuell prisuppgång, fine kör rörligt. Om du vill få större kontroll över dina utgifter så bind priset.
Det beror som sagt även på vilken profil man har över året. Jag har ingen elvärme, då är jag rätt säker på att rörligt billigast. Dock kör jag inte timdebitering eftersom min förbrukning är störst dagtid.
Det beror helt på hur du värmer huset. Förbrukar du mest el på vintern har jag ytterst svårt att tro rörligt lönar sig, men ska erkänna att jag inte är helt aktuell i ämnet. Jag förbrukar 3000kWh värsta vintermånaderna och 500 på sommarhalvåret.
Det är inte så att du blandar ihop det med räntor, där är det konstaterat billigast med rörligt.
När jag skulle teckna nu fick jag betala ca 10 öre mer än tidigare hos den billigaste jag vågade välja och hamnade på 49 öre + en av marknadens högsta månadsavgifter tyvärr. Hamnade i vilket fall näst billigast totalt hos Compricer på 3-årsavtal. Tror det blev 52 öre allt som allt.
Jag värmer huset med prima, outblandad el! Det är möjligt att jag blandar ihop det med räntor, där kör vi också på rörligt.
Jag har dock ett fastpris som är mkt lägre än nuvarande rörliga elpris så det går bevisligen att komma lägre med fast. Det stämmer inte alls att det alltid är billigast med rörligt.
Nej, inte alltid såklart, men över tid. Sedan finns de alltid de som har tur
BBearyeah skrev:
Tänk som du gör när du teckar lån. Har du råd med en eventuell prisuppgång, fine kör rörligt. Om du vill få större kontroll över dina utgifter så bind priset.
Det är exakt så jag tänker. Vi har råd med en prisuppgång, så på marginalen lever vi inte. Frågan är om det blir billigare för mig med ett fast avtal eftersom min extremt höga förbrukning under vintern ger en rejäl hävstång på eventuella (i princip garanterade) prisökningar då. Men om man tittar på sidan jag länkade ovan så ser rörligt billigare ut även på vintern.
Jag känner mig inte så mycket klokare måste jag erkänna.
Jag värmer huset med prima, outblandad el! Det är möjligt att jag blandar ihop det med räntor, där kör vi också på rörligt.
Men om man kollar tex [länk] så har rörligt varit billigare än fast även under vintermånaderna.
Javisst, självklart. Men binder du på sommarhalvåret så får du det priset även på vintern. Och har du då huvuddelen av din elförbrukning på vintern torde det vara enkelt att titta hur det rörliga varierat över året.
Att rörligt pris vintertid skulle vara billigare än fast vet jag inte stämmer, för det har jag följt. Nu pratar jag senaste 10 åren och inte några enskilda månader.
Roade mig med att ladda ner prishistorik från Vattenfall gällande rörligt pris senaste 5 åren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under perioden 2016-2019 betalade jag 28,4 öre per kilowattimme i fast pris och det är utan moms och skatt, precis som deras kurvor. Alltså betydligt billigare med fast avtal. Jag hade fast Vattenfall Kärnkraftsel under perioden 2013-2019. Hittar jag första avtalet så lägger jag till det senare, men jag vill minnas att det var högre än 28,4.
Edit: Givetvis försöker man teckna avtal sommartid. Det startade jag med för längsen och min bytesdag är 1 juli, vilket innebär att man tecknar avtal någon månad innan det.
Så här ser min kostnad ut från Januari 2018 (Rörligt månadsspotpris + 4 öre). Dvs, jag har betalat 27 984 kr totalt (plus moms, certifikat, skatt, etc). Om jag väljer fast pris i dag från samma leverantör så blir priset 68,88 kr/kWh, dvs motsvarande mängd el kostar 33 533 kr plus en fast årsavgift på 540:- (och alla andra påslag).
Jag hittar tyvärr ingen historik för priset på fastprisabonnemangen, så jag vet inte vad jag hade fått betala om jag tecknade ett sånt avtal i början av 2018...