Byggahus.se
Jag har en en och halvplansvilla på 161 kvadrat så min tveksamhet ang storleken på aggregatet avfärdades rätt lätt av försäljaren med att detta nya var avsett för villor upp till 240 kvadrat.
Samtidigt med detta drog vi om köksfläkten till en egen kanal med ny fläkt på vinden och huv. Det var inte bra att den gick via den gamla FTXen och den hade uselt drag. Min fru har lite pollenallergi så det nya F7-filtret kommer till nytta. I den bemärkelsen går de två aggregaten inte att jämföra.
Nu till mitt problem. När installatören gjorde slutinställningen av luftflödena fick han sätta upp frånluftsfläkten till 85 % och tilluftsfläkten till 80% och ändå är det nästan obefintligt drag i en bastu och i en klädkammare. Det nymonterade köksdonet för frånluft låter mycket och i trädgärden tycker jag frånluftsfläkten stör friden som annars finns här i vår lugna by.
Vi har bara en orginaldämpare vid aggregatet på tilluften till hela huset och från tilluftsdonen är det visserligen högt luftflöde men knappast ngt mekaniskt lite tjutande ljud så som det är vid tilluftsdonen. Vad skall jag göra? Kräva ett kraftigare aggregat t ex Systemair VSR 500 ( enl manual för villor upp till 400 kvadrat men kostar bara ca 3000 kr extra) som kan gå på lägre varvtal? Ljuddämpare och i så fall var? Räcker det med en vid aggregatet vid frånluften från huset och en på biten under takhuven?
Jag kan visserligen sätta panelen på "borta" under en viss tid när vi skall somna och den återgår sedan till full fräs när man sussar gott men jag känner inte för denna manöver varje dag. Det går också att ställa detta via ett veckoschema om man vet när man skall gå och lägga sig.

Jag har 4st dämpare på aggregatet (Till/Från/Avluft/Uteluft) och sedan till varje rum med tilluft för att inte riskera överhörning mellan rum genom kanalerna.
Jag har VSR 500 fast den äldre modellen. Det är inte kanalsystemet som är klent så man behöver höga hastigheter för att få flöde?
VSR 500 har 200mm anslutning så det har jag i huvudkanalerna som matar ut tills det droppats av några rum, efter det går det ner till 160-125 och på slutet 100.
Jag har runda ljuddämpare på aggregatet som är riktigt stora, det var dessa leverantören rekommenderade. Lite knepigt att få plats utan att hela vinden går åt för ljuddämpare men det gick.

Tack för svaret. Nej det gamla var tyst och rördragningen verkar inte underdimensionerad. Till rummen är det på slutet 100 mm rör men de är grövre längre upp mot aggregatet. Jag tror att jag får komplettera med ljuddämpare men frågan är om aggregatet räcker till? Det nya verkar ansträngt och jag tycker det är för mycket om det skall gå i normalläge på 85 %. Visserligen betyder det att jag får gå upp till ca dubbla fläktenergin ( från 83 W till 169W) men de gamla var säkert ännu värre. Jag har även problem med inomhustemperaturen. Vårt system med vattenburen luft-vattenpump verkar vara i vila och ändå har jag över 24 grader inne med ifrånslagen värmare till FTXen. Uteluft 14,2. Tillluft 17.1 frånluft 24.1 RH 53 %

W WIP skrev:
Tack för svaret. Nej det gamla var tyst och rördragningen verkar inte underdimensionerad. Till rummen är det på slutet 100 mm rör men de är grövre längre upp mot aggregatet. Jag tror att jag får komplettera med ljuddämpare men frågan är om aggregatet räcker till? Det nya verkar ansträngt och jag tycker det är för mycket om det skall gå i normalläge på 85 %. Visserligen betyder det att jag får gå upp till ca dubbla fläktenergin ( från 83 W till 169W) men de gamla var säkert ännu värre. Jag har även problem med inomhustemperaturen. Vårt system med vattenburen luft-vattenpump verkar vara i vila och ändå har jag över 24 grader inne med ifrånslagen värmare till FTXen. Uteluft 14,2. Tillluft 17.1 frånluft 24.1 RH 53 %
Fast om tilluften är 17 så är det annat som värmer. Storlek på aggregat vet jag inte men visst, om det går på högvarv så väsnas det såklart mer. Du får väl ta en diskussion med säljaren

• Gilla
WIP
  • Laddar…
W WIP skrev:

Gjordes det en ny injustering efter bytet?
Väldigt viktigt att inte behöva strypa onödigt mycket på donen. Använder man proportionalitetsmetoden så blir det så bra det kan bli.

