På vår hydrofor har vi en tryckströmbrytare av äldre modell som styr pumpen till djupborrade brunnen, se bild med lock och kontakter lossade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har alltid tidigare bara justerat det (högre) avstängningstrycket med muttern synlig uppe till vänster. Nu har det (lägre) tillslagstrycket sänkts av sig självt så jag tänkte försöka justera det.
Men jag hittar inte justering av tillslagstrycket, finns någon sådan på dessa?
(eller följer det avstängningstrycket med någon inbyggd differens)
Jag funderar också på om det drivande tillslagstrycket betyder att någon del behöver smörjas upp?
Syns ju ingen justerskruv på fotot, så min GISSNING är att det bara är fjäderns (den lilla) spänst, som styr hysteresen. Det hela ser ju "lite gammalt" ut och fjädern kan ju vara utsliten, så jag skulle definitivt köpt en ny och då "på köpet" fått funktionen att kunna ställa både stopp- och starttryck m.h.a. 2 olika skruvar/muttrar.
Jag är av lite annan åsikt och så länge inte fjädern för starttryck (borde finnas en till, typ bakom den stora fjädern.
Med den ställer man oftast differensen mellan start och stopptryck. Sedan sätter man starttrycket.
Min gissning är att det har kommit skräp i stigarröret som tryckströmbrytaren sitter på och / eller i tryckströmbrytaren.
Töm och stäng av vattnet, rengör sedan tryckströmbrytaren och testa igen.
Det kräver ju dock lite mer kunskap inom vvs-biten för att det ska bli tätt sen igen.
Kolla även igenom efter skräp runt fjädrar och andra rörliga delar.
Med den ställer man oftast differensen mellan start och stopptryck. Sedan sätter man starttrycket.
Min gissning är att det har kommit skräp i stigarröret som tryckströmbrytaren sitter på och / eller i tryckströmbrytaren.
Ah det kan alltså finnas en differensinställning istället för absolutvärde på starttrycket. Låter rimligt.
Det enda jag sett hittills är den lilla fjädern som HasseTeknik nämner men det är lite trångt. Ska kolla djupare!
Jag har pysslat med VVS och att täta gängor i vattensystemet tidigare så det ska inte vara problem såvida det inte är alldeles speciellt svårt att få det tätt vid en tryckströmbrytare. Och det blir ju till att lossa tryckströmbrytaren även om jag byter till en ny
Ah det kan alltså finnas en differensinställning istället för absolutvärde på starttrycket. Låter rimligt.
Det enda jag sett hittills är den lilla fjädern som HasseTeknik nämner men det är lite trångt. Ska kolla djupare!
Jag har pysslat med VVS och att täta gängor i vattensystemet tidigare så det ska inte vara problem såvida det inte är alldeles speciellt svårt att få det tätt vid en tryckströmbrytare. Och det blir ju till att lossa tryckströmbrytaren även om jag byter till en ny
Det inte bara kan det finns säkert en skruv (liten) där man justerar hysteres/diff mot tillslagstrycket. Den du har är inte dålig verkar vara en Danfoss så bara skaffa en likvärdig om du inte får fart på den. Och tipset att kolla inloppet mot membranet är bra inte sällan igensatt där.
Den här aktiviteten har prokrastinerats men nu ska jag ta tag i det igen
Innan jag börjar skruva isär ska jag se till att ha reservdelar hemma och tänkte köpa hem bl a en ny tryckströmbrytare på öppet köp.
Kan jag räkna med att det är samma gänga som min gamla tryckströmbrytare sitter monterad med eller har någon tips på övergångskoppling jag också borde köpa hem?
Den brytaren har passerat bäst före datum, köp en ny så får du inga problem, angående gänga så är det standard 15 mm ( 1/2 tum) på 99 % av alla brytare
Nu är det fixat och den gamla tryckströmbrytaren var mycket riktigt dags att byta ut - när jag lossade den började höljet nästan falla ihop av rost. Anslutningen var 1/2-tum så den nya passade direkt på befintligt rör.
Stigarröret satt dock så nära hydroforen att tryckströmbrytarna slog i kärlet när man skruvade ut/in dem så jag var tvungen att lossa vattenledningen i hydroforänden under bytet:
Snajdigt!
Europeiska rörgängor härstammar fö från det sena 1800-talets England så de har varit lika länge. Observera dock att amerikanska rör har andra gängor.
Intressant! Haha, ständigt denna engelska tumgänga och nu alltså i ännu en variant British Standard Pipe som skiljer sig lite från de andra.
Danfoss-brytaren för 469:- på Hornbach kändes förresten som ett kap. Gediget byggd och jag gillar att den har ett på/av-reglage på sidan så vem som helst snabbt hittar hur man kan stänga av pumpen.