4 486 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Elritning- hur ska man tänka?!
Sida 1 av 2
Hej,
Nu ska äntligen elen dras i vårt nya hus.
Sitter just nu och förösker hitta på den bästa lösningen för placeringen av lampor/uttag mm.
Det är inte så lätt märker jag, hur ska man tänka egentligen? Man vill ju inte behöva gå allt för långt för att släcka samtidigt så vill man inte behöva ha 100-tals knappar i ett litet hus.
Har bifogat en ritning, kom gärna med feedback
Nu ska äntligen elen dras i vårt nya hus.
Sitter just nu och förösker hitta på den bästa lösningen för placeringen av lampor/uttag mm.
Det är inte så lätt märker jag, hur ska man tänka egentligen? Man vill ju inte behöva gå allt för långt för att släcka samtidigt så vill man inte behöva ha 100-tals knappar i ett litet hus.
Har bifogat en ritning, kom gärna med feedback
Tycker också 100 är för lågt
Hittade en tråd från 2017 med lite bra länkar
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoejd-foer-eluttag.292902/
Hittade en tråd från 2017 med lite bra länkar
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoejd-foer-eluttag.292902/

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 521 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 521 inlägg
Det må vara snyggt men med låga uttag kan det stänka in vatten och annat i uttagen vilket inte är bra.Dvillan skrev:
Man sätter lämpligen strömbrytare precis vid dörrar (inte på gångjärnssidan) och öppningar så att man inte behöver leta efter strömbrytaren i ett mörkt rum. I korridorer kan det vara bra med en strömbrytare i vardera änden som styr samma lampa (trappströmbrytare).SidanKaos skrev:
Ett tips är att sätta dig ner med den elfirma du tänker använda. dom är ju trots allt profs på just elinstallationer och har säkert hört alla "förslag/idéer/lösningar vid upprepade tillfällen. Det tar kanske en eller två timmar OCH en elritning ska ju göras innan installationen och det brukar vara bättre att ha en riktig ritning/skiss färdig innan man börjar jobba och för att få till en bra ritning krävs att någon som kan är inblandad. Tex den installatör du valt.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ja, det här med att tända och släcka på flera ställen, var jag väldigt noga med, särskilt korridorer.
Typ man kommer in i en hall från ytterdörren, då vill man ju tända direkt vid dörren, sen går man till sovrummet och tänder, och då vill man släcka i hallen, då vill man inte behöva gå tillbaka till ytterdörren och släcka, och sedan gå tillbaka till sovrummet i halvmörker.
På din ritning ser det inte så bra ut om man tex behöver gå till badrummet på natten, man tänder sänglampan, och går till sovrumsdörren, då vill man tända direkt rummet/korridoren utanför sovrumsdörren, osv.
I detta huset blev det tre strömbrytare i korridoren, och tre strömbrytare i hallen.
Man kommer in i hallen från ytterdörren, så en brytare där, sen kan man gå till sovrumskorridoren eller till köket/vardagsrummet, så två brytare till.
I nästa hus blir det en korridor genom hela huset typ, så där kan man tända/släcka korridoren/hallens 4 lampor från 7 ställen.
Vid sovrum1 och 2, tvättrum, badrum1, arbetsrum, ytterdörr, sovrum3 och kök.
Jag satte mina uttag 30cm över golvet, tycker det är stor skillnad att böja sig för 20cm jämfört med 20cm.
Typ man kommer in i en hall från ytterdörren, då vill man ju tända direkt vid dörren, sen går man till sovrummet och tänder, och då vill man släcka i hallen, då vill man inte behöva gå tillbaka till ytterdörren och släcka, och sedan gå tillbaka till sovrummet i halvmörker.
På din ritning ser det inte så bra ut om man tex behöver gå till badrummet på natten, man tänder sänglampan, och går till sovrumsdörren, då vill man tända direkt rummet/korridoren utanför sovrumsdörren, osv.
I detta huset blev det tre strömbrytare i korridoren, och tre strömbrytare i hallen.
Man kommer in i hallen från ytterdörren, så en brytare där, sen kan man gå till sovrumskorridoren eller till köket/vardagsrummet, så två brytare till.
I nästa hus blir det en korridor genom hela huset typ, så där kan man tända/släcka korridoren/hallens 4 lampor från 7 ställen.
Vid sovrum1 och 2, tvättrum, badrum1, arbetsrum, ytterdörr, sovrum3 och kök.
Jag satte mina uttag 30cm över golvet, tycker det är stor skillnad att böja sig för 20cm jämfört med 20cm.
Redigerat:
Vi är i begrepp att dra el på våning två och precis som snailman skriver så ska vi ha uttag på 30 cm istället för 20 cm, stor skillnad i komfort. Alla rum får "dammsugar-uttag" under strömbrytaren. Bra till mycket mer än damsugaren. Kronbrytare är billigt så alla rum får minst två strömbrytare en till taklampa och en till ett uttag vid golv.
När man drar nätverk drar man inte tomrör/slang utan med tråd i skillnaden för färdigdragen slang och slang först och tråd senare är att det blir betydligt billigare med den färdigdragna.
Och som jag skrivit gång på gång, ha Svensk standard som grund så kommer man väldigt långt. Den innefattar nästan alla dom tips/råd man får här på forumet.
Och som jag skrivit gång på gång, ha Svensk standard som grund så kommer man väldigt långt. Den innefattar nästan alla dom tips/råd man får här på forumet.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vad är det för underleverantörer ni anlitar egentligen?
När vi lät bygga vårt hus år 2010, hade vi varken el- eller vattendragningsritningar.
Men elfirman och snickarna/rörläggarna löste det perfekt ändå, grundat på sin yrkeskunskap.
Det finns ju en viss branschstandard hur eluttag skall sättas, vid fönster, dörrar, antal uttag per meter vägg osv.
Och det har funkat perfekt för oss.
Enda tillägget vi gjorde, var att vi fick dit ett eluttag under vardagsrums/tambur/sovrumskorridor-knapparna att enkelt koppla in dammsugarsladden i, utan att behöva krypa ner till golvet.
När vi lät bygga vårt hus år 2010, hade vi varken el- eller vattendragningsritningar.
Men elfirman och snickarna/rörläggarna löste det perfekt ändå, grundat på sin yrkeskunskap.
Det finns ju en viss branschstandard hur eluttag skall sättas, vid fönster, dörrar, antal uttag per meter vägg osv.
Och det har funkat perfekt för oss.
Enda tillägget vi gjorde, var att vi fick dit ett eluttag under vardagsrums/tambur/sovrumskorridor-knapparna att enkelt koppla in dammsugarsladden i, utan att behöva krypa ner till golvet.
Varför inte skapa ett smart hem nu när du ändå ska göra allt nytt. Självklart har man fortfarande fysiska knappar men om du använder dig av nåt smart system tex fibaro och lägger puckar i uttag och strömbrytare behöver du inte gå en meter för att tända eller släcka en lampa så länge du har mobilen med dig eller en surfplatta eller nåt