Har du en ritning och injusteringsprotokoll går det att se ifall det verkar vettigt.
Ibland kan väldigt små åtgärder göra väldigt mycket på totaltrycket.
Tänk på att trycket ökar i kvadrat mot flödet, varvtalet på fläkten följer däremot flödet linjärt.

En bidragande orsak är nog att flödet ställts på mer än innan, ett nyare aggregat med ec-fläktar bör vara tystare än ett äldre förutsatt att det är rätt dimensionerat.

Inomhustemperaturen regleras inte med Aggregatet, det är för låga flöden

T thellberg skrev:
Väldigt viktigt att inte behöva strypa onödigt mycket på donen. Använder man proportionalitetsmetoden så blir det så bra det kan bli.

Har du en ritning och injusteringsprotokoll går det att se ifall det verkar vettigt.
Tänk på att trycket ökar i kvadrat mot flödet, varvtalet på fläkten följer däremot flödet linjärt.

En bidragande orsak är nog att flödet ställts på mer än innan, ett nyare aggregat med ec-fläktar bör vara tystare än ett äldre förutsatt att det är rätt dimensionerat.

Ja det gjordes en preliminär inställning och så skall de komma om 14 dagar och göra en slutinställning. Han tog protokollet med sig. Under tiden det var driftsatt så gjorde de klart den nya imkanalen till köket med sep huv på taket. De frågade lite då om ventilationsljudet och jag tyckte det var OK men senare vid justeringen visade det sig att det var för dåligt flöde så han fick skruva upp det rejält. När han var klar och lugnet lagt sig märkte jag oljudet. Prel har jag nu skissat tre dämpare. En på insuget från köket. En till alla insug nära aggregatet och en till frånluften vid takhuven. Vi får se om det räcker. Ljudet av inströmmande luft är ju svårt att dämpa men lätt mekaniskt ljud i sugdonen är inte bra.

T thellberg skrev:

Nu har jag dem här igen. De skall sätta tre nya rejäla dämpare och så visade det sig att tilluftens don var nerskruvade i botten och dessa trodde förra killen att de var fasta och bara gick att reglera med fläkthastigheten. De är nu maxade i avvaktan på att ljuddämparmonteringen blir klar. Det verkar bra så långt. Jag uppdaterar när det är klart.

Det blev fyra nya dämpare. Tillsammans med uppjusterade tillluftsdon blev resultatet nästan knäpptyst. Eftersom jag har smart styrning via display i köket kunde killen dessutom ställa in nattsänkning av varvantalet. Tystare än mitt gamla definitivt. Mycket nöjd. Har kunde gå ner till fläkthastighet 51 % ifrån 85 % genom luftdonsöppningen. (y):D Verkligen en trevig firma Sydvent i Ystad. Jag tog en internetmodul från början och då kan de titta och småjustera inställningen direkt från kontoret över nätet utan att komma hit. Smart.
http://www.sydvent.se/

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
W WIP skrev:
Det blev fyra nya dämpare. Tillsammans med uppjusterade tillluftsdon blev resultatet nästan knäpptyst. Eftersom jag har smart styrning via display i köket kunde killen dessutom ställa in nattsänkning av varvantalet. Tystare än mitt gamla definitivt. Mycket nöjd. Har kunde gå ner till fläkthastighet 51 % ifrån 85 % genom luftdonsöppningen. (y):D Verkligen en trevig firma Sydvent i Ystad. Jag tog en internetmodul från början och då kan de titta och småjustera inställningen direkt från kontoret över nätet utan att komma hit. Smart.
[länk]
Kul att det löste sig.

• Gilla
WIP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.