Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också
Jag föreslår en spaljé med t ex klematis eller bokharabinda. Vackra klematis är jättefint och om du tröttnar är det bara att riva bort. De växer hyfsat snabbt men medan du väntar kan du odla ettåriga klättrare som blomman för dagen eller luktärt.
K
Absolut inte! Det är en sk invasiv växt och bör utrotas. Men det är inte det lättaste, man blir aldrig av med den ochden sprider sig och tränger ut allt annat
Tack för alla svar! Jag är införstådd i att parkslide/jätteslide är svårt att hålla i schack (dvs kan sprida sig långt bort och då är svår att utrota) och knappast säljs i den lokala blomsterhandeln. En tujahäck är ju ett alternativ men kräver lång tid eller stor initial investering om den ska täcka huvuddelen av garageväggen.
Finns det möjligtvis någon hyfsat snabbväxande växt som inte är klassad som ett aggressivt och svårutrotat ogräs?
När vi byggde för 10 år sedan ville vi ha en snabbväxande häck och valde Bärmispel. På ett par år hade vi helt insynsfritt.
Häcken blir på våren alldeles översållad med vita blommor under en veckas tid. Vackert. En eventuell nackdel är att varje blomma ger ett litet svart blåbärsliknande bär. Fåglarna tycker om dem, och det gör grannarnas barn också. Men de flesta ramlar ner på marken och det blir svarta märken, som föralldel försvinner rätt fort.
Om du verkligen vill ha träd eller buskar på platsen skall du naturligtvis sätta de men håll dig en meter innanför din tomtgräns i det fall grannen vill dig illa (det är väl han som bor i holken?). Det kommer kosta dig en slant, tuijor som är små växer långsamt - köp stora. Men, då kommer det bli billigare för det att till och med köpa en färgspruta och måla om grannens fasad. Tänk så fint du får då. Men tänk då också på att din granne bör ge dig ett skriftligt tillstånd så du inte riskerar att bli anmäld för skadegörelse. Plank får du inte bygga.
I kvarteret där jag bor finns ett fd bageri med plank ut mot tätt trafikerad stadsdelväg. På planket har någon lustig graffiterat ett 2 meter stort hakkors, 4 meter från vägen. Utmärkt läge för nazistpropaganda. Bagarens änka verkade inte bry sig, grannar erbjöd sig måla över på egen bekostnad utan framgång. Ett företag längre bort på stadsdelvägen erbjöd ersättning mot sätta upp reklam och så slipper vi numer se eländet.
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också
R2D2 skrev:
Är det inte rimligt att grannen står för underhållet av sin egendom? Att föreslå att du skall måla om hans garage är befängt.
Vill du plantera så håller jag med om att tujor är ett bra alternativ. Grannen kanske vill bidra med en peng?
Min strikt personliga åsikt är att jag hellre ser den där väggen, än en radda med tujor. Men Syren blir fint, visserligen kan man nog skönja väggen genom en syrenhäck på vintern, men detta vare väl vid uteplatsen? Där är man ändå inte så mycket på vintern.
Är det inte rimligt att grannen står för underhållet av sin egendom? Att föreslå att du skall måla om hans garage är befängt.
Vill du plantera så håller jag med om att tujor är ett bra alternativ. Grannen kanske vill bidra med en peng?
Finns ingen rimlighet i att "grannen skall underhålla sin egendom", det avgör han helt och hållet och absolut ingenting som någon annan kan ha synpunkter på om det inte är ett planlagt område med upprättade regler. Huset får förfalla och ruttna om det är dennes önskemål.
Min strikt personliga åsikt är att jag hellre ser den där väggen, än en radda med tujor. Men Syren blir fint, visserligen kan man nog skönja väggen genom en syrenhäck på vintern, men detta vare väl vid uteplatsen? Där är man ändå inte så mycket på vintern.
Syren kan man göra fantastiskt god saft på, riktigt gott och uppfriskande.
Om grannen är OK med att ni låter växter klättra på deras fasad kan jag rekommendera vildvin. OK, den är inte vintergrön men den lämnar efter sig ett (i mina ögon) ganska vackert "nervsystem" när bladen faller. På sommaren är den en härligt grön vägg som sen skiftar över i fantastiska färger under hösten innan bladfällningen.
Ungefär 1/5-del av gränsen till vår ena granne består av deras garage. Det är vår utsikt från vardagsrum och altan vilket inte är jättekul, men det visste vi ju när vi köpte huset. Paret som bodde i grannhuset då var lite nojiga för växter på fasaden så de rensade vildvinets framfart på garageväggen, men sedan snart två år är det nya grannar och de har sagt att vi får göra vad vi vill med deras garagevägg...citat: "Det är ju bara ni som ser den, så det är klart att ni bestämmer hur den ska se ut!". (Vi hade otrolig tur med köparna när huset såldes!)
Så här ser det ut precis nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster om garaget är ett gammalt staket som vildvinet fått växa fritt på, så det lilla som finns på väggen har spridit sig därifrån. Detta är alltså en sommars utbredning och med nya grannens klartecken ska vi nu styra så mycket som möjligt åt höger för att till slut förhoppningsvis få hela väggen täckt. Så sent som igår tog jag en utlöpare och klämde fast mellan putsen och nedersta panelbrädan, vilket syns på bilden. Vi kommer hålla beväxningen på den putsade ytan för att "gröna väggen" ska hålla sig i samma höjd som staketet. Vildvin växer fort men är ganska enkel att hålla i shack verkar det som. Dels kan man styra utlöparna men det verkar också som att ansning stoppar växtkraften åt det hållet och växten väljer att lägga kraft åt andra håll istället.
Häggmispel fungerar, men släpper bladen på vintern.
Att sätta upp ett armeringsnät och plantera vindruvor är ju ett sätt att få något ätbart också. Innan vinplantorna tagits sig helt, kan man ju fylla ut med t.ex. Humle eller Klematis.
Tack för alla svar! Jag är införstådd i att parkslide/jätteslide är svårt att hålla i schack (dvs kan sprida sig långt bort och då är svår att utrota) och knappast säljs i den lokala blomsterhandeln. En tujahäck är ju ett alternativ men kräver lång tid eller stor initial investering om den ska täcka huvuddelen av garageväggen.
Finns det möjligtvis någon hyfsat snabbväxande växt som inte är klassad som ett aggressivt och svårutrotat ogräs?
Humle?
Växer upp typ till midsommar och täcker resten av sommaren. Tas ju bort över vintern, men då är det kanske inte lika viktigt?
Spaljé och plantera murgröna. Den är ju vintergrön men sen är väl frågan i ville zon du bor i,?
Murgröna kan växa snabbt om man ger den lite kogödsel. I början får man göra sig besväret att fläta in rankorna i spaljén, men det blir väldigt fint. Och vill man stoppa in en och annan klematis och kaprifol mellan murgrönorna så blir det mycket fint. Murgrönan är ju vintergrön också.