Nu har det dragits nya rör under dagen.
- Bort med T-koppling och felvänd Y.
- Bort med 90 och in med 110.
- Fördelare förankrat något, nås via inspektionslucka i taket i badrummet under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbättring kan tyckas men svårt ha förtroende för fortsatt arbete.
Nu är det bättre, men inte bra. Avstickarna, framförallt den till dasset bör i möjligaste mån vara en 45gr. gren. Det ni felaktigt kallar Ykoppling. Som det är nu får inte skiten den Sjuts i rätt riktning den såväl behöver. Detta skall du inte godta. Speciellt när dasset är kopplat sist!
4 KV och 3 VV går dessutom alla tiders att få till under tvättställ/kommod med Vatettes badrumsfördelare!
Matningen är underst för ventilernas skull och tvättstället kopplar du rakt upp på fördelarna.
Som det är nu ska du absolut inte godkänna.
Före och efter-bild på ett jobba jag har gjort med vatettes prylar:
[bild]
[bild]
Bilderna visar ju 2 vv och 3 kv. Jag har gjort likadant på badrum ett hos oss. Badrum två får 4 vv och 5 kv. Kan jag lösa det på annat sätt än fördelarskåp på väggen?
4 KV och 3 VV går dessutom alla tiders att få till under tvättställ/kommod med Vatettes badrumsfördelare!
Matningen är underst för ventilernas skull och tvättstället kopplar du rakt upp på fördelarna.
Som det är nu ska du absolut inte godkänna.
Före och efter-bild på ett jobba jag har gjort med vatettes prylar:
Jag hänger inte riktigt med. Kan du förklara närmare hur detta fungerar. Går man därifrån sen i sidled genom väggreglar till respektive plats? I detta fall wc och dusch?
Kan man lösa nuvarande inkommande rör jag har när de redan är kapade vid golvet? Kan de förlängas på säkert sätt?
Nu är det bättre, men inte bra. Avstickarna, framförallt den till dasset bör i möjligaste mån vara en 45gr. gren. Det ni felaktigt kallar Ykoppling. Som det är nu får inte skiten den Sjuts i rätt riktning den såväl behöver. Detta skall du inte godta. Speciellt när dasset är kopplat sist!
Jag hänger inte riktigt med. Kan du förklara närmare hur detta fungerar. Går man därifrån sen i sidled genom väggreglar till respektive plats? I detta fall wc och dusch?
Ja, man drar vidare slangarna där det passar bäst. Vägg, golv, tak...
AArgyle skrev:
Kan man lösa nuvarande inkommande rör jag har när de redan är kapade vid golvet? Kan de förlängas på säkert sätt?
Nej det blir svårt, lättast är om man kan dra nya matande ledningar från våningen under! Inspektionslucka i taket ser jag inte som ett alternativ. Jag hade hellre satt skarv på matande prisol med inspektionslucka, i eventuell slits på våningen under, och dragit upp nya PEX.
90mm avloppsrören är ju borttagna lite längre ner, så det verkar ju inte vara omöjligt.
elpaco skrev:
Men det är väl nu en 45gradersgren till toan??
Nej det är 88,5º svängt på båda grenrören!
Min åsikt är att riva allt och göra om det igen medans det finns en chans till detta. "Hantverkarna" vill ju bara göra det lätt för sig. Det är inte alltid det bästa alternativet.
Jag skulle fortfarande rösta för att dra om allt vatten med Vatettes fördelare. Det är inte för sent än. Avloppet behöver också göras om med korrekta grenrör.
Inte ens efter ändringen verkar dom få ihop det bra, gör om igen!
Låter dom det vara som det är kommer det låta som att du har en marackas orkester i bjälklaget
Kortlingar till golvbrunnen måste vara mkt grövre. Kommer bli svikt och rörelser i det där med fuktskador som följd.
Hela rördragningen ser bara hemsk ut.
Fördelare bör ju sitta synligt. Sätt dem under handfatet eller upp med ett fördelarskåp nånstans.
Det där är inte ok av en entreprenör ansluten till Säker Vatten.
Jag säger inte mot. Bara undrar. Är detta denna vinkel du avser är 90?
Precis, grenröret är ett "svängt 88,5º" gren. Ska vara 45º!
Säkervatten är ett bra regelverk att följa även om man röris inte är ansluten till dess organisation (ganska dyrt!). Men regelverket inte hemligt på något sätt.
Inte ens efter ändringen verkar dom få ihop det bra, gör om igen!
Låter dom det vara som det är kommer det låta som att du har en marackas orkester i bjälklaget
Vad orsakar ljud i denna konstruktion och hur använder undviker man det?
Jag funderar på att avbryta hela arbetet och ta in ny firma. Börja från början med skarvade matningsrör som Krilleman nämner på lämplig plats och Vatettes fördelare. Se om man inte kan dra in duschens avlopp genom att att det kommer in norr i bild istället och att WC går sydöst i rakare linje och kommer in efter duschen.