Byggahus.se
Hej

Jag har sökt men hittar inte riktigt något svar på min fundering.Jag känner att jag har riktigt dålig koll på hur detta funkar så är tacksam för all svar och hjälp.

Jag har ett antennuttag som jag inte använder och vill avlägsna. Jag har bestämt mig helt enkelt.

Är det något särskilt jag behöver tänka på? Är det ström i kablarna?

Om jag följer kablarna som finns i mitt hus, vart hamnar jag då?

@
Feyin Feyin skrev:
Hej

Jag har sökt men hittar inte riktigt något svar på min fundering.Jag känner att jag har riktigt dålig koll på hur detta funkar så är tacksam för all svar och hjälp.

Jag har ett antennuttag som jag inte använder och vill avlägsna. Jag har bestämt mig helt enkelt.

Är det något särskilt jag behöver tänka på? Är det ström i kablarna?

Om jag följer kablarna som finns i mitt hus, vart hamnar jag då?
Nej, det är ingen ström i en antennkabel. Var du hamnar om du följer kabeln beror på var den börjar ;) antagligen på vinden om du har antenn/parabol eller i tex källaren om du har kabel tv. Men du behöver inte ta bort kabeln, den kan vara kvar....

Har ni kabel-tv eller egen antenn? Är det något annat tv-uttag som används?

@ @ndreas skrev:
Nej, det är ingen ström i en antennkabel. Var du hamnar om du följer kabeln beror på var den börjar ;) antagligen på vinden om du har antenn/parabol eller i tex källaren om du har kabel tv. Men du behöver inte ta bort kabeln, den kan vara kvar....
Ha ha, jag känner mig ganska korkad här men den som frågar vet inget. :) Och ibland frågar man men vet inget ändå he he!

Jag menar alltså själva uttaget som sitter i väggen, om jag sliter i kablarna i den så finns där ingen ström? Perfekt iståfall, då är det bara att slita. Sen kommer där hänga en kabel och dingla, det är ju itne så snyggt, så den åker väck också i så fall.

Det finns en parabol på taket som förra ägaren använde, är det så pass enkelt att mitt antenuttag är kopplad till den bara?

A anis16 skrev:
Har ni kabel-tv eller egen antenn? Är det något annat tv-uttag som används?
Vi har installerat fiber och har inget tv abbonemang utan nyttar streamingtjänster.

• Gilla
Intresserad22
  • Laddar…
Det man behöver tänka på är att om du bor i lägenhet eller annan gemensam byggnad så kan du ha ett kaskadnät. Dvs det är kopplat uttag till uttag, ibland från granne till granne. Om du tar bort ditt egna uttag kan du släcka antennuttagen hos grannen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.