Byggahus.se
Barnen växer så det knakar så nu planerar vi ett sängloft. Jag har gjort en första skiss (det saknas förstås skyddsräcke och vi har inte bestämt monteringshöjd).

sängloft.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att låta två barn (105 cm och 125 cm) sova i samma säng med huvudet mot varsin vägg. Helst vill vi ha ytan under loftet helt fri som lekyta, d.v.s. idealt ingen stolpe i mitten samt flyttbar stege som därmed inte är tänkt att fungera som upplag.

Materialval är furu. För en vanlig regel (alt limträbalk), vilken dimension behövs för den angivna spännvidden 2870 mm? Anta att ytterligare en regel/balk monteras i mitten (parallellt med den yttersta), är det möjligt att gå ner i dimension?

90x145 borde räcka om du väljer lätta ribbor. Hur bred ska sängen vara?
Är du tveksam kan du lätt hänger av från taket. Detta kan integreras med skyddsräcket.

Det är mest en komfortfråga. Väljer du 45x145 C 24 på regeln i framkant kan även 2 fullvuxna män ligga där utan att känna sig oroliga.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
90x145 borde räcka om du väljer lätta ribbor. Hur bred ska sängen vara?
Är du tveksam kan du lätt hänger av från taket. Detta kan integreras med skyddsräcket.
Bredden blir ca 1 m. Ribborna tänkte jag 22x95, det borde gå som lätta. Hittade en våningssäng från Jysk som ska klara 90 kg, den hade ribbor på 15x66 men det känns lite klent. 90x145 är inte en dimension jag känner igen och jag får inga sökträffar. Menar du 45x145? För avhängning från taket är absolut tänkbart, men jag har inte kommit på någon snygg lösning. Byggbeslag är uteslutet om det inte går att dölja.

J justusandersson skrev:
Det är mest en komfortfråga. Väljer du 45x145 C 24 på regeln i framkant kan även 2 fullvuxna män ligga där utan att känna sig oroliga.
En av oss föräldrar kommer nog krypa upp och läsa en saga, men med båda blir det lite trångt. Hur menar du att komforten påverkas?

Redigerat:
Jag menar 45x145

• Gilla
Kahuna
  • Laddar…
Med komfort menar jag vilken nedböjning man vill acceptera. Håll r gör det för det mesta. 45x145 är nog optimalt.

• Gilla
Kahuna
  • Laddar…
windestal
Hur tänker du "för framtiden"? Jag tycker totallängden på 287 cm verkar för kort för att vara en hållbar lösning i längden för två barn. (Även om konstruktionen säker inte brakar ihop.)

Barnen växer som det knakar och deras sammanlagda längd är redan 230cm. Eftersom man inte ligger med huvudet tryckt mot väggen blir det kanske ca 250 cm eller så som går åt. Kvar är då bara runt 37 cm (eller 18-19 cm per barn) innan fötterna går omlott. Lagom idag för avslutning av täcket, men om ett-två år när de växt ytterligare finns det stor risk att de kommer störa varandra när de rör sig i sömnen (eller innan de sover, även om de är bästa vänner nu kan det bli bråkigt längre fram).

• Gilla
D09
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Hur tänker du "för framtiden"? Jag tycker totallängden på 287 cm verkar för kort för att vara en hållbar lösning i längden för två barn. (Även om konstruktionen säker inte brakar ihop.)

Barnen växer som det knakar och deras sammanlagda längd är redan 230cm. Eftersom man inte ligger med huvudet tryckt mot väggen blir det kanske ca 250 cm eller så som går åt. Kvar är då bara runt 37 cm (eller 18-19 cm per barn) innan fötterna går omlott. Lagom idag för avslutning av täcket, men om ett-två år när de växt ytterligare finns det stor risk att de kommer störa varandra när de rör sig i sömnen (eller innan de sover, även om de är bästa vänner nu kan det bli bråkigt längre fram).
Jag håller med om att det är i kortaste laget, men vi har begränsat med utrymme och fördelarna med den frigjorda ytan under sängen väger över. Totalt sett tror vi det funkar några år samtidigt som vi planerar tillbyggnad. De blir bättre och bättre på att komma överens, de sover sällan raklånga och de sover lika djupt som Skalman. :sleep:

Kanske skall fundera på om det skall gå att sätta en riktig sängbotten i den sen. Det kanske påverkar hur ni gör designen.

J justusandersson skrev:
Det blev att jag köpte 45x145. Provade att ställa den på högkant på två upplag på golvet med ca 2,8 m spännvidd. Jag ställde mig på mitten på en fot och min sambo mätte då nedböjningen till ca 5 mm. Det lär nog inte kännas av. Tack för info!

3,8 mm fick jag det till i min tidigare uträkning med en 100 kg punktlast på mitten.

J justusandersson skrev:
3,8 mm fick jag det till i min tidigare uträkning med en 100 kg punktlast på mitten.
Och jag som bara väger 90... :D Det ligger väl inom tolerans kan vi säga.

D09
  • A07C3071-5912-4D5E-973F-EFA76CFAD7AE.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även en loftsäng kan byggas uppfällbart. Jag hade en sådan som student. Då kan ni bygga två sådana mitt emot och över dagen kan dom fällas upp och vipps har man ett helt rum.

D09 D09 skrev:
Ni har förmodligen redan tänkt tanken men varför inte sängar som man fäller upp mot väggen?

Då får man lekytan samt plats för två st fällbara 140 sängar brevid varandra?

Länken/ bilden är bara ett exempel

[länk]
Detta har vi också funderat på, kallas Murphy bed utomlands men är inte så vanligt här hemma. Det finns färdiga kit på t ex ebay att köpa med alla beslag osv, men det går säkert att bygga själv såklart!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.