2 348 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Jord framdragen, men ojordade uttag. Byta?
I allrummet på övervåningen finns två ojordade vägguttag men med jord framdragen i dosan. Inga andra uttag finns i rummet. Skulle man inte kunna byta uttagen och sätta jordat då? Skulle kännas bättre att ha t ex gitarrförstärkare inkopplad.
Efter lite efterforskning är uttagen kopplade på varsin grupp/säkring. Den ena gruppen matar även en eftermonterad luftvärmepump i ett annat rum (ca 2008, huset är från 1974, jag flyttade in 2015). Det andra uttaget är kopplat på en annan grupp som i sin tur också matar en eftermonterad golvvärme (ca 2002) i en toa. Här är även en JFB inkopplad i centralen.
Dvs jag har två ojordade uttag, men med framdragen jord, och det ena dessutom med Jordfelsbrytare. Min gissning är att man vid eftermontering av LVP och golvvärme drog fram jord till allt annat på samma grupp men kopplade inte in det.
Efter lite efterforskning är uttagen kopplade på varsin grupp/säkring. Den ena gruppen matar även en eftermonterad luftvärmepump i ett annat rum (ca 2008, huset är från 1974, jag flyttade in 2015). Det andra uttaget är kopplat på en annan grupp som i sin tur också matar en eftermonterad golvvärme (ca 2002) i en toa. Här är även en JFB inkopplad i centralen.
Dvs jag har två ojordade uttag, men med framdragen jord, och det ena dessutom med Jordfelsbrytare. Min gissning är att man vid eftermontering av LVP och golvvärme drog fram jord till allt annat på samma grupp men kopplade inte in det.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det gäller då att säkerställa att jord verkligen är inkopplad hela vägen till centralen, så inte jordtrådarna ligger lösa i andra änden, eller ännu värre är felkopplade mot något annat (det har inträffat en dödsolycka där en förmodad jordtråd var inkopplad på fas via en brytare).
Dessutom gäller då att dessa två uttag är den enda el som finns i rummet, antingen skall allt vara jordat, eller inget. Hur är det med taklampor?
Dessutom gäller då att dessa två uttag är den enda el som finns i rummet, antingen skall allt vara jordat, eller inget. Hur är det med taklampor?
Bra tips @hempularen, bra att kolla att jorden är rätt kopplad. Och ja, det finns uttag i taket som går på samma grupp som den med JFB. Har inte kollat om jord är draget dit också. Är det ett krav för att få koppla in jord i vägguttagen? Verkar iofs rimligt att alla betyder verkligen alla uttag, både vägg och tak...
Har kollat och jord finns även i takuttaget, så då är det villkoret uppfyllt (alla uttag kan jordas). Men finns restriktioner om att blanda med och utan jordfelsbrytare? Känns inte som om det skulle vara nåt problem men man vet aldrig vad elsäkerhetsföreskrifterna säger...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det gäller som sagt ALLT, inte bara uttag, utan även om du har något fast inkopplat i rummet, ex elradiator? Eller någon vägglampett. En lampa kan vara dubbelisolerad (synbol med två kvadrater i varandra) i så fall skall den inte vara jordad, men i övrigt gäller allt.P pelig skrev:Bra tips @hempularen, bra att kolla att jorden är rätt kopplad. Och ja, det finns uttag i taket som går på samma grupp som den med JFB. Har inte kollat om jord är draget dit också. Är det ett krav för att få koppla in jord i vägguttagen? Verkar iofs rimligt att alla betyder verkligen alla uttag, både vägg och tak...
Att du har jordfelsbrytare på bara något uttag är inget fel. Däremot så är det den mest kostnadseffektiva säkerhetsförbättring du kan göra, att låta installera en jordfelsbrytare som täcker hela huset.
Jo sant, det finns faktiskt en fast monterad elradiator (direktverkande el - självklart!
) i det aktuella rummet, och den är jordad (2-fas utan nolla).
JFB som täcker hela huset har jag funderat på att låta installera. Idag är det en blandning där vissa grupper har berikats med en dylik men de flesta inte. Men det är nog föremål för en separat tråd...
JFB som täcker hela huset har jag funderat på att låta installera. Idag är det en blandning där vissa grupper har berikats med en dylik men de flesta inte. Men det är nog föremål för en separat tråd...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det var relativt vanligt att man jordade elradiatorer i rum utan jord förr. Det berodde delvis på att äldre radiatorer i många fall hade krypströmmar mot jord redan när de var nya. Så om de inte är jordade så kittlar det i fingrarna att ta i dem. Och man hade ju sett mellan fingrarna i hela principen för ojordade installationer (isolerat rum), genom att acceptera vattenradiatorer, som är jordade via vattenledningsnätet. Elradiatorn sågs som en ersättare för vattenradiatorn, och elradiatorn behöver vara jordad, pga krypströmmarna.
Om man idag byter ut en jordad radiator i ett ojordat rum, så kan man lämpligen välja en dubbelisolerad radiator.
Om man idag byter ut en jordad radiator i ett ojordat rum, så kan man lämpligen välja en dubbelisolerad radiator.